Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, March 4, 2010

Ayax pulak dah!!

Macam ana janji semalam, bab kedua yang menjadi panas selain cuaca yang panas adalah isu air ( ayax) di Kedah sekarang ni. Walaupun dinegeri lain juga ada masalah air di musim kemarau ni, tetapi yang mereka lebih suka adalah negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat, maklumlah depa nak buat honar supaya rakyat melatah, maka jadilah macam apa yang terjadi di Perak. Lihat semalam apa yang berlaku di Sungai Sombrong, dah kering kontang kawasan Menteri Dalam Negeri tu, tapi tak pula heboh seantaro dunia. Kes air yang perlahan dan kadang-kadang paip kering juga berlaku ditempat dan negeri lain sekarang ini, tetapi RTM dan TV3 depa punya, maka yang keluar hanya negeri Pakatan saja lah.
Ada dua perkara yang panas pasal ayax ni , pertama depa kata diswastakan, dan kedua ayax tak dak la ni, walaupun depa tau musim kemarau dan cuaca panas yang agak kuat diutara ni. Kalau di UKM Timbalan Menteri yang di terpaksakan oleh Ketua parti dia suruh letak jawatan tu terpaksa panjat bukit di UKM nak lihat tangki air dan kena berbelanja duit 2 juta pasal air diUKM tak ada, maka mereka lebih sibuk tunjuk air yang dikatakan sudah kering di UUM di Kedah la ni. Mereka tidak dedahkan kenapa pelajar UUM yang sepatutnya ada 14 ribu sudah jadi dekat 30 ribu padahal air dalam stok simpanan adalah hampir sama , tetapi tidak pula didedahkan akan wujudnya padang golf yang juga memerlukan air untuk menjadi hijau rumputnya walau dimusim kemarau yang tidak pun ada dalam bajet keperluan air pada awal perancangan stok tangki simpanan mula-mula dulu.
Ana nak bicara pasal apa yang Menteri dari nun jauh yang jaga Kedah la ni kata Kedah mundur, air teruk, pembangunan terkebelakang dan rakyat hidup susah , harap beliau jangan lupa tengok cermin tok sah pi jauh la, tengok dulu negeri dia bahkan di Semporna saja sudah cukup dan bandingkan dengan antara kawasan yang dikatakan mundur di Kedah, dan buatlah penilaian sendiri. Kalau dah dia jaga luar bandar, apa yang dia telah buat dalam masa dan ketika ini agar tempat dia dan semua tempat di Malaysia ini terutama luar bandar tak mundur lagi.
Bab ayax ni, mari kita tengok apa puncanya yang dia kata teruk sampai macam tu sekali. Kita kena akui bahawa dalam musim kemarau ni, paras air akan turun, bahkan sungai dan telaga pun air akan surut dan ada yang kering dan tempat nak sedut ayax juga akan menjadi masalah kerana pam tergantung dan kapasiti pam terpaksa bekerja dalam keadaaan maksimum . Orang kata tak boleh terak lebih lagi, takut pecah mesin dia. Dengan suasana paip yang sudah berusia yang tak pernah diganti sejak sekian lama dan mudah pecah kalau tekanan air dinaikkan, maka sebab itulah ada kawasan yang ayax dia slow, larut malam baru ada. Tapi kalau orang ada tangki dirumah dia, tak la payah jaga malam nak tadah ayax ni. Dengan adanya masalah paip ni, maka tak heranlah Kedah merupakan negeri yang menghadapi masalah NRW sampai 42 %. Selagi paip ni tak ditukar dengan yang baru, maka masalah ni sukar nak diselesaikan dalam masa yang singkat. Nak buat kerja ni semua, ikut kerajaan negeri kena sediakan 1.4 billion ringgit Malaysia. Jadi sikit-sikit la buat dalam suasana kekangan fulus la ni, tukar paip sana lepas tu tukar paip sini, lama-lama siap la juga. Minta pinjam pusat, dia beri la 600 juta saja, tu pun terima kasih la no.
Sebut pasal penswastakan pula, memang dari awal dikatakan ia bukan swasta, tapi saja la depa tu buat-buat tak faham , kerana kalau swasta tentulah pemegang sahamnya adalah orang persaorangan atau syarikat yang dimiliki orang orang lain, tapi kalau kita tengok dalam SSM SADA ni 100% dimiliki oleh Perbadanan Menteri Besar, milik Kerajaan Negeri. Ni saja depa nak kelirukan rakyat, tapi fakta nahi. Tahniahla kerana sudah pandai berdemo dah, memang la bila jadi pembangkang, ada la chan nak berdemo, Cuma masa depa demo FRU tak dijemput, air kering pasai tu water canon air asid tak mai. Kalau masa kita buat hari tu, semua ada. Mungkin kerana depa demo ramai sangat kut, sampai berjuta orang. Tapi awas la, jangan sampai jadi monyet macam Ketua Pemuda KJ kata tu.
Bila diterang dan rakyat tahu fakta sebenarnya, maka terkulat-kulatlah depa, macam Menteri yang kata Kedah mundur padahal nak banding dengan negeri yang dari mana dia datang, termiskin dalam negara Malaysia ni. Apa tugas dia. Macam juga geng-geng yang kata Melayu Pulau Pinang terpinggir dan tersisih, siapa punya kerja kalau bukan depa yang tadbir selama 50 tahun dulu, tiba-tiba 2 tahun Pakatan pegang, habis dah orang Melayu Pulau Pinang kena pinggir. Ajak nak debat, koyak surat jemputan pulak. Teror sungguh depa bela Melayu.
Lagi heran bila depa kata pasal swasta ni, kalau kita semak balik apa ke bendanya dengan Telework dan Air Indah Utara masa depa perintah hari tu. Satu ada di Langkawi dan satu lagi di sebelah sini, tugasnya hanya tabur tawas dan chlorine saja, lepas tu lepas kedalam tangki air Jabatan Bekalan air dengan meter bulk , dikatakan kalau buat sendiri kerja tu boleh jual 70 sen satu meter padu, tapi beri kepada telework, kerajaan kena bayar 192 sen satu meter padu. Semedang kerajaan kena top up di Langkawi pasal kutipan hasil air selalu berkurangan. Lebih teruk dari top up handphone. Swasta bab senang, tabur tawas saja, yang susah kerajaan buat, cerdik punya penswastaan. Nasib la dapat ubah pentadbir, kalau tidak teruk lagi la kita. Jenuh lagi la Menteri yang Semporna tu bagi komen.
Masa tu heboh ana ingat lagi dalam DUN Kedah Allahyarham Ust Fadzil bawa usul pasal swastakan pembersihan air ni oleh Indah Utara kalau tak salah nama, tapi Speaker tolak usul tu. Nah sampai la kena tanggung la kerja yang depa dah buat tu, perjanjian pula sampai 2020, tahun Malaysia maju menurut TDM, boleh tengok la kalau panjang umur kut. Depa dah swstakan, tapi kata kita yang buat swastakan pula, apa punya pengkelentong masyarakat.
Untuk maklumat kawan-kawan yang nak tahu, tarif air di Kedah adalah kedua terendah di Malaysia 40 sen per meter padu, selepas Penang 31 sen per meter padu. Berita baik, negeri menteri yang kata Kedah mundur padahal dia yang jaga luar bandar, nak tahu berapa, 90 sen per meter padu. Tu untuk kegunaan domestik, tapi untuk industri lain la pula, macam negeri lain juga la, pasal depa berniaga guna air, dan dapat duit atas kegunaan air tersebut. Dan juga nak tahu berapa lama dah tarif ni tak disemak semula, dah 23 tahun. Kalau bela anak dah boleh dapat menantu dah, tahun depan timang cucu. Jadi kalau nak semak semula pun boleh la kot, itu kata ana la.
Buat pengetahuan seluruh rakyat Kedah juga, hutang pasal air di Kedah ni setakat ni adalah 1.6 billion. Sapa punya kerja sampai macam tu sekali, tentu peninggalan yang lalu, dah 50 tahun.
Pasal kawasan tadahan air, memang diakui hutan merupakan kawasan yang perlu dijaga supaya kawasan tadahan tidak diganggu untuk menjadi peneduh dan perangkap air dan mengumpul awan dan hujan, untuk itu daripada kerajaan sebelum ini pun, pusat telah berjanji untuk membayar sebagai balasan kepada Kedah menjaga hutan ini bayaran ‘pampasan alam sekitar’ sebanyak 50 ke 100 juta setahun semasa TDM jadi PM, tapi MB Kedah kata tak pernah terima pun. Ana dah bahas 2 -3 kali dalam parlimen hal ni, tapi depa buat dono saja. Janji apa tak tau puak nih. Heran sungguh. Tapi suruh kaji dan amalkan Qaran macam DS Najib kata kelmarin . Kalau kesian kat anak cucu TDM berilah no. Boleh juga bantu nak tanam hutan balik.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.