Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, December 15, 2009

Apakah Pak Lah and the gangs juga boikot bajet Najib?.



Hanya 66 orang daripada 137 ahli Parlimen BN yang menyokong bajet DS Najib yang diluluskan oleh parlimen malam semalam setelah lebih sebulan kami berbahas didalam berbagai Kementerian diperingkat dasar dan jawatankuasa berbanding Pakatan 63 daripada 82 ahli. Kurang daripada separuh nampaknya memberi sokongan kepada PM Najib, dahlah kalah pada Mac 2008 dulu , tidak dapat majoriti 2/3, ini pula tak sampai 1/2 menyokong bajet beliau. Tak apalah alasan yang mungkin diberi adalah pada 2008 tu Pak Lah yang jadi PM, tetapi dengan sokongan tak sampai separuh ini apa pula alasan beliau nanti, bajet sulong pula tuh!. Apa yang ana rasa adalah ini merupakan sabotaj daripada ahli Parlimen BN terhadap kepimpinan DS Najib.

Bukan setakat ahli Parlimen biasa, bahkan bekas PM
dan bekas Ketua parti komponen pun tidak datang untuk mengundi bajet DS Najib ni, itu pun pada permulaan masa perbahasan akhir peringkat JK oleh Masjid Tanah DS Abu Seman, Tim Menteri Dalam Negeri menggulung perbahasan, speaker nampaknya semacam memberikan ruang yang lama untuk beliau menjawab untuk menunggu kehadiran PM dan TPM untuk datang kedewan, setelah masuk saja PM maka dengan tangkas beliau berkata saya akan beri jawapan yang tidak sempat dalam penggulungan ini dengan cara bertulis.Belum pernah ana dengar speaker berkata sebelum ini, jawablah menteri, lambat-lambat pun tak apa, biasanya speaker akan tanya menteri berapa lama lagi nak jawab, nak habiskan cepat cepat , bahkan biasa ana dapat berucap hanya 5 minit dan dua minit dalam perbahasan kerana mengejar masa, ini lain pula bunyinya yang ana dengar.

Maka sempatlah PM dan TPM datang untuk mengundi, kalau dibuat awal lagi maka sudah pasti ianya akan menemui kekalahan kerana ramai yang datang hanya lewat malam , pukul 10 lebih baru terkocoh-kocoh datang hanya untuk mengundi padahal pada masa kami berbahas, tak ada pulak ramai Menteri atau Timbalan yang datang mendengar apa yang kami bahaskan, lepas tu kata nak jawab secara bertulis, padahal bila hampir habis sidang pun, soalan yang kami kemukakan nampaknya belum lagi diberikan jawapan. Sampai sekarang hanya Menteri yang jaga MARA saja yang memberi jawapan secara bertulis, bahkan Menteri Pelajaran habuk pun tarak lagi. Masa menjawab kata nak beri secara bertulis.

Bekas Presiden MCA TS Ong Ka Ting tidak hadir, Ku Li pun tak mengundi ,bekas SU MCA DS Ong Ka Chuan pun tak nampak bahkan Dato' Saravanan dari MIC masa untuk belah bahagi peringkat kedua saja baru masuk dewan , sebab itulah masa undian untuk Kem Dalam Negeri hanya perbedaan satu undi saja untuk meluluskan bajet tersebut, tetapi bila sampai kepada undian untuk bacaan kali ketiga bajet sulung DS Najib, mereka menang dengan 66 daripada 137 ahli berbanding 63 undi dari pakatan berbanding 82 ahli.
Ana tak tahulah apa yang DS Nazri nak kata kat Pak Lah dan TS Ong Ka Ting serta Ku Li bila bertemu nanti kenapa boikot bajet Najib yang sulung ni, apa punca nya dan kenapa tak setuju hingga tak mahu hadir untuk mengundi bajet tu.
Dari keputusan yang diperolehi, nampaknya PM mesti lakukan sesuatu dalam pelaksanaan bajet 2010 beliau ini agar rakyat akan dapat faedah daripada pembentangan dan perbahasan oleh ahli serta manfaatkanlah kelulusan tipis ini untuk faedah rakyat dan janganlah gunakan kelulusan ini untuk menambah tembolok kroni dan menindas rakyat termasuklah menafikan royalti kepada kerajaan negeri Kelantan saperti juga apa yang dibikmati oleh Sabah dan Serawak.
Satu masej jelas dari rakyat dan bekas PM serta the gangs yang boikot bajet ini adalah agar PM melaksanakan tanggungjawab ini dengan telus dan tulus serta jawablah segala persoalan yang timbul mutakhir ini agar pelabur percaya dengan apa yang berlaku dalam negara dan jangan selindung daripada pengetahuan rakyat terbanyak, kerana ketelusan didalam pemerintahan pasti akan memberi kepercayaan kepada pelabur untuk masuk melaburkan wang mereka kedalam pasaran negara kita. Kalau setakat segala masalah 'sweep under the carpet' pasti tidak akan menjanakan pulangan daripada pelabur asing nanti.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.