Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, June 25, 2008

Perbahasan Lembaga geologi.

Ana dapat melakukan perbahasan untuk ruu lembaga geologi pada hari ini lebih kurang jam 4 petang
beberapa perkara ana sentuh dalam perbahasan antaranya,
1. Sudah 15 tahun RUU ini dirangka, tetapi baru sekarang dapat dibentang, terlalu lewat
2. RUU bertujuan untuk mengumpul ahli geologi profesional dan mengawalselia agar tidak akan ada bogus geologist.
3. Profesional lain sudah ada badan mengawal mereka saperti engineer, doktor, peguam dan sebagainya.
4. Keperluan kepada kelulusan yang diiktiraf didalam badan induk ini, tetapi siapa yang menabsahkan, JPA, Kementerian atau badan induk ini.
5. Perlu ada housemanship geologist sebelumdiiktiraf sebagai geologist profesional, berapa tahun latihan dan dimana latihan perlu di jalankan, apprerentiskan.
6. Bagi ahli geologist luar negara, apakah kriteria yang digunakan untuk mengambil mereka bekerja dan penilaian bagaimana dilakukan, apakah ada peperiksaan khusus dikendalikan oleh badan ini untuk mengabsahkan mereka walaupun diluar mereka sudah menjadi ahli profesional.
7. Badan ini ada mengeluarkan biasiswa, ini satu perkara baru dimana sebuah lembaga begini mengeluarkan wang untuk biasiswa, dari mana dana diperolehi Kalau dilihat dalam senarai RUU, wang didapati dapi fi, tetapi adakah fi ini terlaku tinggi hingga dapat keluarkan biasiswa.
8. Ana tanya juga tentang keperluan melantik peguam dan akauntan dalam badan ini yang kesemuanya didapati terdiri dari ahi geologi profesional, tiada yang lain kecuali 2 yang boleh dilantik menteri, ana syorkan yang dua orang ini adalah peguam dan akauntan.
9. Ana tanya juga tentang ahli geologi yang mencarigali emas dalam negara kita , banyak terdapat dimana, katanya dah 4000 kg bernilai 4 ribu juga telah dikeluarkan.dari negeri mana.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.