Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, December 13, 2008

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

Petang semalam, sahabt dicawangan dari Kampong Senara dan Lahar Tunjung memberitahu ada satu keluarga yang mempunyai 2 anak yang cacat anggota daif dan tidak dapat berjalan hanya duduk dan mengesot sahaja diatas rumah dijagai oleh seorang ibu tua dan anak lelaki yang bekorban menjaga adi dan abang cacat sehingga membujang hingga kini , lalu ana dan PA pun pergi menziarahi dan menghadiahkan sebuah kerusi roda yang diidamkan oleh siibu untuk membawa anak beliau bersiar-siar diluar rumah.

Ibu ini mempunyai 5 anak, 2 daripada mereka mengalami kecacatan , satu sejak lahir dan satu lagi diusia kanak-kanak kerana sawan. Keduanya mengalami masalah otak dan anggota dan tidak dapat berjalan.

Siabang Saadan nayan 32 tahun , dilahirkan ccacat dan sekarang tidak dapat melihat , tidak boleh berjalan dan tidak dapat bertutur serta makan , minum dan kebersihannya pun mesti dilakukan oleh orang lain. 24 jam mesti dijagai oleh ibu atau adik yang tinggal bersama mereka.



Siadik Zulkifli Nayan 28 tahun , mengalami sawan sejak kecil dan sekarang kecacatan anggota , tidak dapat berjalan dan cacat akal , juga terpaksa dijagai oleh ahli keluarga yang lain sehingga makan minum terpaksa kena disuapkan.

Ana solute kepada siadik yang sanggup menjaga mereka dan bekorban hidup beliau demi abang dan adik beliau yang dua orang ini. Ibu sudah tua, 70 tahun lebih, sudah bongkok dan beliaulah yang banyak menghabiskan masa memasak dan melakukan kerja-kerja rumah demi anak cacat dua orang ini.



Siibu sebagai warga emas yang uzur diberitahu mendapat bantuan kebajikan RM 80.00 sebulan, tetapi kedua-dua sianak OKU ini tidak mendapat apa-apa bantuan baik OKU atau miskin. Ana sedang berusaha bersama pihak AJK Cawanagn untuk mendapatkan bantuan OKU untuk mereka berdua daripada kebajikan ,insyaallah.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.