Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, May 28, 2008

KUALA LUMPUR, 28 Mei (Hrkh) - Datuk Kamaruddin Jaffar (PAS-Tumpat) mengecam peruntukan hanya sebanyak RM100 ribu sahaja untuk sambutan hari peladang, penternak dan nelayan Terengganu sedangkan jumlah yang lebih besar boleh dibelanjakan untuk Monsoon Cup.

"Kalau untuk Monsoon Cup berpuluh-puluh juta (dibelanjakan), berpegang-pegang tangan, bergesel-gesel," kata Setiausaha Agung PAS itu sambil meminta sidang Dewan Rakyat hari ini menolak sahaja peruntukan sebegitu kecil untuk Terengganu itu.

Haji Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) pula mempersoalkan pemberian baja kepada petani yang akhirnya tidak boleh digunakan.

Akibatnya, kata Ketua Penerangan PAS itu, "bawah rumah (petani) penuh dengan baja yang tidak boleh digunakan". Begitu juga dengan racun, kata beliau.

Beliau juga menyatakan kebimbangan tentang kemungkinan syarikat yang berkepentingan yang tidak dapat menjual baja yang dikeluarkannya menukar jenama untuk masuk dalam skim insentif baja kepada petani.

Perkara sedemikian, katanya, akan memberi kesan yang tidak baik kepada pertumbuhan yang dijangkakan.

Beliau juga membangkitkan masalah petani yang tidak cukup bimbingan manakala pegawai-pegawai berkaitan pula tidak mempunyai latihan yang secukupnya untuk membimbing petani.

Dr Mohd Hayati Othman (PAS-Pendang) meminta diwujudkan badan kajian dan penyelidikan (R&D) untuk industri padi dan beras negara seperti International Rice Research Institute (IRRI) di Manila. Kalau getah kita ada lembaga getah, sawit kita ada lembaga sawit, koko kita ada lembaga koko, tembakau juga kita ada lembaga tembakau, tetapi kita tidak ada satu pusat untuk kaji dan buat R and D untuk mendapat padi yang baik. Kita hanya bergantung kepada MARDI yang bertanggungjawab membuat berbagai kajian termasuk cokodok, kerepek, ikan pekasan, kueh bahulu dan berbagai lagi . Dalam masa sama MARDI juga dikehendaki menjalankan kajian untuk mencari benih padi dan hasil padi yang baik.
Ana juga ada menyentuh pasal jentera bajak 3 dalam satu yang dibuat oleh petani dari Tokai Kedah yang boleh menjimatkan petani dengan banyak dalam semusim padi, dan berjanji akan memberikan brochure kepada menteri esok.

Beliau juga mambangkitkan bantuan kepada petani yang tidak dapat digunakan oleh mereka.

"Vitamin padi (yang diberikan kepada para petani) lebih teruk dari baja padi," kata beliau sambil mendedahkan vitamin padi tersebut akhirnya "duduk di bawah rumah sahaja".

Begitu juga projek pengumpulan jerami padi yang dirancang untuk dijadikan baja organik yang akhirnya "hanya jadi sampah sarap".
Juga ana sentuh pasal teknologi untuk membela kambing boer yang tak minat dengan kambing tempatan, jadi teknik srtificial insemination perlu diajar kepada pak tani agar mereka dapat melakukan sendiri proses persenyawaan ini. Biasanya kambing jenis besar ini ia tidak berminat untuk bersatu dengan kambing kita, oleh itu sukar untuk membiak kambing jenis ni, saiz dia besar, tetapi saiz kambing kita kecil.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.