Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, November 22, 2010

Qorban 1431 Hijrah.


Alhamdulillah, eidul adha sudah berlalu, dan ibadah quran pun sudah berakhir, namun apa yang menjadi perbincangan adalah cara penetapan tarikh eidul adha dinegara kita. Kita tidak berapa arif dan tahu sangat bab berhubung dengan penetapan tarikh hari raya qurban ini, kerana sekarang ini penetapan khabarnya adalah berdasarkan kepada tarikh 10 Dzulhijjah, bukan lagi kepada sehari selepas wukuf di Arafah bagi jemaah haji. Kalau dulu memang ya, sehari selepas wukuf, maka kita disini pun akan merayakan eidul adha, tetapi sekarang tidak lagi dah. Penetapan dibuat dengan hisap khabarnya, yakni melihat permulaan Dzulhijjah , kemudian raya eidul adha ditetapkan pada 10 Dzulhijjah, sebab tu lah pada tahun ini katanya kita selang 2 hari lewat dengan hari wukuf di Arafah.

Apa yang dimushkilkan oleh antara yang mushkil adalah tarik kita melakukan puasa hari wukuf dan juga hari tashrik untuk ibadat qurban. Apakah kita masih berada pada hari tashrik kalau sudah hari kelima selepas wukuf, atau masih lagi berada dihari ke 3 tashrik pada hari Sabtu, yang ni kena tanya orang yang lebih arif lah. Ibadat qurban kalau bukan pada hari tashrik, maka ia akan menjadi sedekah biasa sahaja, bukan qurban lagi dah.

Sebagai rakyat yang patuh kepada arahan pemerintah, maka apaketetapan pihak berkuasa agama dalam hal ini kita sentiasa patuh dan ikut tarikh yang ditetapkan, yang lain terserah kepada Allah untuk menerima tau tidak hal-hal qurban atau sedekah tadi, wallahu aklam.

semoga ibadah kita diterima Allah.



Bagi kawasan Pendang, tahun ini penyembelihan dibuat secara kelompok di Padang Durian dan di Gajah Mati.
Sebanyak 2000 bungkus daging telah diedarkan kepada penerima melalui wakil yang dilantik.

Terima kasih kepada yang datang membantu dan kepada yang dapat merasa serba sedikit daging yang diagihkan.


Memang ada yang tidak mendapat agihan daging ini, kerana daripada 154 cawangan, kita hanya memperuntukan dalam 10 hingga 15 rumah sahaja untuk satu cawangan dan juga kepada mereka yang ditimpa musibah banjir baru-baru ini.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.