Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, February 20, 2011

Kemana teori domina ini akan terus berlaku?

Siapa kata facebook tak berperanan.
Dunia hari ini memang menyebarkan berita dengan pantas menerusi internet dan laman soaial yang boleh dicapai semua , salah satunya adalah facebook.
Perhimpunan 30 K pemuda PAS di Kota Sarang Semut ada antara media yang tolong mnyebarkan berita adalah facebook.
Sejarah kejatuhan Hosni Mubarak akan dipahat oleh dunia adalah salah satunya melalui laman sosial ini dimana gerangan pemuda dan rakyat bangun menentang Hosni dan kerajaan pimpinan beliau adalah dengan matinya saudara Khalid melalui hentakan dikepala hingga mati pemuda Khalid ini, maka lahirlah Kulluna Khalid dan penyebaran berita ini meluas sehingga ada yang ditangkap dan dikurung kerana peranan facebook dan laman sosial ini.
Sebab itu lang Hosni adalah menyekat penyebaran internet dan laman sosial ini sehingga rakyat bangun menentang sehingga sejutaan oranag di Medan Tahrir dan kini teori domino ini sudah merebak ke Libya dan Kuwait dan entah kemana lagi sehinggakan sudah ramai yang menemui ajal kerana keganasan yang tak dapat dibendung lagi.
Punca yang boleh disimpulkan adalah kerana ketidakadilan diddalam corak kepimpinan yang terlalu rakus dan lama dipegang oleh pemimpin yang tidak mahu turun dan penyelewengan wang negara yang cukup mengkayakan pemimpin sehingga banyak wang dan harta negara dikaut mereka keluar negara, ketidak teluhan media didalam menyalurkan maklumat kepada rakyat berlainan dengan maklumat sebenar yang mereka perolehi melalui internet yang lebih tepat dan cepat, kerakusan dan ketidakadilan didalam pilihanraya yang dijalankan sehingga pihak pemerintah berjaya mencapai 99 peratus undi.
Apabila diteliti, maka didapati adda banyak berlaku penyelewengan didalam menjalankan pengundian. Menyekat parti lain ddaripada mendapat hak yang adil didalam pilihanraya yang dijalankan.
Apakah faktor ini tidak ujud didalam negara kita, ayuh mari sama sama kita fikirkan, rasanya memang ada dan bahkan semakin dikira maka semakin berleluasa sekarang ini.
Khabarnya internet nak disekat, ceramah nak dikawal, himpunan diluar markas memang dah lama disekat bahkan dimandi dengan air asid .
Pilhanraya diatas padang yang senget, TV digunakan semahu mahunya menghentam parti bukan BN, dan penggunaan agensi kerajaan semahu-mahunya dan amat berleluasa serta dana yang diambil dari sumber kerajaan bukan dari parti yang bertanding diddalam emembuat projek segera didalam masa kempen pilihanraya.
Maka tak hairanlah bila ada rakyat yang berkata, kalau macam ni lebih baik ramai lagi wakil rakyat mati agar kami boleh dapat b projek yang dah lama dipohon, tetapi tidak ada peruntukan. Bila ada yang mati, tak minta pun akan dapat. bahkan jalan ketandas pun akan ditarkan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.