Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, August 3, 2009

Nak sokong lagi ?

One Malaysia, rakyat ditindas, syarikat diutamakan.
Memang orang kampong tengah mengamuk sakan marah sekarang ini. Kalau tahun lepas mereka bersorak gembira kerana kerajaan umumkan road tax motosikal yang orang kampong naik kekebun dan kepekan kena bayar hanya RM2 setahun dan insurance yang boleh diterima kadarnya, tetapi hari ini bagi yang mempunyai motosikal kapcai yang menjadi nadi penghubung mereka berusia lebih 10 tahun sudah melambung naik bayaran insurannya. Apa yang jadi masalah di One Malaysia ni adalah kalau tidak ada insurance maka tak boleh baharui cukai jalan, kalau tak baharui cukai jalan maka kena sangkut dengan pak polisi trafik la dan masuk balai la.

Bayangkan seseorang yang memiliki sebuah motosikal Modenas buatan Malaysia , sebelum ni mereka hanya bayar insuran RM 54 untuk insuran dan RM2 untuk cukai jalan, tetapi untuk tahun ni bagi motosikal berusia melebihi 10 tahun kebanyakan syarikat insuran sudah tidak menerima lagi dan terpaksa loading sampai 100 %, maka kena bayar insuran RM 94 dan cukai jalan RM 2. Daripada RM56 sudah jadi RM 96 . Apakah tujuan One Malaysia adalah untuk melariskan jualan motosikal ini ? Rakyat dibebani, syarikat ditolongi !

Inilah hadiah one Malaysia dan diharap rakyat dapat sekali lagi mengajar BN di Permatang Pasir apa erti kuasa rakyat, jangan lagi lepas ni rakyat ditindasi dan duit didahulukan, one Malaysia . Nampaknya lepas ni semua motor yang berusia 10 tahun keatas oleh kerana tak ada cukai jalan, masuk dalam pukat polisi dan berakhir dalam balai, lepas tu lupus. One Malaysia, tahniah PM kita tunggulah saat jatuh mu, Pengkalan Pasir akan buktikan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.