Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Friday, February 20, 2009

Dilanda puting beliung.

2 hari lepas, pada hari Rabu 18 Februari 2009, tak semena-mena angin putting beliung telah melanda Kampong Raja Paya Mat Inson , putaran angin tersebut bermula dari arah Kpg Bakar Arang menuju keluar dan terus mengenai rumah Saudara Mat Radhi bin Zakaria dan menerbangkan 12 keping atap zing dapur rumah beliau. Peirstiwa ini berlaku pada jam 3.00 petang tanpa ada hujan atau apa-apa tanda hari nak hujan.



Semasa bertemu dengan beliau pada hari ini, beiau telah menceritakan kepada ana bahawa inilah kali kedua rumah beliau beliau ditimpa malag tersebut sejak menduduki dikawasan penempatan Kpg Raja tersebut sejak 16 tahun yang lalu. Sambil merayu simpati untuk mendapat rumah baru ditempat lain, beliau menyatakan sudah beberapa kali memeohon rumah PPRT dan tidak berupaya untuk memohon rumah mesra rakyat kerana tidak mempunyai tanah, Tanah yang beliau duduk sekarang adalah tanah kepunyaan KDYMM Sultan Kedah dengan kebenaran Tuanku untuk terus tinggal disitu saperti beberapa rumah warga Kemboja dan Siam yang tinggal disitu.



Beliau mempunyai enam orang anak dan berharap agar mendapat perhatian untuk memiliki rumah baru ditempat yang lain. Beliau bekerja sebagai penjual roti canai di Pekan Tanah Merah dan dalam suasana ekonomi yang teruk sekarang ini, bekerja siang dan malam pun agar sukar untuk mendapat RM 100 sehari.
Atas rasa simpati atas musibah ini, bersama pembantu ana telah menyampaikan sedikit sumbangan peribadi untuk meringankan bebanan beliau.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.