Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Wednesday, December 31, 2008

Bantuan kepada yang memerlukan. TQ Kedah Sejahtera.

Kedatangan tahun baru 2009 besok, merupakan satu iagauan ngeri bagi kebanyakan ibubapa dalam keadaan sekarang ini. Bayangkan dengan kos yang terus meningkat mutakhir ini yang tidak nampak kesudahan dan tidak ruang untuk turun, maka memahami dan menginsafi hakikat ini, maka kami wakil rakyat dari PAS Kedah dengan kerjasama kerajaan negeri melalui pejabat Daerah Pendang, telah mengadakan majlis penyampaian sumbangan Jom Kembali Kesekolah pagi tadi didataran Pendang untuk membantu mereka yang tidak berkemampuan dan daif/ miskin yang dipilih oleh Ahli MKK dan Penghulu.



Majlis tadi hanya permulaan untuk pemberian bantuan sebagai pelancaran iaitu sejumlah 40 buah basikal beserta beg sekolah dan kamus serta alat tulis telah diberikan, bakinya akan disampaikan kemudian di tempat tertentu dikawasan penerima agar tidak menyusahkan mereka untuk membawa pulang basikal tersebut.

Acara pagi tadi disempurnakan oleh YB Dato' Hj Mohd Taulan Rasul, EXCO Kerajaan Tempatan Kedah. Penyampaian basikal dan beg sekolah telah dilakukan oeh ana selaku Ahli Parlimen Pendang dan Tuan Harun Jasin, Pegawai Daerah Pendang.

Harapan kami agar mereka yang menerima basikal tersebut dapat menggunakannya untuk faedah anak-anak buat perjalanan kesekolah dalam keadaan yang susah sekarang ini dimana harga komoditi utama negara saperti getah dan sawit menjunam teruk hari ini. Keadaan bertambah parah lagi dengan berita daripada persatuan pemilik bas sekolah juga akan mengenakan surcaj kepada tambang bas sekolah sebanyak 30 %, ini sudah tentu akan meningkatkan lagi kos tambang bas sekolah diantara RM 9.00 hingga RM 30.00 sebulan.





Alasan yang diberikan mereka adalah keraja subsidi minyak untuk disel masih rendah dan memnta kerajaan mengurangkan harga daripada RM 1.43 seliter kepada RM 1.00 seliter disamping kos bahan ganti yang meningkat sejak akhir-akhir ini.

Ana pun merasa hairan kerana mereka ini dengan begitu mudah mendesak kerajaan untuk sesuatu kenaikan seolah-olah kerajaan sekarang ini tidak mampu untuk membendung apa-apa , tetapi bagi rakyat yang bergantung kepada harga sekerap dan sawit, maka seolah-olah tiada ada apa-apa pembelaan yang dapat diberikan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.