Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, December 18, 2008

Jualkan IJN, kerajaan tak ada fulus ke!!

Memang benar selera Menteri Kewangan yang pertama bakal menjadi Perdana Menteri ini, mempunyai selera besar yang akan menjadikan BN pada PRU 13 nanti menjadi bahan sejarah.
Kalau dilihat kepada ucapan Ketua Pembangkang dalam perlimen baru-baru ni, 2 hari sebelum melepaskan jawatan Menteri Pertahanan, satu persetujuan untuk membeli eurokopter yang kontroversi didalam penggunaan menggantukan NURI, pemberian kontrak dan spesifikasi serta harga yang jauh berbanding dengan Brazil tuh heboh seluruh negara, sehingga Menteri Pertahanan yang baru terpaksa memikirkan semula untuk pembelian tersebut. Alkisah Brazil yang berada di Amerika Latin pun lebih cerdik dari kita, dahlah harga jauh lebih murah, kena pasang pula di negara dia untuk memberi pekerjaan dan kemahiran teknikal kepada anak tempatan dia berbanding dengan kita yang beli lebih mahal, dan tak ada pula perjanjian yang memberikan peluand pekerjaan kepada anak negeri sendiri.

Perkara kedua yang berlaku sekarang adalah pusat perubatan yang telah dibina dengan duit kerajaan untuk menjaga jantung rakyat, satu organ yang amat penting dalam tubuh dimana itulah benda yang berguna untuk mengepam darah yang membawa makanan, oksijen dan mengeluarkan karbon dioksid daripada badan , akan dijual kepada Sime Darby. Sime Darby yang sudah ada 2 pusat perubatan akan menambah pusat jantung negara ini menjadi koleksi mereka yang akan merawat masalah yang menjadi salah satu penyebab kematian utama rakyat selain accident dan barah.

Memang cukup lumayan perolehan mereka nanti, kerana ramai rakyat kita pasti akan berhadapan dengan masalah jantung ini dikala tua mereka, jadi senanglah nanti Sime Darby menahan lukah dipergentingan dan sudah pasti akan membuat banyak keuntungan dan rasanya akan lebih ramai lagi pakar jantung yang ada dan pakar bedah jantung akan beraluh kepada mereka , maka yang tinggal didalam kerajaan hanya yang terpaksa menghabiskan masa sebab mengambil biasiswa.

Ana hanya memikirkan apa akan terjadi kepada kakitangan kerajaan dan mereka yang berada ditahap bawah , rakyat dikampong dan pekerja rendah serta penoreh dan pekebun, dimanakah nanti mereka akan mendapat rawatan sempurna saperti yang diperolehi sekarang daripada IJN ini.

Apakah sebab maka pusat yang sudah establish dan maju serta banyak berbakti kepada rakyat ini hendak dijual, apakah kerajaan dibawah Menteri Kewangan baru ini tidak ada wang lagi, atau ada mereka dibelakang yang akan menunggu laba yang banyak hasil dari menahan lukah dipergentingan ini.

Khabarnya kerajaan akan membuat satu pusat jantung yang lain di Negeri Selangor, yang akan dilengkapi saperti di IJN, mungkin di Serdang, ana belum pasti, tetapi apakah lebih baik kalau Sime Darby sendiri yang bangunkan pusat yang baru tu dan jadikan pusat IJN sendrir bukannya mengambil atau membeli yang kerjaan punya yang di Miliki oleh MOF incorporated ini.

Kita tak dapat gambarkan berapa kos untuk satu coronary bypass atau stenting, atau angioplasty di IJN milikan Sime Darby itu nanti.

Ana memeng tak setuju dengan hal penjualan IJN kepada Sime Darby ini , kerana mengambil yang orang sudah buat dan establish lalu kan mengaut keuntungan belimpah ruah atas pemimdasan kepada rakyat marhaen. Mungkin inilah yang dapat ditunjunjukka oleh Menteri Kewangan yang baru setelah nitch lain masih belum ada pada beliau sebagai bekalan untuk menjadi PM nanti. Kalau inilah pertunjukan beliau, maka amat malang bagi rakyat yang mempunyai PM saperti ini. Tetapi kita harus ingat, sebelum ini belum ada Menteri Kewangan yang akan berakhir menjadi Perdana Menteri, Tun Tan Siew Sin, Tun Daim, Tengku Razaleigh, semuanya tidak berakhir dengan Perdana Menteri, tak tau Menteri Kewangan yang satu ni, dari awal sudah nampak akan memeritkan kantung rakyat .

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.