Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, May 17, 2010

Hari Muzium Antarabangsa di Sabah.


18 Mei 2010
Hari ini ana berada di Sabah kerana menghadiri peresmian Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan di Perkarangan Muzium Sabah dan ia di sempurnakan oleh Timbalan Menteri Penerangan, Kesenian dan Kebudayaan Dato' Joseph Salang Gandum .
Apa yang menariknya adalah ianya diadakan saban tahun pada 18 Mei sempena hari Muzium Sedunia yang bertajuk Muzium Untuk Keharmonian Sosial pada tahun 2010 ini dan ini merupakan kali ke 14 ia disambut.
Oleh kerana kita dari Kedah dan daripada Pakatan Rakyat, maka tahun ini saja merupakan tahun yang kita berpeluang menjadi peserta dan negeri Kedah telah membawa "kalong Gajah Puteh" yang di anugerahkan oleh Raja Siam kepada Al Marhum Sultan Abdul Hamid dan juga tengkolok yang dipakai baginda yang menjadi idaman kebanyakan peniaga di Negeri Kedah untuk menghiasi kedai mereka dan dikatakan mendatangkan ong didalam melariskan perniagaan. Kalau dulu gambar baginda hitam puteh, tetapi kini sudah diberi warna warni pula.

Dalam suasana kemeriahan peresmian tadi, ana mendapat bberita sedih kemalangan salah seorang daripada MKK dari Pendang di Kpg Pokok Asam kemalang dan kematian isteri beliau on the spot dan khabarnya beliau berada dalam keadaan kritikal.
Ana sekeluarga mengucapkan takziah kepada keluarga beliau dan berharap bersabar diatas ujian Allah ini serta memberikan ketabahan didalam mereka menghadapi ujian getir ini.


Semalam sebelum bertolak ke Sabah ana sempat bergurau dengan beliau pasal katanya susah nak dapat borang e sinar untuk mendaftar penduduk dibawah kawalan beliau. kerana mereka ke Dewan MDP semalam untuk mengambil elaun MKK dan pembayaran wang skim kafalah yang diberikan untuk waris simati pada tahun ini.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.