Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, March 22, 2010

APCO, Yahudi, Malaysia.

Konsep One Israel telah diumumkan oleh Yitzhak Yitzhaky pada 14 Oktober 1980 sebagai langkah menarik perhatian rakyat Israel bagi pilihanraya yang akan berlangsung pada 1999. Konsep One Israel diisytihar sebagai menunjukkan gabungan tiga parti utama Israel iaitu Labour, Gesher dan Memad.
Kemudian, One Israel diperkuatkan semula oleh pemimpin Parti Buruh iaitu Ehud Barak dalam persediaan menghadapi pilihanraya Israel 1999. Dengan pelancaran konsep One Israel, Barak mengharapkan Parti Buruh berjaya menarik sokongan rakyat Israel.
Namun begitu, gagasan One Israel yang dipromosikan Parti Buruh tidak bertahan lama. Pada tahun 2000, Barak telah menyertai perjanjian Camp David bersama Yassir Arafat. Tindakan Barak menyebabkan salah satu parti gabungan iaitu Parti Gesher menarik diri.
Keluarnya Gesher dari gabungan menyebabkan berakhirnya gagasan One Israel yang dipromosikan Parti Buruh .

Kata empunya cerita one srael ini tidak ada kena mengena dengan 1 Malaysia. Mungkin bunyi dia dekat nak sama. Tapi kalau one ordan, yakni satu Jordan mungkin sama kot, wallahu aklam.
Tadi heboh dalam Parlimen Malaysia pasal wakil Kota Belut bawa usul 37 (1) mengenai misleading the dewan oleh Permatang Pauh yang mengkaitkan antara one Malaysia dengan one Israel yang dinasihati oleh APCO . Cuma yang beliau tak nafi adalah nasihat yang diambil oleh PM kita daripada APCO worldwide yang mana diketahui bahawa terdapat 50 orang yang menjadi lembaga pengarah syarikat ini adalh terdiri daripada bekas diplomat, peniaga dan ahli politik dan tiga daripada mereka merupakan orang kuat Yahudi yang pernah menjadi duta Israel ke USA dan Germany dan menjadi pengarah kepada ISA ( Israel Security Agency).
Dalam salah satu jawapan kepada soalan wakil dari Serdang, Tan Sri Dr Koh Soo Kon menjelaskan bahawa memang kerajaan mengambil syarikat ini sebagai usaha untuk menaikkan imej kerajaan dimata dunia.

Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (picture) confirmed in Parliament today that the government had engaged Apco Worldwide, an international public affairs and media relations company, to boost its image overseas.

Umum tahu bahawa pada tahun lepas, kebanyakan akhbar dunia melaporkan berhubung dengan kaitan antara PM dengan kematian warga Monggolia telah tersebar merata dunia hasil daripada itu maka imej ini perlu dibetulkan kembali, oleh itu APCO adalah penyelesaiannya . Perancis, UK, India, Thailand, Hong Kong, Indonesia merupakan negara dimana berita dunia ini tersebar pasal Altantunya ini. Pernah didalam parlimen disyorkan supaya PM menyaman saja akhbar tersebut kalau ini merupakan fitnah kepada PM, tetapi beliau senyap sahaja, mungkin salah satu cara yang dibuat adalah APCO ini lah .
Kalau disemak didalam web page syarikat ini, maka ditemui nama-nama saperti dibawah.

At least three among them, Itamar Rabinovich, Shimon Stein and Doron Bergerbest-Eilon, are individuals who are direcly linked to Israel and its notorious political and military institutions.

Rabinovich was the Israeli ambassador to the US, and acted as the Zionist regime's chief negotiator with Syria during the era of Yitzhak Rabin. A former president of the Tel Aviv University, Rabinovich is also the chairman of the Israeli-based Dan David Foundation, named after a Romanian-born Jewish philanthropist who was active in the Zionist youth movement of the 1940s.

Shimon Stein served as the Israeli ambassador to Germany, and according to Apco's website, follows "a long and distinguished career in the Israeli government and Foreign Service". Later, he served as minister-counselor for political affairs for the Israeli embassy in Washington.

Doron Bergerbest-Eilon is the former head of the protection and security division and a senior security official of the Israeli Security Agency (ISA), a position equivalent to the rank of major general. In May 2005, Bergerbest-Eilon was awarded with The Director’s Recognition Award, the US Secret Service director’s highest commendation. Among his expertise listed are security and defence, with Singapore as one of his "regions of expertise".

Atas segala pendedahan yang amat melukakan hati kerajaan diterajui BN inilah, maka peritnya terasa bila rakyat tahu selama ini perjuangan rakyat Palestin yang diperangi oleh Yahudi dan US , Rakyat Palestin yang juga disokong oleh Malaysia melalui OIC rupa-rupa nya dalam masa yang sama mereka mengambil bekas duta Yahudi melalui APCO ini menjadi penasihat kepada usaha menaikkan imej Malaysia dan PM.
Mungkin agaknya inilah pedihnya rasa kepanasan tersebut maka Kota Belut yang disokong oleh Menteri mambawa usul ini. Alasannya adalah 'misleading the dewan', atas jawapan APCO yang menyatakan bahawa mereka tidak terlibat didalam menyesyorkan konsep 'satu Malaysia 'kepada PM secara khusus. Idea itu adalah idea beliau sendiri. Mereka tidak menafikan bahawa mereka menjadi penasihat, atau pun menolong untuk proses komunikasi yang lain.
Pasti rakyat sudah faham apakah nasihat dan kerjabuat yang bekas duta Israel ini boleh berikan kepada PM atau Malaysia berhubung dengan Islam dan umat Islam. Apakah proses penamatan Duta malaysia ke PBB kerana tidak menyokong usul USA menyekat Iran daripada meneruskan usaha penguraian uranium bersama Cuba itu atas nasihat penasihat berbangsa Yahudi inikah??.
Ketua Pembangkang diberi masa 1 minggu untuk memberi penjelasan atas isu satu Mlaysia adalah ciplakan daripada 1 Israel atas nasihat APCO.Maka kita tunggu apa penjelasan Permatang Pauh, kalau tidak beliau akan dirujuk kepada JK Hak dan Kebebasan dewan.
Maka atas asas yang masa, misleading the dewan maka Machang juga tadi mengambil asas Kota Belid, membawa usul yang serupa terhadap Manteri dari Padang Rengas bilamana beliau menjawab hujah mengenai royalti minyak Kelantan menyatakan 3 batu nautika yang menjadi sempadan maka mereka tidak berhak mendapat royalti 5% tersebut, padahal beliau menggunakan akta dharurat yang telah dimansuhkan, kerana akta yang telah mansuh tidak boleh digunakankan sebagai sandaran untuk penghujahan dalam dewan, dan ini ada asasnya , tetapi macam biasalah, kalau mereka misleading the dewan, boleh pulak, padahal ia jelas satu penipuan yang jelas dan nyata. RUU pembangunan petrolium 1974 tidak ada pun menyebut pasal 3 batu nautika ini. satu kelentongan bontang saja walaupun dalam memberi jawapan dalam parlimen. Itulah Menteri UMNO.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.