Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, January 27, 2009

Jawapan di Dewan Rakyat pada tahun lepas, seramai 1,535 orang mati semasa dalam tahanan polis, hanya dalam tempoh 4 tahun iaitu 2003 hingga 2007. Adakah ini tidak menakutkan? Angkanya tak jauh dengan kematian ummat Palestin akibat serangan Israel!


Sedih , pilu , gulana, gundah, takut, terancam dan sebutlah apa saja yang boleh kita katakan sekarang ini. Mati dalam tahanan polis, jumlahnya melebihi jumlah yang mati di GAZA akibat kekejaman Israel Yahudi laknatullah kepada rakyat Palestine.

Kita teringat kembali apa yang berlaku kepada TPM DSAI sekitar 1998 dulu siapa yang melebamkan mata beliau , tak tahu. TS Rafidah kata dia lebamkan mata dia sendiri, ada yang kata dia jatuh dan berbagai alasan bodoh yang dikeluarkan oleh pemimpin yang berkuasa ketika itu, tetapi bila polis buat siasatan buntu tak dapat tahu siapa yang lebamkan mata DSAI, tetiba bila tubuh suruhanjaya diraja baru tahu yang buat tidak lain dan tidak bukan adalah KETUA POLIS NEGARA Ketika itu, TS Rahim Nor, nama bagus, rahim , belas kesihan tetapi peragai lebih buruk dari ......, sebab dia ketua segala pasukan keselamatan, kalau ketua segala samseng kita tak kisah lah, memang peragai macam tu.

Kita juga tidak lupa siapa yang usung tilam turun naik mahkamah dengan tompok air mani seolah-olah orang tidur tak pakai cadar, bahkan bila yanya Taukeh jual tilam, dia kata tarikh beli tilam lewat daripada tarikh kena percekan air mani, tu yang lucu tu, macam mana orang ni sanggup buat kerja kita pun tak tahu. Dunia la ni memeang dah terbalik. Dok dalam jagaan polis, maka jadilah saperti jawapan menteri dalam Parlimen tu, lebih 1500 orang sudah hilang nyawa.

Dimana adik Shalinie, entah sampai la ni belum boleh dijawap.

Satu lagi yang menghairankan rakyat Malaysia sekarang ni setelah kita ada bermacam pakar termasuk pakar forensik, bila keputusan bedah siasat mayat mengambil masa 4 minggu untuk tahu jawapan, dan yang pelik lagi keputusan bedahsiasat yang pertama hanya mengambil masa 1 hari saja untuk mengetahui keputusannya.

Mangsa ISA perlu disantuni.

Menyantuni kesusahan mangsa kezaliman ISA yang dikatakan perlu diteruskan oleh PEWARIS itu,maka atas prihatin masyarakat dan melihat kepayahan yang dialami oleh isteri Mangsa tahanan akta zalim ISA ini, baru-baru ini sedikit sumbangan telah diberikan kepada isteri kepada Encik Zulkifli Abu Bakar yang berasal dari Jitra sehingga memaksa isteri beliau Azizah Kamis bekerja sebagai pembantu kantin sekolah untuk mendapat pendapatan memelihara 3 orang anak kecil yang masih bersekolah.



En Zulkifli sudah lebih dua tahun dibawah tahanan ISA dan dikatakan terlibat dengan masalah PULO .

Apa yang menyedihkan adalah kesalahan yang dikatakan dilakukan beliau tersebut tak dapat dibuktikan oleh undang-undang dalam negara kita, sebab itulah beliau ditahan kerana pihak berkuasa tidak dapat membuktikan yang beliau benar-benar terlibat, kalau tidak sudah lama beliau dibicarakan.


Itulah sebabnya kita menyatakan akta ini adalah satu akta yang zalim, tetapi entah kenapa ada pihak yang menyatakan ianya perlu diteruskan, mungkin kerana mereka belum pernah merasai kepritan ada ahli keluarga mereka yang terkena atau ditahan dibawah ISA.

Sumbangan disampaikan oleh Pengerusi Lajnah Kebajikan Dewan Muslimat PAS Kedah, Puan Zakiah Baharom .
Kepada individu yang merasa terpanggil untuk membantu keluarga En Zulkifli bolehlah berhubung dengan Bendahari Dewan Muslimat PAS Negeri Kedah atau mamasukkan terus kedalam akaun Dewan Muslimat PAS Negeri Kedah BIMB 0-201101000690-5 dan sms ke 0194426857 (bendahari)

Kedaulatan Palestin bumi Anbia', hanya Islam dapat menebus kembali.

Ana cukup tersentuh hati dan pilu bila mendengar ceramah yang disampaikan oleh Tuan Guru Dato' Seri Hj Abd Hadi Awang dan wakil Hamas malam tadi di Stadium Sultan Abd Halim Seri Menanti Alor Setar yang menyatakan hanya Islam dan perjuangan berlandaskan Islam sahaja yang dapat mengembalikan bumi anbia ini ke tangan umat Islam Palestin. Peperangan 6 hari yang menyaksikan negara Arab sekular mengangkat bendera putih kepada tentera laknat Yahudi dengan jelas memberi gambaran bahawa hanya dengan perjuangan berlandaskan Islam dan Aqidah Islam kerana Allah sahaja akan memberikan kekuatan kepada umat Islam Palestin sehingga Israel Yahudi laknat ini mengadakan genjatan senjata sebelah pihak dek kerana balasan serangan dan pertahanan yang diberikan oleh Hamas yang berjuang untuk menegakkan kalimah Allah yang maha agung. Satu rentetan sejarah yang cukup menusuk kalbu adalah apabila tuan guru menyatakan peristiwa kejatuhan kerajaan PAS Terengganu pada 2004 dulu adalah bertepatan dengan syahidnya Sheikh Ahmad Yassin pemimpin Hamas yang dibom oleh Israel dan kemenangan PAS dalam PRK Kuala Terengganu baru-baru ini bertepatan juga dengan kemenangan Hamas didalam melemahkan semangat tentera Israel sehingga memaksa mereka melakukan genjatan senjata sebelah pihak. Kita juga merasa hairan kenapa Malaysia yang pernah menjadi Pengerusi NAM dan OIC mempunyai idea dan komitment yang sama dengan Amerika, Britain dan Perancis didalam tingkah laku negara tersebut yang selaras dengan apa yang dilakukan oleh Malaysia iaitu tidak mengiktiraf kemenangan Hamas dalam pilihanraya yang disahkan oleh pemerhati PBB diketuai oleh Jimmy Carter itu sehingga pada persidangan NAM di Kuala Lumpur suatu ketika memanggil Menteri Luar Fatah yang kalah padahal Menteri luar sebenar adalah daripada Hamas , Mahmud Zahar untuk berucap. Perkara ini pernah ana sentuh dalam perbahasan ana semasa ada menjadi ahli parlimen pada penggal pertama dulu, lalu di jawab oleh Dato' Shabery Cheek menyatakan ana hanya bermain politik, tidak membahaskan perkara sebenar ketika itu mengenai kekejaman Israel dalam usul yang dibawa oleh Gombak pada waktu itu.
video

Nisa' dan kraftangan, ilmu untuk masa depan!

Sebagai seorang remaja yang sedang meningkat usia, persediaan dengan ilmu didalam berbagai bidang perlulah ada didalam diri seseorang wanita, maka oleh sebab itulah maka baru-baru ini Nisa' Pendang telah mengadakan kursus kraftangan di Pejabat PAS Gajah Mati, Pendang .



Kursus tersebut telah diajar oleh seorang AJK PAS Cawangan Pokok Asam, Puan Wan Zaiton. Kali ini kursus menganyam bakul bunga telor menggunakan kertas surat khabar terbuang. Mengikut penganjur kursus, ini merupakan kursus siri pertama yang diadakan dan selepas ini ada banyak lagi kursus kraftangan yang lain yang akan diajar saperti membuat bunga sabun, bunga roti, anyaman dan hantaran untuk pengantin.

Minat dari remaja dikalangan ahli Nisa' nampaknya begitu mendalam dan mereka meresakan ianya memberikan satu ilmu yang cukup berguna didalam mengharungi masa depan sebagai suri rumah atau bakal suri rumah kelak. Walaupun dalam siri ini ilmu nya agak senang, tetapi jika kesungguhan tiada, maka ianya sukar untuk menjadi suatu kenyataan.

Antara yang diajar pada kali ini , iaitu membuat bakul bunga telor dengan akhbar lama, ianya bukan saja dapat membantu ahli didalam menjana pendapatan tetapi ia juga dapat mengurangkan kos untuk majlis perkahwinan seandainya setiap ahli bersedia untuk membantu ahli yang lain apabila tiba masa untuk melakukan kenduri kahwin atau hantaran. Selama ini kalau kita lihat mungkin harga satu bakul bunga telor mungkin mencecah hingga 2 ke 4 ringgit , tetapi dedngan adanya ilmu dan kerjasama ini, ianya mungkin dapat mengurangkan kos sampai seribu dua ringgit.

Walaupun kali ini hanya bakul bunga telor saja yang ditunjukajar, tetapi memang banyak lagi jenis benda lain yang boleh dibuah menggunakan akhbar lama ini. Bahannya cuma akhbar lama, gam, shellek dan riben untuk hiasan. Apa yang lebih penting adalah usaha dan kepakaran.

Diucapkan syabas kepada Nisa' Pendang dan selamat maju jaya dalam menempuh ilmu.

Kematian satu kemestian !

Setiap yang hidup pasti akan mati. Tua atau muda, kecil atau besar, Islam atau tidak, mati pasti akan menimpa mereka. Kalau diPalestin kekejaman Yahudi laknatullah telah mengorbankan lebih daripada 1300 jiwa tanpa mengira usia dan jantina, tetapi disini kematian berpunca daripada kemalangan jalanraya meragut ribuan nyawa juga dalam setahun.

Kematian yang menimpa adalah satu ujian Allah diatas kesabaran kita menghadapinya kerana lambat laun kita juga akan menuruti jejak mereka.
Petang tadi bersama pengerusi Lajnah Antara Kaum Pendang saudara Rusli Mat dan beberapa orang MKK Keturunan Siam, Ai Min dan Cikgu Tiang, ana telah sempat menziarahi dua orang warga Siam yang mati . Salah seorang baru berusia 24 tahun, kemalangan jalanraya di Kpg Lampam dan seorang lagi berusia 85 tahun, sakit tua di Kpg Titi Akar.



Sebagai wakil rakyat, ana sempat meluangkan sedikit masa untuk keluarga mereka sambil menasihatkan mereka agar bersabar menghadapi saat sedih ini.

Nampaknya mutakhir ini, bukan sahaja kampong Melayu yang ana ziarah, tetapi Kampong dan Wad Siam juga sudah menjadi tempat kunjungan ana setiap kali ada perkhabaran tentang kematian dirumah mereka. Kaum Siam rupa-rupanya juga menghadapi saat sukar apabila ada waris yang mati, mengikut cerita mereka terpaksa menyewa peti mayat berhawa dingin dalam kadar RM 1800 untuk tiga malam dan membuat jamuan setiap malam untuk pengunjung yang mengunjungi mayat tersebut sambil Sami melakukan upacara keagamaan sehinggalah mayat mereka dibakar.

Pada masa getir inilah ada sahabat handai dan keluarga yang datang menghulurkan derma dan sumbangan untuk meringankan bebanan waris terbabit.

Monday, January 26, 2009

Gong Xi Fa Cai

Dengan suasana meriah dan mesra penuh muhibbah, hari ini Kelab Penyokong PAS Pendang telah mengadakan majlis sambutan Gong Xi Fa Cai di Dewan Majlis Daerah Pendang.
Majlis diadakan dari jam 12 tengahari hingga 3 petang dengan dihadiri berbagai lapisan masyarakat dan kaum serta dimeriahkan dengan kehadiran YB Dato' Hj Mohd Taulan Rasul, EXCO Kerajaan Kedah dan ana serta isteri.


AJK Nisak Pendang dan kalangan ahli Majlis Daerah Pendang serta penghulu A Malik turut hadir sambil mengucapkan Selamat Tahun Baru kepada Ahli Kelab keturusan Cina Pendang.



Suasana ceria dan gembira jelas tergambar diwajah mereka yang menyambut Tahun baru ini dan apa yang menarik adalah sambutan masyarakat Melayu dalam menjamu selesa yang disediakan oleh katerer yang dilantik N catering dengan jamuan nasi tomato, rojak, me kari serta tidak ketinggalan buah limau yang menjadi buah tangan yang tidak boleh dipisahkan dengan tahun baru Cina ini.

Kanak-kanak cukup gembira dengan adanya ais krim yang disajikan oleh pihak kelab.




Sebagai wakil rakyat ana mengucapkan terima kasih kepada ahli kelab penyokong yang sudi menjemput ana serta isteri serta diharap muhibbah ini dapat berpanjangan dalam kerajaan pakatan rakyat ini. Kalau sebelum ini kaum India mengadakan majlis di Rumah saudara Kunasegari, setiausaha kelab, kali ini diadakan diDewan Majlis Daerah yang sebelum ini tidak pernah dapat digunakan oleh pihak lain selain yang ada hubungan dengan Parti UMNO atau BN. Tetapi kali ini, sesiapa saja berhak menggunakannya asalkan menempah dan membayar sewa yang dikenakan.


GONG XI FA CAI.

Sunday, January 25, 2009

Kesian kat Ali !

Selepas PRK 036 KT 17 Jan 2009 lalu, banyak komen yang kita baca dan antara yang cukup menarik hati ana adalah komen dari calon Timbalan Presiden UMNO yang juga KM Melaka , negeri kecil besar kelemboi tapi tak dapat nak selesaikan masalah babi dinegeri dia, dari bau busuk najis babi sampai nak buat kenduri pun susah, sampailah kepada kepala babi yang terdampar ditepi pantai serta kepada demo oleh kumpulam pewaris yang adakan program bakar model babi di Melaka . Tahniah kepada Dato' Ali Rustam mendaji negeri terbesar produser babi di Mlaysia, lepas ni boleh masuk Malaysia Book of record dan giuness book of world record , negeri terkecil yang ada banyak babi.

Ana tertarik dengan ulasan KM Dato' Ali Rustam ni bukan apa, bila dia merasa hairan kenapa pengundi KT masih sokong PAS padahal PAS tak pernah buat apa-apa pembangunan dan bila PRK hanya janji ksosong dan janji syurga pula tu, mereka hanya tunggu BN buat pembangunan.

Ana heran juga, seorang KM sebuah negeri yang merdeka dan berada dalam Malaysia dan tertakluk kepada dasar federalism boleh kata macam tu, bila kita bandingkan dengan seorang Menteri yang dok jaga JAKIM ana rasa otak mereka ini lebih kurang sama, menggunakan kepala lutut untuk dijadikan tempat berfikir daripada menggunakan kepala otak.

Aduhai KM oi, ana nak tanya la bila pulak PAS ada syurga yang oleh janji nak beri kepada pengundi, kalau macam tu senang la, kalau Dato' buka Al quran dan baca hadis, takkan tak jumpa kot perkataan jannah dan nar yang disebut dalam quran dan hadis tuh, ka tak pernah jumpa atau tak pernah dengar, rajin-rajin la pi surau ka atau masjid ka atau dengar tok guru dan ustaz mengajar baru kita tau yang janji syurga dan neraka tu adalah Allah subhanahu wataala, kita cuma tolong sampaikan saja. Kalau kita mati dan akhir kalam kita mengucap dua kalimah syahadah maka bila bangun esok diakhirat, Allah janji masuk la syurga, kalau macam tu kita kahabar kepada pendengar dan penonton, adakah ini namanya kita janji syurga ka, wahai KM oi. Ni la susah nya kalau belajar sains dan math dalam bahasa Inggeris, sampai cakap Melayu pun dah tak faham lagi. Kalau kita buat yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah tegah, Allah dan rasul janji boleh masuk syurga dengan rahmat Allah, kita tolong sampaikan kepada pendengar, adakah ini maknanya kita janji nak bagi syurga!. Kalau itulah fahaman KM, maka amat berat nampaknya kefahaman yang selama ni yang ada pada Dato' sorang ni.

Dia dok kata PAS perintah tapi tak buat apa pembangunan, aik sedapnya cakap, pi la tengok apa yang ada dinegeri yang PAS perintah tu, orang Kelantan duduk dalam gua ke, makan pasir ke, hidup hanya mintak sedekah ke, atau cuba kita tanya berapa banyak bangunan pencakar langit yang dibina selepas BN jatuh 1990 dulu di Kelantan, berapa ramai orang Melayu Islam yang menjadi jutawan ada di Kelantan, berapa jumlah gedung perniagaan yang dimiliki oleh orang Melayu di Kelantan berbanding dengan orang Melayu di Melaka. Berapa ramai orang Melayu jadi taukeh Emas dan batik di Kelantan berbanding Melayu jadi saudagar emas dan permata di Melaka, berapa banyak sekolah agama dan maahad tahfiz yang ada di Melaka berbanding dengan Maahad tahfiz dan sekolah agama yang ada di Kelantan.

Lagi satu ana nak tanya, berapa banyak hutang Melaka berbanding dengan hutang Kelantan dengan kerajaan pusat dan berapa banyak yang Kelantan bayar hutang setiap tahun berbanding yang Melaka bayar?. Juga nak tanya berapa banyak peruntukan yang wajib kerajaan pusat beri perkapita kepada Melaka dan Kelantan untuk buat pembangunan dan lain-lain. Kita kena ingat wahai KM , duit yang KM dapat tu adalah hak yang ada dalam perlembagaan yang termaktub dalam undang-undang yang pusat kena bagi, jadi kalau ada duit yang kena bagi, maka tak kan tak ada pembangunan yang akan dibuat, dan sekali lagi nak peringat KM Melaka ni, bahawa duit tu bukan duit UMNO atau duit BN, tetapi duit kerajaan, tak kan dah jadi Menteri berbelas tahun tak tau nak beza kot.Pakai la akai jangan hanya pakai otak, nanti orang kata otak lembu lebih besar dari otak orang.

Ana nak beritahu kat DS Ali kita ni, seorang manusia yang waras pemikiran , bersih hati dan ikhlas dalam perjuangan, sudah barang pasti akan dapat menilai yang mana satu baik dan yang mana buruk diantara rasuah dengan tidak, yang melakukan diskriminasi dengan tidak, yang melakukan kezaliman dengan tidak dan yang mana satu menggalakkan perlakuan dosa dan kelalaian kepada Allah dengan yang tidak, sebab mereka sering pergi masjid dan surau mendapat ilmu dari pak kiai, tok guru dan ulama, tentulah penilaian mereka berdasarkan kepada hasil ilmu yang ada dalam fikiran dan dada mereka lalu di lunaskan diatas kertas undi. Ana rasa kalau pun seorang itu bukan Islam, bila dia lihat JKKK yang atur jalan masuk kampong sekerat ada dan sekerat tidak ada tar, maka sudah tentu dia akan kata ini satu diskriminasi macam apa yang berlaku ditempat ana. Ini semua kerja JKKK pasal sengaja dia masukkan tar sampai depan tangga rumah dia tetapi membhiarkan tengah jalan tidak ada tar , terpaksa lalu tanah batu , kalaulah dia masukkan dulu ditengah jalan itu, maka tentu tak akan sampai kepdepan tangga rumah dia. Almarhum Ustaz Fadhil dah cakap dalam parlimen, ana dah sebut dalam parlimen, tetapi masa tu depa yang buat keputusan maka jadilah saperti yang berlaku sehingga hari ini. Kalau macam ni punyai perangai, jangan marah lah kalau rakyat benci dan meluat dengan perangai segala jenis UMNO baik dipekan, baik dikampong dan baik di Putrajaya nun.

Begitu juga apa yang Menteri JAKIM kata tu, bukan setakat orang kampong yang marah, tetapi pegawai PTD pun naik susah nak buat kerja kalau ini sikap yang ada dalam bakal pemimpin separuh besar UMNO dimasa depan, pasal tu kot ADUN Bota dah buat perubahan. Jelas nampak diskriminasi dan tak ikut demokrasi yang mereka juga sering laungkan. Pasal tu ana ucapkan tahniah kepada Datok Zahid Hamidi , bekas Ketua Pemuda UMNO dizaman DSAI dulu yang sedang menempah tiket untuk bungkus dalam pertandingan Naib Presiden. Tapi kalau Dato' Zahid kata, kat orang Pakatan kita tak payah kutip cukai, tak payah kutip income tax, tak payah bayar mahal-mahal segala benda yang kita beli, pas tu tak payah dapat semua kemudahan, dan gaji yang menteri dapat adalah dari duit orang UMNO dan BN saja, maka ana sokong juga la cadangan yang bernas dari dia ni. Begitu juga kalau hasil negara kita bahagikan, yang ni dikeluarkan oleh orang pakatan, yang ni dihasilkan oleh orang UMNO BN, maka kalau macam tu bolehlah dibuat macam yang Menteri JAKIM kata tu. Baru la boleh menang TP nanti.

Jadi lepas ni ana harap KM Melaka jangan lagi buat hujah dan bagi pendapat macam orang tak bersekolah, atau hujah macam Menteri yang jaga JAKIM tu, buat malu kat Tanzania dan Ghana saja. Lepas ni seorang demi sorang wakil BN akan lompat masuk pakatan, tapi kalau nak tengok sokongan rakyat, cubalah KM letak jawatan bila kalah pemilihan nanti, kita tengok kerusi tu dapat kat sapa pula.

Kesian kita tengok Pak Lah la ni, makin dekat dia nak pencen, makin celaru pemikiran dia bila tengok bakal pengganti dalam kabinet dia yang mengeluarkan pendapat yang menjauhkan lagi masyarakat kepada UMNO dan BN. Nasib badan la Dato' Seri kerana bukan salah ibu mengandung , tapi salah pilih corak perjuangan, kalau hanya nampak duit dan ringgit, maka inilah jadinya akhir perjuangan kita.

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.