Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, May 12, 2008

Nak beli beras kena bawa KP pula.

Amboi melampaunya, orang Kedah yang tanam padi, bila nak beli beras, kena tunjuk KP pula. Ini apa punya cerita pulak ni, tengah ana makan tengahari tadi bersama MP Pokok Sena, datang seorang pegawai kanan kerajaan puat dari Kedah menyatakan sekarang ni di negeri kita ada peniaga yang nak jual beras kat orang ,kena minta tengok KP dulu, kalau tidak mereka tak mau jual. Kalau macam ni, kira kes berat ni, dak la harga mahal, beras pulak tak elok, kalau masak pagi taruh dalam periuk sampai petang, gerenti nasi tu basi punya. Lepas tu pulak harga melambong naik sampai 80 sen sekilo menjadikan 8.00 naik untuk kampit 10 kg, punyalah membebankan rakyat nak makan nasi la ni, dah tu pak tani dibebankan dengan semua kos input pertanian yang meningkat tak turun -turun. Kos baja, kos racun naik sampai 300 peratus, disamping kos lain. Bila rakyat bising kerajaan kata padi tak boleh naik harga takut beras naik pasal nasi adalah makanan asasi rakyat. Tengok la ni, padi tak naik pun, beras naik mendadak. Oleh itu diharap lepas ni pak tani kena tuntut supaya dinaikkan harga padi kerana kerajaan tak ada alasan lagi nak kata sebab beras dah pun naik harga.
Sebab dalam celahan ana masa YB Pokok Sena berucap tadi, ana beritahu dia pasal di Negeri kita nu nak beli beras dah kena tunjuk KP, kalau macam tu kenalah cari polis pulak tunggu dikedai runcit pulak, buat periksa KP nak beli beras. Biar statistik jenayah yang sepatutnya dijaga polis tak naik , tetapi terpaksa jaga ceramah PR pula., dan kini kena jaga kedai runcit pula.
Ana bimbang nanti bila balik nanti, kita orang Kedah kena beli beras dari negeri lain pula, atau mungkinlah ini sabotaj kerajaan BN nak bagi rakyat nampak kerajaan PR tak boleh turunkan harga barang, padahal mereka tau yang kawal harga adalah Menteri pengguna.
Nasib badan, kalau semua jatuh macam lima negeri haritu kan
senang!.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.