Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, September 13, 2008

Pening fikirkan kecelaruan dalam negara.

Wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana dituduh "boleh mengancam keselamatan dan ketenteraman awam".

Tetapi selepas membebaskan wartawan berkenaan hari ini, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar, berkata polis menahan wartawan itu kerana keselamatannya (Tan) terancam.

Bila pemberita tanya YAB Paklah, dia kata itu kerja Datuk Seri Syed Hamid, bila tanya DS Syed Hamid, dia pula kata itu kerja polis, bila tanya polis mana, tak mau jawab. Macam dia jawab mahu usul tak percaya dalam parlimen yang dibawa oleh Ketua Pembangkan hari tu, dia kata dari risikan polis, akan berlaku perhimpunan raksaksa di parlimen dan diadakan sekatan hampir seluruh KL sampai nak pi kerja pun susah, tiba-tiba tak ada apa yang berlaku pun, hampeh tak dak pun. Ini lah tahap Menteri Dalam Negeri kita hari ni.
Ana tak tahulah mingkin cerita bangau dan kerbau menjadi cerita rutin yang didendangkan oleh ibu DS Syed Hamid masa dia nak tiduk masa kecil dulu sehingga terbawa-bawa dalam hidup dan masa kerja sehingga hari ini.
Diman dia letak otak dia, dalam kepala atas atau kepala lutut pun tak taulah. Ana rasa anak yang baru sekolah pun faham kalau orang kena tahan polis bukan nak jaga keselamatan orang salah, tetapi nak siasat atau dakwa pasal dia salah, lepas tu masuk jel. Tapi bagi menteri yang sorang ini lain sikit daripada bapa dia singa UMNO dulu, nak jaga keselamatan orang, maka tangkap bubuh dalam ISA. Ana macam ni lebih baik sesiapa yang rasa tak selamat hidup lagi, macam PATI yang ramai tu, suruh saja Menteri tangkap dan jaga keselamatan mereka.
La ni memeang jenis ramai yang cakap merapu, entah kecelaruan yang sengaja dibuat agar rakyat semua jadi pening dan sasau. Macam mana tak pening, hari tu si Saiful yang kena liwat suka sama suka , bukan nak pi repot kat polis, tapi pi jumpa TPM mengadu kena liwat dan bila jumpa TPM, pemberita tanya bila dia pi, DS Najib kata 25 Jun, dan bila dalam repot kepada polis , dia kata kena liwat pada 26 Jun, jadi dari berita yang kita terima tersebut menunjukkan bahawa Saiful repot kat DS Najib dulu sebelum liwat tu berlaku. Bila dalam Mahkamah, pertuduhan yang dikenakan keatas DSAI adalah liwat suka sama suka, tetapi bila lepas sumpah dalam masjid yang tok Imam kena paksa jadi saksi, dia kata kena paksa pula.
Celaru fikiran rakyat dengan apa yang berlaku dalam negara sekarang ni dan pening habis, sampai kena bawa lari MP kita dari suasana pening ini agar mereka belajar ilmu pertanian baru dari Taiwan bukan Thailand untuk dikembangkan kedalam kawasan parlimen masing-masing. Ana hairan juga, kawasan ana dan kawan-kawan diKedah yang ramai dan luas kawasan pertanian tak pula didedahkan dengan ilmu pertanian dari taiwan ni. Ana kalau suruh belajar pertanian, setakat Thailand pun ana rasa lebih daripada cukup untuk laksanakan dalam negara kita. Bagaimana nak buat dengan rambutan durian, dokong , manggis yang berlambak dan jenuh dimusim buah-buahan lalu, sehingga lembu pun dah tak selera nak makan rumput lagi asyik makan isi cempedak lasu yang gugur saja.
Atau mungkin yang dibawa belajar itu ramai MP dari Sabah dan Serawak, maklumlah negeri mereka akan jadi jepapang padi yang baru dalam RM 10 nanti atau koridor sabah dan serawak nanti. Terfikir juga yang pi tu bukan pegawai FAMA atau MARDI yang memeang kerja mereka melakukan penyelidikan dan kajian tentang bidang pertanian, tetapi adalah MP yang ada yang berusia 60 tahun, 50 tahun, sudah sukar nak masuk ilmu teknologi baru ni.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.