Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, November 28, 2009

Korban di Eidul Adha

Korban jiwa dan raga.
korban harta benda.
korban masa dan kesempatan.
korban diri dan keluarga.
korban apa saja hatta nyawa.
pengorbanan kemewahan demi untuk melihat Islam terdaulat.
itulah yang sering dikaitkan dengan korban dan pengorbanan manusia.
pengorbanan dan korban pertama dimuka bumi ini melalui qabil dan habil kepada Allah sehingga salah seorang dari mereka telah terkorban . Bahkan yang datang mengajar cara mengkebumikan jenazah adalah seekor burong yang bergaduh sehingga mati salah satu daripadanya.



Pengorbanan nabi Allah Ibrahim yang mempertaruhkan anak baginda Nabi Ismail alaihissalam sebagai menyambut suruhan dan perintah Allah diganti dengan seekor kibash yang besar untuk dikorbankan oleh Nabi Ibrahim diatas keikhlasan hati untuk menyembelih anak baginda tersebut.


Sejarah pengorbanan inilah yang sering menjadi contoh teladan setiap kali khutbah aidil adha dibacakan dihadapan makmum dan dilanjutkan pula dengan ibadah qurban selepas sunat eidil adha tersebut.

Namun sejauh mana ibadah itu dapat mencapai hasrat nurani jiwa manusia, hanya allah yang maha mengetahui dan ganjaran pahala disisi allah akan termaktub sebelum darah tumpah keatas tanah disaat penyembelihan dilakukan.

Keikhlasan lah yang menjadi penentu segalanya bukan berapa jumlah yang dikorbankan.
Pohon apa yang dikorbankan tahun ini diterima sebagai korban yang diterima oleh Allah taala. insyaallah.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.