Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, July 11, 2010

Program dihujung minggu.

Ana mengucapkan takziah kepada En Mazlan diatas kembali kerahmatullah ibu tiri beliau pagi tadi dan ana sempat bersama penduduk setempat menyembahyangkan jenazah ibu beliau dimasjid Bendang Bukit .Semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh beliau alfatihah. Amin.
En Lan merukakan SU PAS Cawangan Kampong Paya Lipai.
Kunjungan menghadiri majlis walimatul urus masih lagi berlangsung, hari ini dirumah kakak sahabat Abdul Rahman di Kampong Bukit Raya dalam , mengahwinkan anak saudara beliau dengan muslimat dari Kampong Gandik, Alor Setar.
Satu program khusus dibuat untuk masyarakat Siam di Kampong Padang Peliang, Sungai Tiang , iaitu program rawatn percuma yang diadakan disalah sebuah rumah penduduk disitu.
Rombongan yang terdiri daripada AJK Nisak Pendang dan AJK Muslimat serta pemuda dan Dewan Himpunan Pengokong PAS juga hadir memberi kerjasama.

Kami dihidangkan dengan buah-buahan tempatan oleh tuan rumah dan ana ingin mengucapkan terima kasih diatas kerjasama dari penduduk setempat serta MKK Cikgu Piang serta SU Dewan Himpunan Penyokong PAS Sdr Kunasegari serta tuan rumah sekeluarga, En Ebau.

Selepas program di Kpg Padang Peliang, ana sempat mengadakan perjumpaan dan dialog dengan penduduk di Kampong Bukit Choras Luar, topik perbincangan adalah sekitar masalah banjir yang sering dihidapi petani di kawasan tersebut dan saliran yang tidak dapat menampung limpahan air terutama dimusim hujan dan waktu air laut pasang. Antara pandangan yang diberikan adalah mengadakan pintu air automatik di Sungai Sala dan juga membesarkan pembentong di Sungai yang menghubingkan Sungai Choras dengan Sungai Sala , kerana kebanyakan pembentong ( KOK ) sudah agak tenggelam dan tidak dapat menampung limpahan air yang banyak, dan disyorkan ditukar dengan jembatan.
Pintu air yang sedia ada kebanyakannya tidak dapat berfungsi ketika hujan lebat kerana air akan melimpah masuk kesungai dari laut ,jadi dengan adanya pintu air automatik ini, ia akan menyekat air laut masuk kesungai ditambah dengan pam dipintu air untuk mengepam air keluar kelaut dari Sungai Sala dan Sungai Kedah. saperti yang dibuat di Belanda.
Sebelum pulang ana menyumbangkan sebuah papam karem untuk pemuda bermain dimasa terluang terutama diwaktu petang dikampong berkenaan.
Ada juga pandangan yang menyatakan perlu kita mempunyai pam dipintu air kelaut

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.