Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, July 14, 2010

Antara Perbahasan RUU sewa beli 14/7/2010.

Parlimen sekarang sedang dalam perbahasan RUU.
Semalam ana ada menyentuh mengenai RUU sewa beli dan dikaitkan dengan ujudnya satu konsortium untuk mengumpul kereta keluaran proton yang diedarkan oleh penjual dan juga kelewatan didalam menguruskan penegdaran kereta ini setelah Konsortium Logistik menjadi orang tengah didalam menjadi penegedaran kereta proton yang dibeli lewat sampai kepada penjual dan seterusnya kepada pembeli. Konsortium Logistik SB yang menjadi orang tengah ini sebenarnya mengambil untung atas angin, kita nak tahu siapa yang menjadi orang kaya segera ini?
Kedua berhubung dengan tidak adanya Islamic Hire purchase act untuk mengendalikan aktiviti pinjaman sewa beli mengikut kaedah syariah yang perlu diujudkan untuk kemudahan orang Islam kerana dalam jawapannya Menteri berkata RUU sewa beli ini tidak terpakai untuk mengendalikan [injaman secara Islamic, habis kemana akan dirujuk kalau ada pertikaian didalam hal-hal berhubung dengan AITAB atau al bai' bithamanil ajil nanti?
Faktor penarikan kereta yang berleluasa dan menjadi satu fobia kepada mereka yang tergendala kewangan mereka adalah sikap bengis mereka yang tidak kenal belas kasihan ini perlu diberi peraturan dan kaedah, saperti terdapat dalam RUU ini seandainya bayaran dibuat oleh pembeli sudah melebihi 75%, maka perlu ada arahan atau kebenaran mahkamah untuk melakukan proses penarikan balik kereta ini, tetapi kalau tidak sampai pada kadar itu, maka tidak perlu kebenaran mahkamah, tetapi mesti ikut kaedah dan peraturan yang akan dibuat nanti, kita tunggu dan lihat bagaimana tertibnya nanti penarik kereta ini?
Begitu juga ana sentuh mengenai penjualan kereta kepada 2nd hand dealer yang kerap kali tidak mengubah nama didalam geran bila kita jual kereta, kadankala sampai berbulan bulan sehingga kita dikejar bank kerana tidak membuat pembayaran padahal kereta sudah dijual , sudah pasti ini akan menimbulakan masalh dan bayangkan kalau kereta itu dibawa oleh orang lain untuk aktiviti tidak sihat atau dibawa laju dan terkena dengan saman ekor, saperti yang sedang diamokkan sekarang oleh PDRM ni, tak ke susah kita kerana yang diblacklist bukan kereta, tetapi tuan punya kereta walaupun orang lain yang bawa.?. Biasanya penjual kereta tidak akan mengubah nama sehinggalah kereta itu dibeli oleh orang lain, tetapi mereka sepatutnya menjelaskan bayaran berbaki kepada bank supaya tuan yang menjual tidak menghadapi masalah , tetapi ini seringkali berlaku dalam pengamalan harian kini.
Begitu juga dengan penyerahan kereta ditarik balik ini perlu mempunyai inventori barangan yang terdapat didalam kereta tersebut kerana biasanya barangan akan hilang atau ditukar kemodel yang lebih kurang kualiti bila ditebus balik kenderaan tersebut, jadi invemtori ini perlu disaksikan dan ditandatangan bersama oleh penarik kereta dan tuan empunya, seandainya hilang, maka syarikat yang menarik itu perlu dipertanggungjawabkan.
Dalam hal tidak ubah nama jika kereta dijual, maka harus ada satu jangka masa tertentu, masilnya 2 minggu jika sekiranya nama kita masih ujud didalam geran kereta, maka satu laporan polis perlu dibuat agar jika sesuatu berlaku keatas kereta tersebut, maka kita tidak boleh bertanggung jawab diatas apa-apa kejadian diatas kereta tersebut , atau kertas penjualan kereta bolehlah dijadikan sesuatu bukan yang ianya sudah tidak menjadi milik kita lagi.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.