Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, November 16, 2008

PPSMI akan diteruskan kerana,

Berkatalah Berita Harian, maka
Daripada 511,875 sampel calon, 159,234 pelajar atau 31.1 peratus menjawab soalan Sains dalam bahasa Inggeris berbanding 1,324 pelajar (2007) dan 1,035 pelajar (2006), manakala 108,842 pelajar (21.3 peratus) menggunakan campuran bahasa ibunda, Melayu dan Inggeris.

Seramai 238,153 pelajar atau 46.6 peratus menjawab Matematik dalam bahasa Inggeris dan 39,570 pelajar atau 7.7 peratus menggunakan bahasa ibunda, Melayu dan Inggeris.

"Keputusan peperiksaan UPSR yang diumumkan semalam mengukir sejarah tersendiri apabila bilangan calon yang menjawab matapelajaran sains menggunakan bahasa inggeris meningkat sebanyak 11926% berbanding tahun sebelumnya. Peningkatan mendadak ini samada fakta sebenar atau tersilap lapor tidak dapat dipastikan.


Bilangan murid yang menjawab dalam bahasa inggeris (subjek:Sains)

2008:159,234
2007: 1,324
2206: 1,035

Keputusan cemerlang ini dijangka akan memberi dorongan kepada kerajaan mengekalkan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa inggeris (PPSMI).

Daripada 518 616 murid yang mengambil UPSR tahun lalu, maka 9.2 % mendapat semua A. dan 30 049 mendapat D dan E dimana pada tahun lalu seramai 20856 mendapat D dan E, peningkatan 44 %.
Ditinjau dari jumlah pelajar, didapati 31 % murid adalah dari kalangan penuntut dari luar bandar.Ditinjau dari tahap ketidakupayaan murid berdasarkan kepada peratusan yang mendapat grade corot ini, maka ketidakupayaan murid pada tahun 2008 bertambah 4.5 % berbanding dengan tahun 2007 dan 2006.
Bermakna yang gagal meningkat 4.5 %.
Bagaimana pula mereka ini kalau naik ketingkatan satu pada tahun depan dan berdepan pula dengan subjek sains dan metametik dalam BI dan seterusnya pula pada tahap SPM dimana kalau dialiran sains dan teknikal lebih banyak yang akan diajar didalam bahasa Inggeris nanti, sudah barang tentu yang akan mendapat markah corot tentu lebih meningkat.
Kita merasa mereka yang belajar di sekolah Jenis Kebangsaan lebih bernasib baik kerana mereka diajar sains dan metametik dalam bahasa ibunda mereka, tetapi anak-anak disekolah kebangsaan terpaksa belajar sains dan metametik bukan dalam bahasa ibunda kita.
Kenapa dalam keghairahan menjawab soalan, hanya 31 % yang menjawab sains dalam Bahasa Inggeris dan 47 % menjawab metametik dalam bahasa inggeris, tak tahulah pecahan ini untuk bahasa ibunda mana, apakah mereka ini bertutur dalam bahasa inggeris dirumah atau apakah bahasa ibunda mereka dirumah.
Mengikut JW Wood, mempelajari sesuatu ilmu dengan bahasa kedua bukan bahasa ibunda lambat untuk faham, terpaksa terjemah dahulu dalam ibunda baru nak boleh faham, oleh itu otak mereka terpaksa bekerja dua kali baru boleh faham dan ini akan mengambil masa dua kali untuk faham kalau belajar dalam bahasa ibunda mereka sendiri.
Mengikut Prof Nor Hashimah Persatuan Linguistik Malaysia, jurang bahasa Inggeris antara bandar dan luar bandar amat besar bezanya dimana 70 % orang Melayu tinggal diluar bandar.
Jadi yang akan menerima akibat 'kecorotan' keputusan ini tentulah mereka yang berada diluar bandar.

Apakah alasan dan hujah yang lain lagi yang akan menjadikan KPM meneruskan pembelajaran sains dan metametik didalam bahasa Inggeris setelah ketua audit negara mengulas mengenai berbagai bentuk penyelewengan didalam urusan komputer dalam PPSMI ini.!!

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.