Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, December 14, 2008

Demi kerana undi!!

KOTA BHARU: Kerajaan negeri Melaka kini membenarkan semua jabatan dan agensinya mengadakan lawatan rasmi ke Kelantan.

Ketua Menterinya, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata larangan itu sudah dibatalkan bagi membolehkan kerjasama antara kedua-dua negeri itu dilakukan.

"Lawatan ke Kelantan kini sudah dibenarkan, dulu dilarang disebabkan ada kaitan dengan pembabitan politik," katanya ketika berucap merasmikan Promosi Pelancongan 'Jom Ke Melaka' di Tecso Lembah Sireh dekat sini, semalam.

Ada ana terbaca laporan Ketua Audit negara pasal orang politik yang pergi melawat sesuatu kawasan, lepas tu claim atas dasar lawatan sambil kerja, maknanya claim duit kerajaan la tuh, tak tahu pula ana siapa yang dimaksudkan oleh AG tu.

Rasa nak tergelak juga ana, dulu sampai kakitangan kerajaan negeri Melaka kecut perut habis, takut nak lawat Kelantan takut nanti kena tindakan oleh ketua Menteri yang dikatakan super berkuasa itu. Aleh-aleh tengok dia tercongok ada kat Tesco Kelantan, cuba nak tarik orang Kelantan melawat Melaka pula, ini la memang jenis muka tak malu, jilat kahak pekat sendiri.

Bila sebut pasal kelantan dan Melaka ni, ana teringat kisah Pak Mertua ana orang Melaka, dulu pergi melawat Kelantan masa PAS mula perintah, dikatakan beras tak ada, maka berbungkus-bungkus lah masing-masing bawa beras untuk makan nasi disana, takut kebulur , tetapi bila sampai siap makan berjenis nasi dan sedap pula tu beras di Kelantan, lalu masing masing berbungkus-bungkus pula beli beras dari Kelantan bawa balik ke Melaka. Ini mungkin termakan khabar palsu dari orang-orang KM Melaka kut, tu jadi macam tu .

Berbalik kepada KM Melaka tu, dek kerana nak bertanding Timbalan Presiden dan nak dapat undi dari orang Kelantan, maka terpaksa beliau pergi sendiri merayu perwakilan untuk memberi sokongan kepada beliau, sebab itu dia ada kata kalau tak silap dengar ana, saya pergi atas urusan parti, bukan urusan kerajaan, harap lepas balik nanti jangan claim dari kantung kerajaan sudah lah wahai KM yang sudah 'gostan' kebelakang no!. Jangan ikut macam komen yang telah dibuat oleh akauntan negara dalam laporan lepas tu.

Kita cuma berharap, lepas ni KM Melaka jangan buat perkara yang sama kepada kerajaan negeri Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor sudahlah, nanti habis jadual lawatan kakitangan kerajaan negeri Melaka kena rombak pasal tak boleh nak buat rundingan dengan negeri Pakatan Rakyat dan nanti tinggal negeri Melaka kesaorangan kerana negeri lain tidak boleh dilawati lagi kerana alasan politik KM Melaka saperti yang dibuat dengan Kelantan dulu.

Rasanya sekarang beliau sudah sedar dan sudah kembali kepangkal jalan dan harap tidak ada lagi otak yang serupa ujud didalam MB atau KM Negeri yang lain, biarlah apa yang pernah disuarakan oleh KM Melaka itu menjadi bahan sejarah untuk ditinggalakan dan dikaji oleh anak cucu dari negeri Melaka sahaja. Koleksi sejarah pelik ini biarkan dimasukkan sama kedalam muzium yang banyak di Melaka bersama gambar Shah Rukh Khan bersamping dan bersongkok menerima pingat daripada YDP Negeri Melaka dibawah kepimpinan YAB KM Melaka sekarang ( 2008), calon Timbalan Presiden UMNO.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.