Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, December 28, 2008

LA 21 dilancarkan di Pendang.


Semalam, 27 Disember 2008, pelancaran salah satu dari 5 teras dalam LA 21 ( local agenda 21) telah berlangsung di Dataran Pendang, Upacara peresmian dilakukan oleh YB Dato' Hj Mohd Taulan Rasul, iaitu EXCO Kerajaan Tempatan Kedah mewakili YAB MB Kedah.



Dalam LA 21 ini yang direktifikasikan bersama oleh Malaysia hasil daripada sidang Rio De Jenario pada tahun 1992 adalah terdiri daripada 5 komponen utama
1. Gotong royong , yakni bersama-sama masyarakat melakukan usaha untuk melakukan pembersihan persekitaran secara bersama, yakni gotong royong sesama anggota masyarakat.
2. Kitar semula , dimana usaha ini nampaknya masih lagi belum berkesan walaupun Kerajaan pusat sudah memulakan sejak beberapa tahun yang lalu, saperti plastik, kertas dan kaca. Nampaknya usaha ini masih belum mendapat tempat dihati rakyat. Kalau kita lihat dinegara-negara maju, lebih kurang 70 % hasil sampar mereka adalah dikitar semula.
3. Hidup sihat, usaha untuk melakukan senaman atau aktiviti riadah ringan yang akan menjadikan badan sentiasa dalam keadaan cergas dan sihat, disamping menjaga pemakanan yang seimbang dan persekitaran untuk hidup yang sihat.
4.Penjagaan kejiranan samada dari segi keselamatan individu, rumahtangga serta persekitaran dan harta benda. Seandainya sesama jiran memberikan perhatian yang serius dalam hal keselamatan kejiranan ini, maka setiap sesuatu yang mencurigakan akan mendapat perhatian jiran dan ini akan dapat mengurangkan jenayah dalam masyarakat tersebut.



5. Jiwa murni, peranan yang dimainkan oleh tuan gura, imam dan alim ulama serta pemimpin masyarakat serta para motivator dalam mendidik jiwa setiap anggota masyarakat supaya mencintai sesama insan dan hairan serta persekitaran. Dalam suasana dunia yang penuh mencabar hari ini, dengan kemusnahan alam sekitar dan penyebab pencemaran serta kerosakan mukabumi oleh tangan manusia, maka kalau kita mempunyai jiwa yang murni, semua perkara ini dapat dihindarkan termasuklah menghapuskan gejala rasuah yang akan mengakibatkan ujudnya prijek ditanah tinggi yang swecara perturannya tidak dibenarkan, tetapi dengan duit suap bawah meja, maka ianya dapat dilaksanakan juga, akhirnya manusia sendiri yang menaggung derita kerana bencana datang menimpa.

Suatu majlis gotong royong perdana telah diadakan selepas pelancaran dimana dipekan lain saperti di Kubor Panjang dan Tokai juga diadakan majlis itu dengan diketuai oleh penghulu mukim masing-masing.





Apa yang membimbangkan kami di Pendang ini yang berkepadatan penduduk 112 ribu orang yang menghasilkan sejumlah 50 tan sampah sehari, maka ianya akan menambahkan lagi permasalahan ini memandangkan kelewatan pengambilan sistem pembuangan sisa pepejal oleh kerajaan pusat yang janjinya pada Julai 2008.kemudian ditangguhkan kepada September 2008 dan sekarang ditangguhkan lagi kepada bulan Januari 2009.


Memandangkan jadual penangguhan ini melihatkan sistem pengumpulan yang akan dilakukan oleh syarikat konsesi yang dilantik, maka segala aset didalam PBT sekarang ini sudah menysut memandangkan kelewatan kepada janji dan tarikh yang berubah ini.
Sekiranya ini berterusan, rasanya pihak PBT dan kerajaan tempatan terpaksa diberi peruntukan baru untuk maintainance dan servise kenderaan dan juga kos penyelenggaraan termasuklah gaji pekerja didalam bidang pengupulan sampah ini.
Harapan agar kerajaan pusat mempercepatkan akan mengikut jadual didalam melaksanakan segera proses pembuangan sisa pepjal ini yang telah pun diluluskan oleh parlimen pada sesi lepas lagi.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.