Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, July 31, 2010

Malam Muhibbah DHPP.


Jamuan Muhibbah anjuran Dewan Himpunan Penyokong PAS telah sempurna diadakan pada 30 Julai lalu di Dewan Besar MBAS Alor Setar dengan tetamu kehormat terdiri daripada YAB MB Kedah dan Speaker DUN Kedah serta Ahli-Ahli EXCO Negeri Kedah .
Sambutan pada malam itu cukup memberangsangkan dimana tetamu memenuhi dewan dan terdiri dari pelbagai kaum Melayu , Cina, Siam dan India. Memang jelas ini cukup menggerunkan BN didalam PRU ke 13 nanti seandainya suasana ini akan berterusan dan diharap momentum ini dapat diteruskan .

Melihat kepada suasana perkembangan sebeginilah, maka usaha dilakukan oleh pihak sebelah sana untuk memecahkan tembok persepakatan ini agar kaum bukan Melayu menjauhkan diri daripada PAS dengan memainkan isu perpaduan yang dicanang hari-hari sekarang ini. Hanya itulah sahaja agaknya isu yang boleh dimainkan agar perpaduan dan muhibbah ini pecah maka akan teruslah mereka memerintah hingga kehari kiamat agaknya. Hendak gunakan isu keamanan misalnya, semua rakyat tahu apa yang terjadi di Kelantan dimana dah hampir 20 tahun PAS menjadi tunggak disana, bahkan ulamak pula menjadi MB, tidak ada apa pun pergaduhan yang berlaku, tidak ada pembunuhan bahkan 13 Mei 1969 pun, di Kelantan tetap aman damai tidak saperti dinegeri yang Perikatan perintah masa itu, begitu jjuga nak bercakap pasal pembangunan, langkan malunya kalau nak dibandingkan antara Perlis yang dikuasai BN atau Terengganu yang cukup kaya dengan minyak dengan Kelantan yang disekat kiri kanan dari geran perkapita , wang majlis tempatan hingga ke wang royalti, tetapi dari segi pembangunan fikikal dan spiritual bahkan rakyat yang berada pun, nampaknya Kelantan melebihi negeri lain yang dikuasai BN. Itu belum dibandingkan umat Kelantan yang tinggal diluar terutama di Lembah Kelang, ramai yang menjadi top man di sektor awam dan swasta serta menjadi upper class people juga mewakili umat Kelantan.


Ini bermakna rakyat sudah liwat baha bukan hanya BN sahaja yang mempu meminpin negara, bahkan akan lebih baik kalau selain BN yang menerajui Malaysia ini.
Lihat sahaja FDI yang menjunam, sehingga pelabur dalam negara sendiri pun dah kaut keluar kenegara lain, macamana nak harap keada pelabur luar nak masuk, sampai Menteri MITI kata kita dah tepu dengan pembangunan fizikal, sebab tu mereka tak diperlukan lagi, dan yang masuk adalah yang jenis high tech punya, yang high grade dan bukan jenis lekeh punya company kata orang utara. Dan pekerja mereka juga adalah yang mambawa kepada pendapatan tinggi. Itulah jawapan untuk menyedapkan cakap sahaja nampaknya.
Apa yang menarik diucapkan oleh En Hu Pang Chow dimajlis malam itu adalah mereka merasa lebih selesa berada dibawah kepimpinan kerajaan Pakatan yang lebih telus dan adil, tidak ada konsep bawah meja bila berurusan dan ikhlas didalam pentadbiran .
Menurut YAB MB, dan disetujui oleh Sdr Hj Sobri Othman merangkap CEO Kulim High Tech, pelaburan masuk ke Kulim HT pada tahun ini sehingga Julai adalah RM 1.53 billion, malah kerajaan terpaksa menambah keluasan tanah untuk fasa pembangunan seterusnya kerana memenuhi keperluan kilang yang bakal melabur disitu. Baru-baru ini, pihat kerajaan pusat telah bersetuju pula memberikan pinjaman RM 16 juta tanpa faedah kepada Kulim HT atas kemempuan menarik pelabur tersebut.


Juga disebut didalam majlis tersebut oleh MB berkenaan dengan jumlah perolehan wang tender balak yang sebelum ini dizaman BN hanya mendapat RM 1 ribu untuk 1 hektar, tetapi kini telah mencapai RM 18000 untuk satu hektar dan terkini kerajaan menambah kantung negeri mancapai tahap RM 38 juta.
Moga dengan adanya majlis pada malam tersebut, ia dapat mengeratkan lagi Pakatan dan mengukuhkan lagi DHPP ini disamping dapat meneruskan kesinambungan kerajaan PR di Kedah dan seterusnya dapat menduduki Putrajaya pula pada PRU ke 13 nanti insyaallah.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.