Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, November 10, 2008

Dr Mohd Hayati bin Othman
AHLI PARLIMEN PENDANG


Tarikh: 7 November 2008


Kepada
Tan Sri Pandikar Amin Hj Mulia,
Yang Di Pertua Dewan Rakyat,

YB Tan Sri,

USUL MENANGGUHKAN MESYUARAT DIBAWAH PERATURAN 18(1).

Saya, Dr Mohd Hayati Othman ( Pendang) akan mencadangkan.

“ Bahawa dewan ini hendaklah ditangguhkan bagi membolehkan dewan yang mulia ini membincangkan satu isu tentang keretakan hospital Queen Elizebeth yang masih digunakan walau pun diketahui berlaku keretakan sejak setahun yang lalu”.

Tuan Yang Dipertua,

Dalam berita TV3 jam 1.30 tengahari 6 November 2008 telah mendedahkan bahawa hospital QEH masih digunakan walaupun berlaku keretakan hampir 1 tahun tanpa diambil tindakan dan ini cukup membahayakan keselamatan rakyat awam dan pesakit serta petugas. Dalam lawatan meninjau kerosakan yang berlaku, Y Bhg Ketua Pengara Kesihatan Tan Sri Dr Ismail Marican juga merasa hairan kenapa masalah keretakan tidak diberitahu kepada pihak atasan walaupun sudah disedari lama.

Tuan Yang Dipertua,

Kebanyakan unit-unit penting adalah terlibat dengan bahaya keretakan ini dan difahamkan pesakit dari wad-wad orthopedic, surgery, ENT, ophthalmology, radiology dan ICU terlibat dengan masalah keretakan ini dan terpaksa dipindahkan ke Hospital lain terutamanya Hospital Likas dan Hopital Daerah lain yang berdekatan. Kita bersyukur kerana pesakit telah selamat dipindahkan sebelum suatu yang lebih buruk berlaku akibat pengabaian ini. Tetapi bagaimana pula dengan jumlah pesakit yang berada dihospital lain tersebut kemana mereka dipindahkan, kalau tidak bayangkan akan kesesakan yang akan terjadi disana.

Tuan Yang Dipertua,

Saya menyeru supaya sebuah jawatankuasa siasatan dibentuk segera untuk mengkaji apakah masalah sebenar yang sudah berlaku didalam proses pembinaan hospital ini , apakah ada masalah teknikal saperti gempa bumi yang pernah terjadi dipersekitaran perairan Filipina dan Indonesia di sekitar Sabah tidak lama lalu menjejaskan struktur binaan bangunan tinggi di Sabah. , juga apakah bangunan tinggi yang lain terdapat di Sabah perlu di beri perhatian dan pemeriksaan teliti untuk meninjau struktur binaan mereka.

Kerajaan perlu memberi perhatian tehadap jumlah pesakit yang datang mendapatkan rawatan dengan mencari segera bangunan lain yang selamat atau menyewa agar khidmat kesihatan dan rawatan tidak terjejas kepada rakyat dapat dilaksanakan..

Saya merasakan bahawa perkara ini adalah tertentu dan perlu disegerakan untuk kepentingan ramai khususnya masyarakat di Sabah.

Saya yang mencadangkan,



Dr Mohd Hayati bin Othman,
Ahli Parlimen Pendang.


Namun ianya ditolak oleh Speaker Parlimen.

Ana patuh atas peraturan mesyuarat yang dibaca oleh speaker, dan kita harap Kementerian mengambil tindakan tegas atas perkara yang ana sentuh dalam ucapan usul tersebut. Ini memandangkan keluhan Ketua Pengarah yang mengatakan beliau juga kesal mengapa setelah retak 1 tahun baru hendak diberitahu kepada rakyat dan mulalah rakyat panik dan bagai nak rak pindah kerata tempat yang sudahpun sedia 'crowded' sekarang ini. Apa pula yang akan dibuat kepada bangunan QEH yang sedia ada ,akan diruntuhkan atau jika boleh direpair adalah ianya boleh dijamin selamat untuk digunakan untuk pesakit dan pekerja.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.