Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, December 2, 2008

Seandainya perjuangan kita untuk bangsa, maka apa juga yang kita buat, mestilah untuk kelompok bangsa kita dan kalau nampak kita nak naik pun, maka kita akan cari jalan untuk mendapat lonjakan melalui sokongan untuk kelompok kita, tetapi sedarkah kita bahawa perjuangan berlandaskan bangsa tidak akan dinilai oleh Allah saw , melainkan kita meletakkan asas agama didalam perjuangan kita kerana hanya agama saya mendapat pengiktirafan dihadapan Allah saw. Hadis nabi 'la fadla diarabiiyin wa la ajamiyin illa bitaqwallah' tidak ada kelebihan bagi arab dan ajam melainkan kerana bertaqwa kepada Allah. Taqwa kepada Allah bermakna membuat apa yang Allah suruh dan meninggalkan apa yang allah larang, bermakna seseorang itu mestilah buat apa yang disuruh dan tinggal apa yang dilarang adalah sifat seorang muslim mukmin, bermaksa seorang Islam.
Jadi perjuangan kita mestilah dalam kerangka hendak mendaulatkan agama Allah ini , oleh itu bila Jerlun menyatakan hanya satu sistem pendidikan sahaja yang wajar ada dalam negara kita, maka masyarakat Islam harus waspada terhadap anjuran anak bekas pelopor kepada PPSMI yang menghenyak anak bangsa Melayu dan bukan Melayu selama ini termasuklah sekolah agama yang telah pun wujud sebelum negara kita merdeka lagi dan melahirkan ramai ulama yang memperjuangkan kemerdekaan.

Sekolah satu sistem

KUALA LUMPUR 1 Dis. – Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir mencadangkan supaya kerajaan mewujudkan hanya satu sistem pendidikan yang berteraskan semangat kebangsaan bagi menyatupadukan rakyat dan mengelak polarisasi kaum di negara ini.
Menurutnya, menerusi sistem pendidikan sedemikian semua sekolah pelbagai jenis diserapkan di bawah satu sistem pendidikan kebangsaan dengan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan kecuali bagi subjek Sains dan Matematik yang diajar dalam bahasa Inggeris.
“Sudah tentunya murid-murid diwajibkan belajar bahasa ibunda mereka iaitu Mandarin bagi kaum Cina dan Tamil bagi kaum India.
“Malah di bawah sistem ini, pelajar Melayu diberi pilihan untuk mempelajari bahasa lain seperti Mandarin dan Tamil,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini. Utusan Malaysia - 2 Disember 2008.

Secara dasarnya di sini saya tidak setuju dengan cadangan calon Ketua Pemuda Umno ini kerana jika semuanya dijadikan satu sistem maka sudah tentulah sekolah agama juga akan turut terlibat.
Walau apa jua alasan dan matlamat, sistem sekolah agama tidak boleh dihapuskan, mesti ada sekolah agama kerana ianya telah wujud sebelum adanya penjajah di negara ini dan telah terbukti banyak melahirkan para ulama' dan ilmuan Islam yang banyak berbakti kepada masyarakat khusus maysrakat Islam.
Maka jika dilaksanakan sekolah satu sistem kita khuatir bahawa pendidikan agama akan terpinggir dan generasi muda tidak akan kenal apa itu sekolah agama, sekolah pondok dan sebagainya.
Lidah terhunus jelas memperkatakan hal ini, ana paste dibawah.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.