Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, October 13, 2010

Apa punya jawapan ni aduhai Menteri?

Semalam dalam soalan no 4 kepada Menteri Pertahanan ana kemukakan permasalahan berhubung dengan pasukan pengaman kita yang mengikuti misi pengaman di beberapa buah negara yang berkonflik sejakselepas perang dunia keuda dari tahun 60an lagi.
Mengikut jawapan yang diberikan oleh Timbalan Menteri Datok Dr Latif itu, Malaysia telah beberapa kali diberi kepercayaan menjadi anggota pengaman ini sejak dari Congo , Namibia, Campuchea, Iraq, Somalia, Lubnan dan terakhir sekarang masih lagi di Afghanistan dalam kor Perubatan.
Dalam konflik yang berlaku, Malaysia telah beberapa kali membuat syor tetapi seolah-olah tidak dilayan oleh PBB walaupun pada ketika itu kita menjadi pengerusi OIC dan NAM .
Sebagai soalan tambahan ana telah bertanya pada konflik Lubnan Israel Malaysia telah mengesyorkan satu Misi Pengaman Negara OIC , semasa konflik di Lautan Aden , yakni semasa berleluasanya lanun disitu, Malaysia telah mengesyorkan penubuhan pasukan pengaman maritim antarangsa sebagai pasukan pengaman, serta semasa menjadi anggota pengaman di Bosnia Herzegovena dimana pasukan kita melihat penyembelihan rakyat Bosnia oleh Serbia dan misi UNPROFOR , Malaysia mengesyorkan supaya ditambahkan persenjataan kepada anggota, tetapi semua syor Mlaysia itu semasa ada taring dan gigi iaitu pengerusi OIC dan NAM , syor kita tidak dilayan , apatah lagi pada ketika ini kita tidak mempunyai apa-apa gigi dan taring lagi, apakah plan kita didalam memperkasakan lagi penglibatan kita didalam pasukan pengaman ini.
Apa yang sedihnya ana tidak mendapat jawapan yang memuaskan daripada Timbalan Menteri tersebut.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.