Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, December 8, 2008

Ibadah korban suatu tuntutan bagi yang berkemampuan


Alhamdulillah, setiap kali menjelang aidul adha, maka berduyun-duyunlah umat Islam tua dan muda mengunjungi masjid dan surau untuk menunaikan ibadah yang dituntut oleh agama kita yang suci ini untuk menunaikan ibdah sembahyang idul adha dan menyembelih haiwan korban.
Saperti tahun-tahun yang lalu, ana menunaikan solat idul adha bersama penduduk disekitar kawasan ana dan kali ini di Masjid Lama Gajah Mati berhampiran dengan markas PAS Gajah Mati dan menyampaikan khutbah raya.






Didalam khutbah tersebut telah dinyatakan berhubung dengan wujudnya syaitan manusia diakhir zaman ini yang tugasnya hendak menghanyutkan manusia semua jauh dari landasan Allah dan juga menjadikan manusia lali dari mengingati Allah serta kesalahan mereka yang melantik manusia ini menjadi dan percaya sebagai pemimpin sebagaimana salahnya umat dahulu mengangkat Firan, Qarun dan Haman sebagai pemimpin.
Kesalahan kita adalah kerana tidak tahu mengkritik mereka bila melakukan kesalahan dan terus mengangkat mereka menjadi pemimpin kita walaupun banyak yang dilakukan melanggar tatasusila kemanusiaan dan agama. Kalau rasuah berleluasa, penipuan menjadi-jadi dan penyelewengan berterusan masih berlaku tetapi kita masih lagi diam dan tidak berani bersuara maka itulah sebenarnya kita menjadi rakan karib kepada syaitan yang sudah tentu akan mendorong kita sama berlada bersama mereka didalam neraka Allah kelak.



Selesai sembahyang raya idul adha, dilakukan upacara korban diMarkas PAS Gajah Mati dengan 10 ekor lembu dan seekor kambing dikorbankan sebagi menyahut seruan Allah saw dan daging tersebut disedekahkan kepada fakir dan miskin melalui cawangan yang terpilih untuk tahun ini. Begitulah dibuat setiap kali musim korban dimana kami akan memilih cawangan yang berlainan agar setiap cawangan akan mendapat habuan untuk diagih-agihkan kepada golongan yang memerlukan mengikut giliran kerana setakat ini PAS Pendang ada 155 cawangan. 4 ekor lembu telah diserahkan terus kepada UPU di sekitar Pendang untuk disembelih oleh mereka dan diagihkan kepada yang berkenaan.



Moga semua yang menyumbang untuk ibadah korban ini mendapat ganjaran dari Allah saw.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.