Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, December 13, 2008


Saat yang paling mendebarkan bagi seornag kanak-kanak lelaki adalah ketika tiba musim cuti sekolah. Khitan atau bersunat atau lebih disebut khatan dalam negara kita biasanya dilakukan pada usia kanak-kank disekolah rendah sekitar 7 hingga 10 tahun.

Bagi anak-anak di Kpg Carok kudong, semalam Sabtu 13 Disember merupakan hari yang paling mendebarkan kerana seramai 24 orang telah dikhitankan oleh Mudim dari Yan, anak kepada mudim terkenal dizaman ana keil dulu, tuan Hj Mohd Amin.

Oleh kerana tidak sempat menziarahi pada sebelah pagi kerana ana juga ada melakukan khitan kepada kanak=kanak lain diklinik, maka ana pergi melawat merka disebelah malam di Dewan orang Ramai Carok Kudong.

Hanya tinggal 6 orang yang masih berada dan bermalam disitu. Dilihat pada wajah mereka, kesemuanya nampak ceria dan seronok dengan hadiah masing-masing dan ditemani oleh ibu dan bapa .


Program khatan beramai-ramai ini sebenarnya lebih menjadikan seseorang kanak-kanak itu berani dan tidak mudah menangis kerana melihat sahabat yang lain tidakpun menitiskan air mata.

Ana harap program sebegini dapat diteruskan demi untuk perpaduan masyarakat dan keharmonian kampong dimasa depan, insyaallah. Cuma bagi kami yang memprktikkan cara moden, tidak dapat melakukan dengan cepat kerana masa untuk menjahit itu agak panjang, seorang sekitar 20 minit berbanding dengan cara mudin, melainkan kalau menggunakan cara clamp.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.