Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, February 28, 2010

Sampai macam tu sekali.

Siapa sebenarnya yang tak mau berarak sambutan maulid nabi ni ?

Dalam perarakan itu, Abdul Malik mendakwa kerajaan negeri terpaksa menyewa dan meminjam empat kenderaan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) serta Kastam Diraja Malaysia untuk memperdengarkan selawat bagi mengiringi perarakan.

Abdul Malik berkata, surat penolakan permohonan pihaknya meminjam kenderaan siar raya daripada Jabatan Penerangan Pulau Pinang itu diterima pihaknya pada Rabu lalu melalui faks.

Menurutnya, surat itu ditandatangani Pengarah Jabatan Penerangan negeri, Mohamad Fatkhul Hatta Robiki bertarikh 24 Februari dialamatkan kepada Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang (JHEAIPP).

"Surat itu memaklumkan bahawa Jabatan Penerangan negeritidak dapat meminjamkan kenderaan siar raya untuk digunakan ketika perarakan Maulidur Rasul peringkat negeri kerana mempunyai tugas lain yang didakwa telah dibuat permohonan lebih awal.

"Tugas berkenaan adalah untuk menyampaikan dasar-dasar Kerajaan Persekutuan yang dibuat pada satu majlis di tempat lain," katanya. (Utusan Malaysia 27/2/10)

Apa yang kita tahu, selain daripada hari Jumaat 12 Rabiulawal ni, rasanya semua program bertumpu kepada sambutan maulid nabi, tetapi Kementerian di bawah Datuk Seri Utama Rais ni rupanya ada program lain lagi yang terpaksa mereka jalankan, aktif sungguh nampaknya Kementerian Penerangan ni, dan tak kan van siaraya hanya ada sebuah saja , nak pinjamkan kepada kerajaan negeri nak sambut maulid pun sampai tak boleh. Atau mereka dah kata dah hampa tak nak buat sambutan dengan perarakan hari tu, maka buat apa kami beri pinjam, cari sendirilah untuk buat siaraya nih.
Kesian juga tengok terpaksa sewa daripada Jabatan Kastam pula, maklumlah haritu kastam tak ada apa-apa program kut. Jangan lepas ni Kementerian Dalam Negeri ambil tindakan kepada pengarah kastam sudahlah kerana beri pinjam kenderaan siaraya kepada kerajaan negeri Pulau Pinang dimana Ketua Menteri sendiri berada sebari dengan Yang Dipertua Pulau Pinang menyambut sambutan Maulid Rasul ini.
Kesian depa.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.