Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, February 28, 2010

Siapa yang kena zalim nih?

Siapa yang menzalimi dan siapa pula yang dizalimi.
Kisah menarik dari negeri ana dua tiga hari ni. Lepas jenuh dan jelak tengok berita ayak tak cukup di Kedah musim kemarau ni, maka muncullah akuan dan keluhan dari rakyat yang marah kepada kerajaan Kedah yang tak ada air terutama dikawasan yang tinggi dan jauh dari pusat penapian air. Bila TV masuk kampong tanya dan akhbar tolong siarkan, keian juga ana kat depa ni, bila tanya dah berapa lama air jadi macam ni bila tiba musim kemarau mak cik, dah 18 , 20 tahun dah cik ooi, sampai telaga kami pun kering , kemarau macam ni lah nasib kami, bila mala baru air melelh macam air kencing kucing, kena tadah tengah malam sampai siang nak pi keja tak boleh mengantuk. Kesian tu memang kesian, tapi bila sebut telaga pun kering, maka tak kanlah nak marah kat MB juga kut. Memang kemarau la ni agak panjang sikit diutara ni. Pasal paip tak ada air tu, bila kita tanya kat SADA yang baru ditubuhkan tu, depa kata baru-baru ni di Jeniang bila kemarau sampai paras air sungai terlalu rendah hingga nak sedut air masuk kepusat penapian air pun nun paras air dibawah paip sedut, maknanya memang kemarau agak kuat tahun ini.
Apa yang akan dilakukan agar tidak berulang adalah menurunkan lagi paras sedutan pam tersebut daripada paras biasa dan proses menukar paip yang lama kepada yang baru agar tekanan air boleh dinaikkan tanpa memecahkan paip supaya kawasan yang tinggi akan mendapat bekalan macam kawasan rendah. Selama ini paip asbestos semen yang ada dan paip besi yang lama sudah tak sesuai dan sudah lama dan memang agak mudah pecah, maklumlah depa lama angat perintah sampai nak tukar paip baru pun dah terlupa, bila berlaku macam ni , rakyat kata dah 15 ke 20 tahun perkara ni berlaku baru sedar bahwasanya itu semua kira kena perbaiki hasil kerjatangan depa emua la tu.
Tak pa lah, kui kui la kata orang utara, perbaiki sana sikit dan sini sikit ikut kemampuan duit yang ada la.Sebut pasai air ni, la ni dah SPAN ambil alih habis dah , negeri lepas ni tak boleh apa lagi, hanya yang ada jual air mentah kepada SPAN saja lah, nak proses, nak bersih dan nak salurkan ada dalam tanggungan SPAN, itu ikut undang-undang SPAN yang di luluskan dalam parlimen sessi lalu lagi. Boleh kata semua negeri sebut pasai air ni, hutang beratus juta kerana kos nak laksakan proses rawatan dan aliran ni memang cukup tinggi. Kita harap sedikit demi sedikit hal ni dapat diselesaikan oleh SPAN dan SADA la lepas ni.

Sebut pula pasal rumah awam di Mergong yang sudah tertunggak sampai puluhan juta ringgit yang tak dibayar oleh penghuni tu, bila tengok siaran TV malam kelmarin masing-masing agak terkejut juga kerana apa yang dibuat selama ini sampai begitu seklai jumlahnya, tak tertanggung lagi kerajaan nak menampung kos kerana semua duit tu adalah untuk projek yang akan memberi faedah kepada rakyat yang tidak berumah lain pula. Bila ditanya masing-masing sebut la tak ada duit, tak cukup nak belanja dan bila kita pergi sendiri ke Perumahan depa di Mergong tu, mak ooi, siap ada kereta, motosikal memang tak payah cakap la, setiap rumah mesti pasang astro punya. Kalau macam ni bukannya tak ada duit, tapi tak mau bayar. Memang dulu kerajaan BN perintah duit banyak, sebab tu tak bayar pun tak kisah, wakil rakyat situ boleh tampung duit dia kut, tapi la ni bila kena bayar depa gaduh la, lepas MB suruh bank kutip pula ni, barulah depa tau bahawasanya rumah tu rupanya kena buat bayaran, orang dok rumah sea pun kalau 3 bulan tak bayar tuan rumah perambat la, ni sam bertahun-tahun, setengah tu sampai beranak bercucu disitu, pun tak nak bayar. Rasanya dengan peraturan baru ni, dapatlah sedikit duit tu digunakan untuk meningkatkat perkhidmatan kepada depa juga. Ana tengok kalau dekat jalan Sultanah Sambungan tu, berniaga kedai tayar, kedai telefon, kedai runcit pun banyak . Kalau macam ni bukan setakat bayar rumah, beli kedai pun mampu dah.
Sebenarnya sapa la yang kena zalim dan sapa pulak yang menzalimi ni.

Sebut pasai saham ASK pula, satu juga ana terkilan. Dulu beli harga seringgit dan janjinya boleh naik dan untuk, maka pakat-pakat pinjam dan belilah saham tu, tup-tup dah berbelas tahun simpan punya simpan, tanya baru-baru ni depa kata harga dia seunit 22 sen saja. Adoi mak, nak beli telor sebiji pun tak boleh, tapi bila ana tengok bos ceo dia, depa kata elaun sampai RM 15 K sebulan, kalau RM 3 K sebulan tu, pegawai bawahan saja. Ish,ish, depa dok buat apa la yang sampai macam tu sekali jatuhnya harga tu. Takkanlah tak boleh buat sesuatu agar kami yang dok dikampong ni nak tunggu sampai berpuluh tahun lagi, harga sekerap pun dah naik 4 ringgit lebih dah. Kalau CEO yang ada tak boleh buat kerja, tukar saja CEO baru, bagi yang boleh jana dan naikkan harga ASK tu sikit, tak kan nak dok takuk lama lagi. Jangan dok pediah elaun banyak tapi kami yang dok tadah dibawah ni tak dapat apa pun.Nak jual rendah sangat, nak simpan sampai bila?.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.