Apa pandangan anda kalau orang yang dah dimentia( nyanyuk) diambil pandangan dan pendapat, kemudian dijadikan satu berita besar dan digahkan seluruh negara konon Melayu akan hilang kuasa bila PR dapat perintah Malaysia. Amboi sedap dengar hampa cakap, awat selama ini sapa yang perintah Malaysia ni, dan lihat Melayu dok tang mana dah. Sapa perintah bila Singapura dah terlepas dari cengkapan Malaysia, awat masa tu PR perintah Malaysia ke, dah tu bila sebut pula pasai Pulau Pinang, selama ni sapa yang perintah Pulau Pinang sebelum PR ambil alih, masa UMNO kuasai 12 kerusi DUN di Pulau Pinang, awat UMNO jadi Ketua Menteri ke, bukankah Gerakan, ataukah gerakan tu parti yang dikuasai oleh orang Melayu ke, yang sorang orang yang pernah dihalang dari menghadiri perhimpunan parti yang dia jadi presiden selama 22 tahun lebih tu kata bila BN perintah , Melayu kuasai , sebab tu bila PR perintah maka Melayu akan terpinggir.
Selama 50 tahun ni, bila pula PR perintah Malaysia ni, cuba tanya orang yang dimentia ni, berapa banyak tanah orang Melayu di Pulau Piang yang dah di Faraid oleh puak-puak tu sampai la ni , berapa banyak saham orang Melayu yang hilang dari 50 billion hanya tinggal 2 billion saja, berapa banyak tanah rezab Melayu yang habis bigadai oleh kerana PR ke selama ni, tanya lagi selama 50 tahun PR perintah ke yang kedai didalam bandar dan pekan kecil dikuasai oleh Melayu selama ni, tanya pula mana satu tempat atau pekan dimana ramai orang Melayu berniaga dan menjadi pedagang dinegeri yang dikuasai BN selama ini.
Ana tertarik bila mentor perkasa kata Melayu hilang kusa kalau PR perintah, tapi bagi mentee pula kata selama ni bila UMNO dapat kuasa, depa sebenarnya dikuasai oleh MCA , yang ni ana setuju pendapat ketua Perkasa ni, tapi bukan setakat MCA , tapi Gerakan pun sudah menguasai UMNO juga, tak percaya tengoklah di Pulau Pinang hari tu, walaupun UMNO kuasai banyak kerusi, tapi yang ketuanya adalah Gerakan. Tak macam tu ke.?.
Ulasan ana ni berdasarkan kepada apa yang dibuat oleh bekas pekata Melayu mudah lupa dan juga ketua Perkasa saja, kalau depa tak kata, ana pun tak ada idea pun nak mengulas, bukan rajin sangat nak buat kerja ni, tapi bila depa buat , rasa tak senang duduk pula nak ulas, geram pasai asyik la bercakap pasai Melayu dan bangsa, tapi tak mau sebut pasai Ugama dan Islam. Sebab apa ana kata lagu tu, kerana yang ana dok mengaji dulu-dulu dan kini, tak pernah jumpa pun perkataan dari mulut tok alim yang kata orang Melayu masuk syurga, tapi orang beriman, orang Islam dan orang bertaqwa, bahkan hadis nabi ada sebut, tidak ada kelebihan bagi arab atau ajam (bukan arab), melainkan bertaqwa kepada Allah.
Ana tertarik juga dengan apa yang diulas oleh penarik beca yang antapa boleh baca disini.
Friday, September 24, 2010
Sunday, September 19, 2010
Tahniah Malaysia no!.
Buat kesekian kalinya PM Malaysia akan ke Singapura lagi untuk rundingan dua hala.
Baguslah kalau ianya akan menguntungkan kedua-dua negara, tetapi apa yang rakyat takut nanti adalah akan berlaku sebaliknya, ianya hanya akan menyebelahi satu pihak sahaja, yang satu lagi sentiasa berada didalam kerugian.
Satu hal yang ana rasa mungkin boleh dikongsi bersama oleh kedua-dua PM itu adalah pasal kebebasan media dimana Malaysia berada ditangga 142 dan Singapura berada ditangga 152,
seakan-akan sebaya dan setanding dalam hal ini, eloklah mereka berunding cara mana mereka hendak menjadikan negara masing-masing masih lagi akan dikategorikan sebagai negara yang susah untuk rakyat mendapat maklumat yang tepat dan boleh dipercayai oleh sekelian pegangan politik dan umat serta bangsa, berita yang tak dimanipulasikan oleh editor akhbar masing-masing, sebagai contoh bila kita baca berita dalam akhbar dikatakan arus perdana mengenai kehadiran rakyat dijamuan eidul fitri di Kediaman Resmi MB Kedah baru-baru ini, kalau rakyat yang pergi sudah pasti tahu yang berita itu hanya kelentongan bontang kahbar tersebut menyatakan 5 000 yang hadir kemajlis tersebut,padahal bagi mereka yang hadir sendiri, dah pasti arif akan apa yang berlaku.
Jadi eloklah kalau nadan dunia tersebut menyebut dan mengkategorikan Malaysia sebagai sebuah negara yang not free for kebebasan media. Sbenarnya bukanlah freee saperti barat yang kita hendak, tetapi biarlah bersesuaian dengan naluri dan hasarat rakyat didalam negara Malaysia.
Begitu juga dengan berita dan cerita yang tak sepatutnya menjadi sensasi tetapi dijadikan bahan berita besar untuk menyebarkan segala macam fitnah didalam bulan Ramadhan Almubarak yang lalu yang telah menjadikan rakyat hidup dalam suasana fitnah melampau terhadap kerajaan yang di Tadbir oleh selain BN . Berita yang dibesarkan bilamana pemimpin bukan Islam dari kalangan bukan ahli BN
masuk masjid dihebahkan tetapi bila berita pemimpin BN dan wakil rakyat BN masuk kedalam masjid
tidak dihebahkan bahkan disembunyi , bahkan ucapan pemimpin bukan BN dikatakan memberi tazkirah, tetapi bila pemimpin BN beri saguhati kalimah Allah
, disenyapkan . Begitu juga fitnah yang tak masuk akal mengenai KM Pulau Pinang yang diganti ( superimpose) sedang melakukan sembelihan boleh dijadikan bahan berita akhbar perdana negara, amat malang sekali kalau inilah corak pemberitaan didalam negara kita, jadi bagaimanakah kita hendak naik dari tangga 142 keatas didalam ranking dunia didalam kebebasan media berbanding negara lain. Bukan kita hendak kebebasan mutlak saperti mereka, tetapi biarlah ianya adil untuk semua kerana kalau pun nama akhbar perdana, maka rakyat semua fahaman dapat membaca dan boleh percaya dengan corak pemberitaan, ini tidak, baru tengok tajuk berita rakyat dah tahu ini mesti fitnah dan kelentong punya corak pemberitaan. Maka tidak hairanlah wujud berita dari internet yang lebih mendapat tempat dihati rakyat daripada berita akhbar perdana.
Kejatuhan ranking dalam negara ini tidak hanya berlaku kepada kebebasan media tetapi juga berlaku kepada 'ranking' kedudukan universiti dalam negara kita. Apakah malangnya negara 1 Malaysia sekarang ini, tidak ada yang naik kecuali bunuh diri, dan membunuh dan dadah yang nampaknya sedang meningkat maju dalam negara kita.
Baguslah kalau ianya akan menguntungkan kedua-dua negara, tetapi apa yang rakyat takut nanti adalah akan berlaku sebaliknya, ianya hanya akan menyebelahi satu pihak sahaja, yang satu lagi sentiasa berada didalam kerugian.
Satu hal yang ana rasa mungkin boleh dikongsi bersama oleh kedua-dua PM itu adalah pasal kebebasan media dimana Malaysia berada ditangga 142 dan Singapura berada ditangga 152,
seakan-akan sebaya dan setanding dalam hal ini, eloklah mereka berunding cara mana mereka hendak menjadikan negara masing-masing masih lagi akan dikategorikan sebagai negara yang susah untuk rakyat mendapat maklumat yang tepat dan boleh dipercayai oleh sekelian pegangan politik dan umat serta bangsa, berita yang tak dimanipulasikan oleh editor akhbar masing-masing, sebagai contoh bila kita baca berita dalam akhbar dikatakan arus perdana mengenai kehadiran rakyat dijamuan eidul fitri di Kediaman Resmi MB Kedah baru-baru ini, kalau rakyat yang pergi sudah pasti tahu yang berita itu hanya kelentongan bontang kahbar tersebut menyatakan 5 000 yang hadir kemajlis tersebut,padahal bagi mereka yang hadir sendiri, dah pasti arif akan apa yang berlaku.Jadi eloklah kalau nadan dunia tersebut menyebut dan mengkategorikan Malaysia sebagai sebuah negara yang not free for kebebasan media. Sbenarnya bukanlah freee saperti barat yang kita hendak, tetapi biarlah bersesuaian dengan naluri dan hasarat rakyat didalam negara Malaysia.
Begitu juga dengan berita dan cerita yang tak sepatutnya menjadi sensasi tetapi dijadikan bahan berita besar untuk menyebarkan segala macam fitnah didalam bulan Ramadhan Almubarak yang lalu yang telah menjadikan rakyat hidup dalam suasana fitnah melampau terhadap kerajaan yang di Tadbir oleh selain BN . Berita yang dibesarkan bilamana pemimpin bukan Islam dari kalangan bukan ahli BN
masuk masjid dihebahkan tetapi bila berita pemimpin BN dan wakil rakyat BN masuk kedalam masjid
tidak dihebahkan bahkan disembunyi , bahkan ucapan pemimpin bukan BN dikatakan memberi tazkirah, tetapi bila pemimpin BN beri saguhati kalimah Allah
, disenyapkan . Begitu juga fitnah yang tak masuk akal mengenai KM Pulau Pinang yang diganti ( superimpose) sedang melakukan sembelihan boleh dijadikan bahan berita akhbar perdana negara, amat malang sekali kalau inilah corak pemberitaan didalam negara kita, jadi bagaimanakah kita hendak naik dari tangga 142 keatas didalam ranking dunia didalam kebebasan media berbanding negara lain. Bukan kita hendak kebebasan mutlak saperti mereka, tetapi biarlah ianya adil untuk semua kerana kalau pun nama akhbar perdana, maka rakyat semua fahaman dapat membaca dan boleh percaya dengan corak pemberitaan, ini tidak, baru tengok tajuk berita rakyat dah tahu ini mesti fitnah dan kelentong punya corak pemberitaan. Maka tidak hairanlah wujud berita dari internet yang lebih mendapat tempat dihati rakyat daripada berita akhbar perdana. Kejatuhan ranking dalam negara ini tidak hanya berlaku kepada kebebasan media tetapi juga berlaku kepada 'ranking' kedudukan universiti dalam negara kita. Apakah malangnya negara 1 Malaysia sekarang ini, tidak ada yang naik kecuali bunuh diri, dan membunuh dan dadah yang nampaknya sedang meningkat maju dalam negara kita.
Jamuan Eidul Fitri PAS Parlimen Pendang.
Hari ini Jamuan Eidul Fitri bagi PAS Parlimen Pendang telah diadakan di Pusat Khidmat Wakil Rakyat di pekan Pendang selamat diadakan.
Kami selaku wakil rakyat bagi Parlimen dan DUN mengucapkan terima kasih kepada semua penyunjung dan juga petugas yang telah bertungkus lumus untuk menjayakan majlis tadi dengan jayanya . Dengan bantuan AJK Muslimat , MKK dan AJK PAS Kawasan dan Pemuda maka para tetamu dapat menjamu selesa yang telah disediakan.
Banyak menu yang disediakan, antara yang menjadi tarikan tetamu adalah nasi tomato, satey, laksa, meehoon sup, teh tarik disamping ketupat dan lemang serta beranika jenis kacang dan buah-buahan.
Juga diucapkan jutaan terima kasih kepada pihak MDP yang telah sudi memberi kebenaran menggunakan ruang didepan pusat khidmat dan juga canopy serta kerusi yang disediakan untuk para tetamu serta mereka juga telah mengambil balik canopy sebelum 5 petang dimana peniaga gerai makan pula akan menggunakan kawasan tersebut untuk perniagaan mereka dimalam hari .
Kepada tetamu jemputan Khas dari Pejabat Daerah , En Norizan, Pemangku Pegawai Daerah,Puan Maznim, Penolong Pegawai Daerah, En Abd Halim Setiausaha Majlis serta kakitangan lain, Penghulu dan ketua-ketua Jabatan yang hadir, diucapkan jutaan terima kasih.
Kehadiran tetamu yang ramai dan kemeriahan kanak-kanak mendapat duit raya amat menggembirakan AJK yang mengendalikan majlis pada hari ini.
Moga sambutan yang lebih meriah dapat diadakan pada tahun hadapan.Insyaallah.
Friday, September 17, 2010
Bila boleh dan bila pulak salah nih?
Bila masa boleh dan bila pula ketikanya tak boleh.
Itu yang menimbulkan kegelisahan rakyat apabila melihat paparan gambar yang disiarkan berhubung kes yang heboh baru-baru ini pasal orang yang bukan Islam masuk masjid dan diberi amaran oleh badan tertinggi Islam di negeri Selangor.
Ada JK Surau yang mungkin tak ada sunnat tahiiyat masjid pun disitu , tetapi telah dipecat oleh badan tersebut kerana agaknya tak ikut telunjuk badan itulah agaknya , maka sekarang surau yang tak sunat pun ada tahiyyatul masjid tu diambil kendali oleh badan tertinggi agama di Selangor tu lah, yang diperintah oleh parti yang budan dari golongan pusat Putrajaya.
Apa yang rakyat runsing dan risau adalah bilamana ada pula masjid yang boleh dimasuki oleh juga bukan Islam , sampai juga keruang solat dan juga menyampaikan cek sumbangan macam yang YB Serdang
buat, mungkin cuma kelainannya bila yang YB Serdang dikatakan salah kerana memberi tazkirah, entah apa ayat atau hadis yang dia ulas dalam tazkirah tu pun tak dijelaskan oleh akhbar fitnah nombor wahid dalam negara, tak pula arif ana nak beritahu. Itu mungkin kesilapan yang sengaja digambarkan supaya nampak besar sangat salahnya daripada yang sorang lagi juga MP , tak beri tazkirah tapi beri cek, yang ada duit, padahal YB Serdang juga beri sumbangan wang juga.
Mungkin yang di Serdang tu, mereka yang kata belum merujuk kepada keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, dan yang Kuala Selangor
tu mereka dah rujuk kepada keputusan muzakarah majlis fatwa dah, sebab tu dibolehkan masuk ruang solat, entah masjid ke surau tak pasti pulak, entah sunat tahiyyat masjid ke tidak, tak tahu lah ana nak jawab.
Kalau kita renung suatu ketika dulu tatkala mana heboh juga pasal penggunaan perkataan Allah oleh penganut Kristian, juga heboh pasal larangan ini dikalangan bukan Islam, ada negeri boleh dan ada negeri yang kata tak boleh, tetapi dalam al Quran setahu ana yang tak arif ni ada ayat yang sebut bila disoal siapa yang menjadikan langit dan bumi, maka mereka berkata "Allah". Itu ayat Allah yang terangkan kepada kita, yang lain ana tak berani sebut, cuma nak ulasnya pasat si YB ni boleh pula beri cenderahati frame perkataan Allah
pula tu, untuk hiasan dimana kita pun tak diberitahu, tapi setahu ana beliau bukan beragama kristian , yang dibenarkan guna perkataan tersebut di beberapa negeri oleh Menteri Malaysia dari Padang rengas suatu ketika hari tu.
Kalau macam ni punya hal, rakyat jadi penin la sat.
Macam la juga halnya dengan sembahyang hajat
dan baca Yaasin nak bagi menang di PRK Hulu Selangor tempoh hari, kalau macam ni punya kemushkilan, diharap pihak Majlis Fatwa kena muzakarah sat supaya rakyat lebih fokus terhadap apa yang diarahkan oleh sesetengah golongan, takut nanti habis semua keliru, macam yang berlaku dinegeri uatara hari tu, orang belum raya depa dah lantak makan ketupat lemang dan sembahyang raya, alahai negeri bekas MB TS Shahidan.
Itu yang menimbulkan kegelisahan rakyat apabila melihat paparan gambar yang disiarkan berhubung kes yang heboh baru-baru ini pasal orang yang bukan Islam masuk masjid dan diberi amaran oleh badan tertinggi Islam di negeri Selangor.
Ada JK Surau yang mungkin tak ada sunnat tahiiyat masjid pun disitu , tetapi telah dipecat oleh badan tersebut kerana agaknya tak ikut telunjuk badan itulah agaknya , maka sekarang surau yang tak sunat pun ada tahiyyatul masjid tu diambil kendali oleh badan tertinggi agama di Selangor tu lah, yang diperintah oleh parti yang budan dari golongan pusat Putrajaya.
Apa yang rakyat runsing dan risau adalah bilamana ada pula masjid yang boleh dimasuki oleh juga bukan Islam , sampai juga keruang solat dan juga menyampaikan cek sumbangan macam yang YB Serdang
buat, mungkin cuma kelainannya bila yang YB Serdang dikatakan salah kerana memberi tazkirah, entah apa ayat atau hadis yang dia ulas dalam tazkirah tu pun tak dijelaskan oleh akhbar fitnah nombor wahid dalam negara, tak pula arif ana nak beritahu. Itu mungkin kesilapan yang sengaja digambarkan supaya nampak besar sangat salahnya daripada yang sorang lagi juga MP , tak beri tazkirah tapi beri cek, yang ada duit, padahal YB Serdang juga beri sumbangan wang juga.Mungkin yang di Serdang tu, mereka yang kata belum merujuk kepada keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, dan yang Kuala Selangor
tu mereka dah rujuk kepada keputusan muzakarah majlis fatwa dah, sebab tu dibolehkan masuk ruang solat, entah masjid ke surau tak pasti pulak, entah sunat tahiyyat masjid ke tidak, tak tahu lah ana nak jawab. Kalau kita renung suatu ketika dulu tatkala mana heboh juga pasal penggunaan perkataan Allah oleh penganut Kristian, juga heboh pasal larangan ini dikalangan bukan Islam, ada negeri boleh dan ada negeri yang kata tak boleh, tetapi dalam al Quran setahu ana yang tak arif ni ada ayat yang sebut bila disoal siapa yang menjadikan langit dan bumi, maka mereka berkata "Allah". Itu ayat Allah yang terangkan kepada kita, yang lain ana tak berani sebut, cuma nak ulasnya pasat si YB ni boleh pula beri cenderahati frame perkataan Allah
pula tu, untuk hiasan dimana kita pun tak diberitahu, tapi setahu ana beliau bukan beragama kristian , yang dibenarkan guna perkataan tersebut di beberapa negeri oleh Menteri Malaysia dari Padang rengas suatu ketika hari tu.Kalau macam ni punya hal, rakyat jadi penin la sat.
Macam la juga halnya dengan sembahyang hajat
dan baca Yaasin nak bagi menang di PRK Hulu Selangor tempoh hari, kalau macam ni punya kemushkilan, diharap pihak Majlis Fatwa kena muzakarah sat supaya rakyat lebih fokus terhadap apa yang diarahkan oleh sesetengah golongan, takut nanti habis semua keliru, macam yang berlaku dinegeri uatara hari tu, orang belum raya depa dah lantak makan ketupat lemang dan sembahyang raya, alahai negeri bekas MB TS Shahidan.
Thursday, September 16, 2010
Syukur Kak Jah.
Semasa membuat tinjauan dan ziarah di Kpg Padang Peninjau, Kokbah sekitar awal tahun ini, ana telah ditunjukkan dengan sebuah rumah seorang ibu tunggal yang mempunyai 2 orang anak remaja perempuan yang sedang membesar dan menumpang dirumah saudara beliau tiga beranak tersebut dalam keadaan rumah yang sempit. Nama beliau dipanggil orang kak Jah dan kerjanya hanya mengambil upah menyucuk satey untuk seorang penjual satey dipasar-pasar malam.
Beliau telah pun berhasrat membuna sebuah rumah diatas tanah pesaka berhampiran rumah saudara belaiu tersebut tetapi oleh kerana kesuntukan wang , maklumlah ibu tunggal yang menyara 2 anak untuk bersekolah, ketika itu seorang sedang mengambiil STPM dan seorang mengambil PMR, maka hanya tinggal tiang sahaja yang mencacak naik tanpa ada dinding apatah lagi nak adakan bumbung. Kedua-dua anak beliau adalah perempuan.
Lalu ana berbincang dengan EXCO Kebajukan, YB Ustz Aishah Ghazali dan juga Pejabat daeran untuk membantu ibu tunggal ini, lalu pihak UPEN negeri Kedah telah meluluskan peruntukan untuk membina rumah beliau RM 20 K dan ketika ini , yakni seminggu sebelum Hari Raya Eidulfitri, ana sekali lagi menziarahi Kak Jah, hanya tinggal pintu dan tingkap serta tandas yang belum selesai. Apabila kita bertanya kepada kontraktor terlibat , beliau mengeluh tentang kesukaran mendapat pekerja yang komited untuk melakukan kerja begini, kebanyakan pekerja kita ( Orang malaysia), tidak sanggup untuk melaksanakan kerja membina rumah begini , tidak saperti pekerja Indonesia, oleh itu kelambatan menyiapkan rumah ini kata beliau adalah kerana karenah mendapatkan pekerja.
So, ana berharap kepada kontraktor terbabit, dapatlah kiranya menyiapkan rumah Kak Jah ini agar beliau 3 beranah dapat hidup selesa didalam rumah yang baru nanti, walaupun tidak sempat utnuk beraya , tetapi harapan agar sempat untuk Raya Korban dirumah baru nanti, disamping anak remaja yang semakin membesar.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.
