Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, April 13, 2009

Hulurkan bantuan, ringankan beban.

Utara semenanjong sekarang ini memang musim hujan dan sering dilanda ribut. Sejak seminggu lepas, banyak rumah yang telah dilanda ribut dikawasan utara dan tidak terkecuali di Pendang ini. Fenomena ini sering berlaku dan setiap tahun dalam musim hujan inilah masalah inilah yang sering dihadapi penduduk di Pendang ini dan kami dari PKWR Parlimen dan DUN telah berusaha membantu mana yang mampu kepada mangsa ribut ini.
Sapertimana tahun lepas, juga dalam bulan April peristiwa angin dan ribut ini melanda, maka tahun ini ianya berulang bahkan sejak dahulu lagi ianya terjadi setiap tahun. Biasanya bila tiba bulan April, kalau tidak banjir maka ribut kuat akan sering melandi di Utara Semenanjong ini.
Ana pernah membangkitkan peruntukan Kerajaan Pusat berjumlah 27 juta yang dijanjikan oleh PM semasa melawat mangsa banjir di Pendang beberapa tahun lepas didalam Parlimen tetapi dari maklumat Pejabat Daerah, tidak ada satu sen pun lagi peruntukan itu turun untuk membersihkan sungai dan mendalamkan sungai Pendang saperti kata PM dulu yang kini sudahpun bersara.
Antara mangsa yang mengalami kerosakan sedikit dan ada mangsa yang teruk ditimpa bencana . Semalam saya bersam pembantu telah menziarahi sebuah rumah di Kpg Banggul Basin dan melihat sendiri kerosakan rumah dua beradik yang mengalami masalah mental yang tidak dapat dihuni langsung kerana disamping rumah yang sudah reput, bumbung diterbangkan angin terus meninggalkan tiang dan dinding yang sudah usang. Usaha untuk membaiki rasanya tidak dapat dilakukan kerana keadaan tiang dan dinding yang sudah reput.

Kedua beradik ini menghadapi masalh mental, dan siabang En Ghazali bin Din langsung tidak boleh bekerja jerana menghadapi masalah hallucination, tidak dapat keluar dari rumah kerana terlibat objek yang sentiasa menghalang beliau daripada keluar.Oleh itu beliau hanya terperap didalam rumah dan segala keperluan ditanggung oleh adik beliau En Ghazali bin Din yang juga menghadapi masalah mental tetapi agak terkawal.
Mereka berdua telah memohon bantuan kebajikan tetapi hingga kini masih belum mendapat respon sejak tahun 2001 lagi.Begitu juga ppermohonan untuk mendapat rumah PPRT juga tidak dilayan sejak sekian lama.


Ana mengucapkan jutaan terima kasih kepada pegawai kebajikan yang telah turun padang bersama saya kelmarin dan diharap bantuan bulanan dapat dihulurkan kepada mereka berdua dan kami sedang berusaha untuk mencari tempat berlindung untuk mereka berdua.
Ana merayu kepada sahabat yang ingin membantu meringankan beban mereka berdua diharap dapat menghulurkan bantuan terus kepada mereka untuk membina penempatan baru yang telah rosak teruk ini.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.