Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Friday, August 13, 2010

Dari kencing tikus ke sekolah mengandong!.

Sebut pasal kencing tikus dan sekolah mengandung ni, ana agak tertarik untuk ulas pada hari ini. Sebelum tu nak ucapkan dulu kepada kawan-kawan baik dalam parti atau luar parti, dalam sekolah atau luar sekolah bahkan kepada semua muslimin dan muslimat, marhaban ya Ramadhan moga tahun ini kita akan menjadi manusia yang beriman yang lebih baik daripada tahun lalu,insyaallah.
Sebut pasal kencing tikus dan penyakit yang dibawanya leptosrirosis, ana masa dok sekolah dan kerja dihospital dulu, sebut saja kencing tikus ni memang agak takut juga, kerana kadar kematian atau mortality yang tinggi juga kerana ia melibatkan jangkitan dan keradangan didalam anggota dalam badan saperti hati, jantung, buah pinggang dan paru-paru yang akan bernanah , kalau kalau tak dirawat dengan cepat dan berkesan, maka akan masalahlah pesakit tersebut. Di Hospital ana kerja dulu, memang banyak tikus, bahkan kucing pun takut dengan tikus tersebut kerana sangat besar dan banyak , berkeliaran terutama sebelah malam, tetapi tak pula dengar ada yang terkena masalah penyakit kencing tikus ini.
Apa yang menjadi bertambah menarik bilamana ada tempat peranginan yang ditutup kerana ada yang disyaki menjadi mangsa penyakit ini berpunca daripada kencing tikus, sebenarnya ada lagi haiwan lain yang membawa bakteria ini, tetapi kerana ia lebih famous dengan tikus,maka jadi mangsalah tikus. Oleh kerana berbetulan dengan wujudnya idea nak buka sekolah mengandung di Melaka, maka penyakit ini dan penutupan pusat peranginan yang menjdi tempat pasangan anak sekolah dan muda mudi memadu asrama kasih sehingga membenihkan hasil didalam rahim mereka sewaktu masih bersekolah dan terus akan dipungut untuk dimasukkan kesekolah mengandung di Negeri DS Ali Rustam dan bekas Negeri TS Rahim Tamby Chik nanti tu.
Mungkin perancangan Allah , bila sebut nak ambil pelajar ini dikumpulkan disatu sekolah, mungkin disekobut sekolah asrama penuh diberi bantuan segalanya sehingga kepada susu dan pampers serta pengasuh, maka suatu fenomena dimana Allah menghantar bakteri kesemua tempat yang sering menjdi tumpuan muda-mudi pelajar tadi berasmaradana sehingga terpaksa ditutup dan sudah pasti ini akan menjadikan kawasan tersebut sebagai larangan . Mungkinlah ini sebagai satu amaran agar menjauhi tempat ini pada bila-bila masa pun kalau tujuanya hanya untuk memadu kasih dan melampiaskan nafsu sehingga membenihkan zuriat?.
Sedarilah wahai umat manusia yang beriman, bahawa dunia sudah tidak mampu lagi menanggung ramainya anak benih yang dibuang dimerata tempat sekarang ini , sebab itulah punca kepada benih ini ditanam di sekat oleh Allah dengan membawa mari satu jenis kuman iaitu leptospira sehingga terpaksa ditutup dan dihalang daripada gejala ini terus berleluasa. Kita masih ingat heboh pasal lakonan pelajar di peranginan Tupah sedikit masa dulu, apakah wabak ini akan juga pergi ketempat peranginan yang lain.?.
Apakah Allah merestui kita menghadapi masalah mengandung semasa belajar ini dengan mengumpulakan mereka disebuah sekolah, apakah nanti akan terjadi kepada masyarakat kita 20 -30 tahun akan datang dengan jumlah anak-anak yang tidak sah bapa ini, apakah suasana dibarat akan mencorakkan masyarakat muslim kita?, sampai bilakah kita nak pendamkan hukum Allah daripada dilaksanakan?? tepuk dada tanyalah iman.
Lindunganlah umat ini daripada gejala kerosakan zuriat ini ya Allah.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.