Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Friday, November 20, 2009

Alahai, sedihnya.

Tahun sudah nombor 47, tahun ini turun lagi ketangga 56, kejatuhan 9 anak tangga.
Padahal pada tahun 1995 negara kita berada ditangga 23. Apakah yang berlaku dan kenapa ianya terus berlaku, padahal jiran kita Indonesia sudah naik dari tangga 126 tahun lalu ketangga 111 tahun ini.

Antara Negara sekitar kita yang juga jatuh adalah Thailand, tidak sampai menjunam , tetapi hanya 4 anak tangga berbanding kita Sembilan.
Apakah kesan daripada kejatuhan ini, kejatuhan kemasukan pelabur kerana persepsi rasuah kita masih lagi menghantui pelabur luar, tak hairan kalau yang lari keluar melebihi yang mencurah masuk. Persaingan kita didalam apa juga bidang sudah tentu akan terjejas , contohnya didalam perjanjian pun kita sanggup melanggari saperti royalty minyak di Terengganu dan negeri lain yang menghasilkan minyak, begitu juga didalam bidang pendidikan sudah pasti ia akan menjejaskan suasana persekitaran yang kondusif untuk mencari dan menghasilkan para akedamecian yang berwibawa , bahkan pembangunan social juga akan terbantut bila masalah rasuah masih menjiwai masyarakat kita disana sini.
Masalahnya dimana, kerana political will sudah luntur didalam jiwa para peneraju Negara saperti kes Lingam, PFKZ, dan berbagai lagi, Pendedahan terbaru oleh video PI Bala, sudah pasti mencungkil bala kepada rakyat , kalau ada 2 SD , yang mana satu ori dan yang mana satu pirate, kenapa siasatan tak habis dan berbagai spekulasi muncul dalam suasana kita payah didalam menongkah arus memulihkan ekonomi.
Kalau perkara senegini pun masih tak dapat diselesaikan , maka bagaimana persepsi rasuah kita akan mencapai tahap yang membanggakan?
Lihat senarai dibawah,kita sebaris dengan Namibia dan Samoa.
1 New Zealand, CPI score 9.4
3 Singapore CPI score 9.2
37 Botswana CPI score 5.6
49 Bhutan CPI score 5.0
55 South Africa CPI score 4.7
56 Latvia CPI 4.5
56 MALAYSIA CPI 4.5
56 Namibia CPI 4.5
56 Samoa CPI 4.5
56 Slovakia CPI 4.5
179 Afghanistan CPI 1.3
180 Somalia CPI 1.1

Bayangkan rangkaian yang sama dengan negara kita dalam CPI ini, dan bayangkan juga apakah kesan kepada kemasukan pelabur asing kalau persepsi ini tidak dapat kita pulihkan.
Apakah SPRM yang kami luluskan di Parlimen dalam sidang lalu akan menjadikan CPI kita bertambah baik?
Nampaknya apa yang tersirat dari yang tersurat, jauh api dari semanggang, jauh rel dari keretapi.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.