Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, August 6, 2008

Melawat kawasan



Alhamdulillah, pada kesempatan cuti dari persidangan kali ini, ana sempat turun melawat kawasan dan melhat suasana kedaifan yang masih lagi wujud dalam masyarakat kita yang dikatakan berada dalam negara yang makmur dan mewah ini. Apabila kita sendiri turun melihat suasana dalam keadaan yang mengejutkan, maka dapatlah kita kihat apa yang sebenarnya berlaku dalam masyarakat kita. Dalam perbahasan dan jawapan dalam perlimen, menteri luar bandar yang tak ada kawasan, senator menyatakan beliau akan pastikan kemajuan luar bandar dalam lingkungan 30 km dari bandar akan mendapat kemudahan asas saperti letrik, air dan jalan berturap , maka saya pun berjalanlah mengelilingi kawasan pada Jumaat lepas, tiba-tiba di Kpg Gelong Gajah, Tobir, hanya beberapa km saja dari pekan Pendang, begini keadaan jalan yang dijaga oleh MADA untuk kegunaan penduduk dari Senara untuk datang ke sekolah di Maktab Mahmud Tobiar. Bayangkan gambar ini saya ambil diwaktu panas, musin tidak ada hujan masih lagi ada air bertakung, cuba bayangkan kalau musim hujan, bagaimana akan terjadi pada jalan ini, tentu akan jadi lebih teruk dari yang kita lihat daripada lapuran TV di Sabah dan Sarawak. Penduduk berharap kalau boleh pihak MADA menabur batu kasaran pun tak apa untuk mengurangkan maslah habuh dan selut tu, tapi kalau tar lagi bagus la.
Lepas tu ana pergi pula ke KPG Alor Besar, melihat warga emas yang berada dalam keadaan daif dan memerlukan bantuan untuk membaiki rumah beliau yang sudah rosak teruk, ana tanya kenapa selama ini mereka tidak mendapat bantuan kebajikan dan lain-lain, apa yang diberitahu adakah diskriminasi daripada JKKK disitu yang tidak mahu memberikan kerjasama untuk mendapat bantuan bagi beliau. Insyaallah ana kan berusaha untuk beliau mendapat bantuan samada kebajikan atau PPRT.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.