Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, July 21, 2009

Patut masuk tadika balik lah! tahniah TPM ada Menteri macam ni..

Berkuat kuasa serta-merta semua kakitangan dan pegawai agensi Kementerian Pertanian dilarang menghadiri mesyuarat pembangunan yang dianjurkan di lima negeri pembangkang.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar, berkata ini kerana kerajaan negeri terbabit tidak memberi kerjasama dan peruntukan untuk projek membabitkan kepentingan petani, peladang dan nelayan.



Dalam posting blog yang lepas , ana ada kirim video Menteri ni jawab pasal permohonan petani nak dapat bantuan baja dan sebagainya kena sign JKKP di Negeri PR, dan ulasan dapatlah para pembaca buat sendiri kerana ana malas nak tulis. Cuma ana nak komen pasal tulah agaknya TPM nak ahli UMNO ni masuk sekolah semula, bahkan dia kata prasekolah akan dijadikan sebagai sistem persekolahan seperti sistem darjah satu sampai enam.
Ana rasa amat molek kerana kalau menteri pertanian yang ada pun otak dia taraf budak tadika, maka yang bawah tu mungkin lebih teruk lagi kot. Bukan sekadar masuk sekolah TPM ooi, tapi kena masuk tadika balik.
Nak tanya Menteri Pertanian kita ni, tak bertani atas apa kalau bukan tanah, lain ah kalau ada projek tanam padi atas bumbung macam zaman TS Sanusi jadi MB Kedah dulu.
Hasil usaha petani, siapa yang makan, orang PR saja atau semua rakyat, rasanya belum ada manusia dalam Malaysia ni yang makan vitamin macam angkasawan naik ke ISIS atau bulan.
Siapa yang usahakan bidang pertanian, rakyat sokong PR saja atau semua parti tak kira UMNO, PAS, MCA, MIC, Gerakan dsbnya.
Apakah petani ni tak bayar zakat atau income tax dan sapa yang dapat manfaat hasil dari bayaran tersebut?
Bukankah ramai yang mengusahakan hasil pertanian ini juga membekalkan hasil tersebut kepada negara seluruhnya.
Dengan arahan Menteri ini, menjadikan Pegawai dalam dilema, nak datang mungkin Menteri akan ambil tindakan, tak datang nanti bumi tak hijau kerana pegawai kena pantau kerja petani dan memberi maklumat tentang penghasilan yang dikeluarkan.
Ana rasa inilah Menteri yang tak tahu apa itu konsep satu Malaysia yang diwar-warkan oleh PM.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.