Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, February 2, 2010

Selamat wanita kita di Kedah dan Kelantan!!

Kalau anda berjalan ke bandar Alor Setar sekarang ini, pasti anda akan merasa satu kelainan yang nyata dan ini sudah pasti akan menjadikan Menteri wanita DS Shahrizat merasa bangga kerana tiada lagi gambar wanita diperdagangkan saperti semasa BN memerintah sebelum ini, dan bandingkan juga gambar dipapan iklan di Negeri Kedah serta Kelantan dengan negeri-negeri lain yang diterajui BN,
Sudah berbuih mulut kami dalam parlimen menyeru agar semua papan iklan yang mengiklankan produk barangan janganlah jadikan wanita sebagai bahan dagangan sesuai dengan taraf wanita yang diangkat oleh Rasulullah setelah kedatangan Islam, tetapi masih direndahkan martabat sebagai bahan dagangan barangan saperti kereta dan alat audio visual dinegeri dibawah BN, tapi dibawah PAS alhamdulillah, sudah pun dihapuskan unsur dagangan wanita tersebut.

Perkara ini boleh dilakukan hanya jika kita mempunyai 'political will' yang tinggi dan meletakkan pemerintahan itu sebagai satu amanah yang perlu dipertanggungjawabkan di hadapan Allah kelak.
Oleh kerana antara perkara yang akan dinilai oleh pembeli adalah barangan yang hendak dibeli, kenapalah gambar wanita yang sengaja dicari tak cukup kain untuk buat baju itu sebagai bahan ditempelkan bersama didalam iklan.
Apa yang menarik didalam papan iklan sekarang disamping bahasa Melayu tulisan rumi, tulisan jawi juga digalakkan, bahkan tulisan dalam bahasa Tamil dan Manderin juga dibenarkan asalkan tulasan dalam Bahasa Melayu hendaklah lebih besar. Siapa kata PAS menyekat perkembangan Bahasa yang lain?



Pernah beberapa kali ana sentuh perkara ini didalam perbahasan semasa sessi parlimen yang kesebelas dulu, namun kerana hanya Kelantan saja yang berada dibawah naungan pemerintahan PAS, maka bagai angin lalu saja teguran kita tersebut, sekarang ni alhamdulillah nampaknya dah ada dua negeri yang rakyatnya selamat dari bala bencana perdagangan wanita dalam iklan ini, mohon komen dari DS Shahrizat sama lepas ini. !

Lihat pula papan iklan di Sabah yang ana ambil di Persimpangan Luyang , tepi jalan Ke Likas, di Kota Kinabalu.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.