Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, July 9, 2008

Masalah mengenai subsidi minyak sekarang ini,maka ana rasa satu perkara yang perlu diberi perhatian adalah direct dan indirect subsidi.Menteri memberikan andaian yang tak dapat diterima akal mengenai kereta proton, jaguar dan mercedes.
Kemudian andaian yang kedua dibawa oleh YB Salehudin Ayub Kubang Kerian, keluarga yang guna Pajero melebihi 2000 cc, tahan dapat rebet tetapi keluarga terpaksa pergi untuk berniaga untuk mencari rezeki padahal mereka mempunyai ramai anak, adakah adil suasana sebegini boleh dibenarkan berlaku dalam masyarakat kita sekarang ini. Adakah ini yang kita hendak terus berlaku dalam negara kita ini.
Ana rasa kalau kita nak pemberian ini lebih adil, subsidi mestilah direct kepada rakyat kerana hak mendapat subsidi adalah rakyat kerana adalah pemilik hak minyak dalam negara kita.
Oleh itu jika sekiranya hanya mereka yang menjadi pemilik kenderaan saja yang dapat rebet, maka rakyat yang tak ada kenderaan terlepas peluang untuk mendapat habuan daripada petronas. Kerajaan berkata mereka ada memberi subsidi makanan dan sebagainya , tetapi adakah ini adil kepada rakyat?.
Oleh itu jika sekiranya subsidi kepada minyak diteruskan, maka rasanya lebih ramai rakyat akan dapat faedah, jika minyak turun maka dapatlah baranganlain akan lebih rendah dan sudah tentulah faedah akan dapat dinikmati oleh rakyat ramai.
Jadi alasan dan andaian Menteri itu nampaknya tak boleh nak pakai le, harap kita dapat la lepas ni subsidi diberikan semula macam dulu dan minyak turun harga dan terus memberi faedah kepada rakyat.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.