Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, December 9, 2010

Ag tegur, rakyat tanya, kemana duit ni tiris, ini antaranya.

Perbahasan diperingkat JK untuk kementerian dah hampir sampai kepenghujung, banyak yang dibahas dan banyak yang ditegur, namun jawapan yang diberi tak sampai kemana. Banyak yang masih terlindung dan banyak juga ketirisan yang tak dijawab. Namunselepas perbahasan bajet ini, yang kebetulan laporan AG diberikan agak lewat tahun ini, maka perbahasan tak banyak menyentuh teguran daripada AG, jadi untuk membawa sedikit sebanyak teguran AG tersebut, disini sedikit demi sedikit akan ana paparkan untuk renungan kita bersama apakah yang terjadi kepada duit yang dikutip daripada rakyat untuk dimasukkan kedalam kantung negara.
Hanya sekadar apa yang dilapor oleh AG, dan itupun laporan beliau berdasarkan kepada penialaian secara random keatas jabatan yang dipantau, bkan keseluruhan, kata orang puteh hanya tip of the iceberg.
Bagi Jabatan Kastam yang dikomen AG,
1.pengurusan mesin pengimbas.
Pejabat Kastam telah membuat bayaran berjumlah RM 1.17 juta kepada kontraktor yang dilantik bagi kerja penyelenggaraan yang tidak dilaksanakan.
mesin pengimbas badan bernilai RM 1.48 juta tidak digunakan kerana tiada pegawai yang layak.
Kos mesin pengimbas yang tidak digunakan berjumlah RM 31.96 juta, ditanggung oleh kerajaan.
2.Pengurusan bot untuk aktiviti pencegahan.
Setakat Disember 2009, hanya 1/8 bot yang ditempah diterima APMM , denda sebanyak RM 238,285 hanya dikenakan kepada 1 pembekal sahaja.
Penyelenggaraan yang tidak berjadual menyebabkan jabatan Kastam menanggong kos RM 67.56 juta anatara 2006 hingga 2009.
Nanti disambung lagi, banyak sangat , sikit sikit la.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.