1 Julai 2009
Dr. Haji Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Terima kasih Tuan Pengerusi. Saya
hendak berbicara tentang fasal 55 dan 62 berhubung dengan rujukan kepada Majlis Penasihat
Syariah. Sebagaimana yang kita tahu berlainan bank yang ada di negara kita ini berlainan corak
ataupun kaedah pinjaman, faedah dan lain-lain yang ada hubung kait dengan pinjaman tersebut.
Kalau kita lihat setengah bank menggunakan kaedah musyarakah, mutanaqisah. Setengah bank
menggunakan Al-Bai’ Bithaman Ajil, ada bank menggunakan mudharabah, murabahah dan juga
Al-Qardul Hasan. Semua ini merupakan pinjaman yang memberikan corak-corak yang berlainan
dari segi faedah dan juga pembayaran yang dikenakan kepada peminjam-peminjam.
Saya ingin bertanya kepada kementerian berhubung dengan Majlis Penasihat Syariah
ini. apakah mereka ini mempunyai autoriti untuk mengarah bank-bank tersebut seperti mana
yang terkandung dalam fasal 58 di mana sekiranya bank tidak mengikut apa juga nasihat mereka
bank akan dikenakan denda iaitu sebanyak kalau tidak silap saya RM3 juta. Maknanya apabila
nasihat yang diberikan ataupun bank yang merujuk kepada Majlis Penasihat Syariah ini apakah
satu hukuman ataupun nasihat yang diberikan sama rata di antara satu bank dengan bank yang
lain kerana kalau kita lihat misalnya musyarakah mutanaqisah kita membayar kurang daripada
kita menggunakan pinjaman Al-Bai’ Bithaman Ajil. Ini perkara-perkara yang perlu diberi perhatian
kerana seperti mana yang disebutkan oleh Yang Berhormat Beruas tadi ia akan memberikan satu
masalah jumlah pembayaran yang mungkin berlebihan kalau dibandingkan di antara satu kadar
sistem yang digunakan dengan kadar sistem yang digunakan oleh bank yang lain.
Jadi kalau sekiranya Majlis Penasihat Syariah ini memberi satu nasihat yang berguna
ataupun yang ada kredibiliti kepada peminjam-peminjam saya rasa peminjam-peminjam tidak
akan menghadapi masalah antara dua sistem yang digunakan tadi. Itu yang pertama.
Yang keduanya berhubung dengan fasal 62 iaitu mata wang kertas ataupun syiling.
Kalau kita lihat sejak Bank Negara mengeluarkan kertas RM5 daripada polimer ini saya yang
juga sebagai bendahari di masjid di kampung saya, saya dapati banyak wang RM5 ini yang kita
tidak boleh gunakan. Misalnya kalau dimasukkan dalam poket terlupa masuk mesin basuh yang
menggunakan air panas dia akan orang Kedah kata ‘ghedot’. Dia tidak boleh kita gunakan lagi
duit tersebut. Banyak di antara duit ini yang terpaksa kita buang, kita lupuskan. Kita hendak bayar
kepada pekedai-pekedai runcit pun dia tidak mahu terima. Ini masalah. Saya rasa Bank Negara
perlu memikirkan tentang wang-wang kertas polimer ini dan juga mesin-mesin di shopping
complex yang menggunakan autopay machine tidak boleh kita gunakan wang polimer ini. Begitu
juga dengan cash deposit machine di bank-bank juga tidak menerima wang polimer jenis RM5
ini.
Jadi saya harap pihak Bank Negara perlu memberi perhatian terhadap perkara ini
supaya ianya tidak menjadi wang yang dikeluarkan tapi tidak boleh diterima balik. Itu Tuan
Pengerusi. Terima kasih.
Thursday, July 2, 2009
Wednesday, July 1, 2009
Hapuskan 30 % kouta bumiputra
Beberapa perkara baru yang dirancang nampaknya akan memberi impak besar kepada rakyat dalam negara khusus kaum Melayu bumi selepas PM baru mengambil teraju pemerintahan negara beberapa bulan lepas. Pastinya orang luar negara bersorak gembira terutama dalam proses rundingan FTA dengan USA masih berlangsung sekarang ini.
1.Liberalisasi 27 subsektor terutama bidang perkhidmatan kepada 'open market'. Ini pasti dan sahih akan menyebabkan kadar kompetesi yang hebat elbih-lebih lagi jika sektor perkhidmatan saperti perbankan, perundangan, kesihatan dan pengangkutan dilibatkan.
2. Penghapusan kouta 30 % IPO untuk agihan saham. Alasan kerana ia tidak menepati matlamat walau 30 tahun lebih dilaksanakan. Ramai yang dapat telah menjual saham tersebut kepada orang lain. Daripada 50 billion, yang leakt hanya 2 billion. Masalahnya siapa semuanya yang jual itu, masalahnya siapa yang dapat blue chip itu. Siapa yang masih kekal dengan 2 billion itu. Bumiputera atau UMNO putera.?
3. Penubuhan biasiswa nasional, kita tidak bantah kalau yang cerdik dan pandai dapat, kalau yang miskin dan tak berduit dapat, bahkan kita syorkan semua yang menjadi pelajar dapat , kera kalau pembaziran tidak dilakukan, kalau ketirisan tidak terus terjadi dan siapa yang dapat hasil yang tiris itu kalau bukan golongan tertentu, dan yang tak boleh belajar kerana tidak berduit adalah rakyat miskin dikampong-kampong.
4. Penghapusan kementerian MECD yang didalamnya ada MARA , Bank Rakyat , TEKUN, dan berbagai agensi yang selama ini menjadi pergantungan rakyat dikampong untuk mendapat sedikit habuan berniaga walaupun terpaksa mengisi borang menjadi UMNOputra, kalau tidak segala projek terbengkalau akibat ketiadaan fulus untuk terus berjalan. Bahkan kalau AIM dan TEKUN pun mesti memasukkan no keahlian UMNOputra, bagaimanakan selepas ini hendak terus menjadikan peratusan kemiskinan tegar terus menurun dan sifar. Kalau dilihat dalam e kasih dan program cari-cari pun mesti ada diskriminasi politik, maka apakah diharap sangat dengat bank dan institusi kewangan yang lain lagi.
Ramai merasakan inilah antara perkara yang perlu dan harus dipandang serius oleh ramai rakyat kerana apa yang dibuat oleh anak sekarang ini menyanggah apa yang dilakarkan oleh siayah lebih 30 tahun lalu untuk menjadikan lebih ramai melayuputra menjadi kaum yang terbela dan kedepan dalam tanah air sendiri, tanpa mengabaikan yang lain-lain dan tidak melanggari perlembagaan negara yang kita junjung dan cintai ini dimana kita dilahirkan dan dibesarkan dan mungkin akan mati disini.
1.Liberalisasi 27 subsektor terutama bidang perkhidmatan kepada 'open market'. Ini pasti dan sahih akan menyebabkan kadar kompetesi yang hebat elbih-lebih lagi jika sektor perkhidmatan saperti perbankan, perundangan, kesihatan dan pengangkutan dilibatkan.
2. Penghapusan kouta 30 % IPO untuk agihan saham. Alasan kerana ia tidak menepati matlamat walau 30 tahun lebih dilaksanakan. Ramai yang dapat telah menjual saham tersebut kepada orang lain. Daripada 50 billion, yang leakt hanya 2 billion. Masalahnya siapa semuanya yang jual itu, masalahnya siapa yang dapat blue chip itu. Siapa yang masih kekal dengan 2 billion itu. Bumiputera atau UMNO putera.?
3. Penubuhan biasiswa nasional, kita tidak bantah kalau yang cerdik dan pandai dapat, kalau yang miskin dan tak berduit dapat, bahkan kita syorkan semua yang menjadi pelajar dapat , kera kalau pembaziran tidak dilakukan, kalau ketirisan tidak terus terjadi dan siapa yang dapat hasil yang tiris itu kalau bukan golongan tertentu, dan yang tak boleh belajar kerana tidak berduit adalah rakyat miskin dikampong-kampong.
4. Penghapusan kementerian MECD yang didalamnya ada MARA , Bank Rakyat , TEKUN, dan berbagai agensi yang selama ini menjadi pergantungan rakyat dikampong untuk mendapat sedikit habuan berniaga walaupun terpaksa mengisi borang menjadi UMNOputra, kalau tidak segala projek terbengkalau akibat ketiadaan fulus untuk terus berjalan. Bahkan kalau AIM dan TEKUN pun mesti memasukkan no keahlian UMNOputra, bagaimanakan selepas ini hendak terus menjadikan peratusan kemiskinan tegar terus menurun dan sifar. Kalau dilihat dalam e kasih dan program cari-cari pun mesti ada diskriminasi politik, maka apakah diharap sangat dengat bank dan institusi kewangan yang lain lagi.
Ramai merasakan inilah antara perkara yang perlu dan harus dipandang serius oleh ramai rakyat kerana apa yang dibuat oleh anak sekarang ini menyanggah apa yang dilakarkan oleh siayah lebih 30 tahun lalu untuk menjadikan lebih ramai melayuputra menjadi kaum yang terbela dan kedepan dalam tanah air sendiri, tanpa mengabaikan yang lain-lain dan tidak melanggari perlembagaan negara yang kita junjung dan cintai ini dimana kita dilahirkan dan dibesarkan dan mungkin akan mati disini.
Ulasan khas hakim Chin
Ulasan khas Hakim Chan.
Chan merujuk kepada cubaan Mahkamah Persekutuan mengelirukan rakyat dengan memutuskan Suruhanjaya Pilihan Raya mempunyai kuasa menentukan status sama ada sesuatu kerusi Dewan Undangan Negeri itu kosong atau sebaliknya.
Chan berkata Artikel 34(1), 31(5) dan 33(1) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas mengenalpasti pihak yang berkepentingan dalam isu perletakan jawatan seseorang ADUN.
“Dalam kes membabitkan tiga ADUN yang melompat tersebut, pihak yang berkepentingan seperti yang dijelaskan dalam Perlembagaan ialah Hee Yit Foong, Osman Jailu dan Jamaluddin Mat Radzi, Dewan Undangan Negeri dan Speaker V. Sivakumar.
“Tidak disebut pun SPR dan dengan itu badan itu harus diketepikan dalam isu ini,” tegas Chan.
Pada Jun lalu Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Nik Hashim Nik Ab Rahman, dalam penghakiman setebal 20 muka surat mendakwa Seksyen 12(3) Akta Pilihan Raya 1958, memberikan SPR dan bukan Speaker, kuasa mutlak menentukan sama ada wujud kekosongan kerusi.
Chan berkata peruntukan perlembagaan jelas menyatakan apabila timbul kesangsian mengenai status seseorang ADUN, keputusan muktamad hendaklah diperolehi daripada Dewan Undangan Negeri dan bukannya di mahkamah.
“Jadi apabila pertikaian wujud sama ada tiga orang ADUN pembelot ini telah meletak jawatan, mereka sepatutnya merujuk kepada Dewan untuk mendapatkan satu keputusan muktamad,” kata Chan.”Mereka gagal berbuat demikian tetapi sebaliknya terus membawa kes mereka kepada Mahkamah Persekutuan yang menunaikan permintaan mereka untuk diisytiharkan sebagai masih menjadi ADUN. Hakim turut mengisthiarkan SPR adalah badan yang menentukan kerusi mereka kosong atau tidak,” tambah beliau.
“Itulah kerosakan yang mereka telah lakukan. Ada kemungkinan apa yang mereka bertiga lakukan beserta keputusan Mahkamah Persekutuan akan menyebabkan rakyat menolak kerajaan BN sehingga kalah pada pilihan raya akan datang,” Chan memberi amaran.
Ana tak mau komen apa-apa sekadar minta pembaca fikir sendiri dan buat ulasan sendiri berhubung dengan apa yang berlaku di Perak baru-baru ini.
Dalam setiap kali berlaku kematian , maka SPR sering didengar berkata, kita tunggu surat kekosongan kerusi di DUN berkenaan, tetapi bila sampai ke Perak, hakim kata hanya SPR boleh menetukan kekosongan kerusi.
Kalau macam tu senang la, pi mahkamah lepas tu hakim berhak istihar bahawa SPR berhak untuk tentukan kekosongan kerusi tersebut. Maka disini dimana perana Speaker pula.
Chan merujuk kepada cubaan Mahkamah Persekutuan mengelirukan rakyat dengan memutuskan Suruhanjaya Pilihan Raya mempunyai kuasa menentukan status sama ada sesuatu kerusi Dewan Undangan Negeri itu kosong atau sebaliknya.
Chan berkata Artikel 34(1), 31(5) dan 33(1) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas mengenalpasti pihak yang berkepentingan dalam isu perletakan jawatan seseorang ADUN.
“Dalam kes membabitkan tiga ADUN yang melompat tersebut, pihak yang berkepentingan seperti yang dijelaskan dalam Perlembagaan ialah Hee Yit Foong, Osman Jailu dan Jamaluddin Mat Radzi, Dewan Undangan Negeri dan Speaker V. Sivakumar.
“Tidak disebut pun SPR dan dengan itu badan itu harus diketepikan dalam isu ini,” tegas Chan.
Pada Jun lalu Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Nik Hashim Nik Ab Rahman, dalam penghakiman setebal 20 muka surat mendakwa Seksyen 12(3) Akta Pilihan Raya 1958, memberikan SPR dan bukan Speaker, kuasa mutlak menentukan sama ada wujud kekosongan kerusi.
Chan berkata peruntukan perlembagaan jelas menyatakan apabila timbul kesangsian mengenai status seseorang ADUN, keputusan muktamad hendaklah diperolehi daripada Dewan Undangan Negeri dan bukannya di mahkamah.
“Jadi apabila pertikaian wujud sama ada tiga orang ADUN pembelot ini telah meletak jawatan, mereka sepatutnya merujuk kepada Dewan untuk mendapatkan satu keputusan muktamad,” kata Chan.”Mereka gagal berbuat demikian tetapi sebaliknya terus membawa kes mereka kepada Mahkamah Persekutuan yang menunaikan permintaan mereka untuk diisytiharkan sebagai masih menjadi ADUN. Hakim turut mengisthiarkan SPR adalah badan yang menentukan kerusi mereka kosong atau tidak,” tambah beliau.
“Itulah kerosakan yang mereka telah lakukan. Ada kemungkinan apa yang mereka bertiga lakukan beserta keputusan Mahkamah Persekutuan akan menyebabkan rakyat menolak kerajaan BN sehingga kalah pada pilihan raya akan datang,” Chan memberi amaran.
Ana tak mau komen apa-apa sekadar minta pembaca fikir sendiri dan buat ulasan sendiri berhubung dengan apa yang berlaku di Perak baru-baru ini.
Dalam setiap kali berlaku kematian , maka SPR sering didengar berkata, kita tunggu surat kekosongan kerusi di DUN berkenaan, tetapi bila sampai ke Perak, hakim kata hanya SPR boleh menetukan kekosongan kerusi.
Kalau macam tu senang la, pi mahkamah lepas tu hakim berhak istihar bahawa SPR berhak untuk tentukan kekosongan kerusi tersebut. Maka disini dimana perana Speaker pula.
Pelajar UiTM apa reaksi anda!!
Aduhai sahabatku di UiTM dan Prof Ibrahim, apa reaksi anda terhadap kenyataan PM kita ini dan renung juga apa yang telah anda lakukan bila TS Khalid menyatakan kouta pelajar bukan bumi perlu ditambah di UiTM sedikit masa dulu.
Menjelaskan mengenai keperluan melaksanakan pendekatan baru itu, Perdana Menteri berkata, ketika FIC dibentuk pada 1974, ia adalah komponen utama strategi pertumbuhan dengan ekuiti, namun ia kini bukan lagi instrumen berkesan bagi tujuan berkenaan.
"Pada 1970-an, ekuiti Bumiputera adalah hanya 2.4 peratus. Berdasarkan jumlah kecil itu, maka adalah sesuai melaksanakan dasar sedemikian bagi menangani ketidakseimbangan. Ketika itu juga, adalah praktikal dilaksanakan susulan kekurangan persaingan bagi mendapatkan pelaburan.
"Bagaimanapun, kini dasar pelaburan itu telah mewujudkan ketidaktentuan dalam pembentukan peraturan dan tidak sejajar dengan amalan antarabangsa, justeru menjejaskan potensi pertumbuhan," katanya.
Najib juga menegaskan, FIC sebagai instrumen penyusunan semula dilihat kurang berkesan kerana peratusan pemilikan ekuiti Bumiputera tidak berubah sejak 1990 hingga 2006 dengan masing-masing pada kadar 19.3 peratus dan 19.4 peratus.
Daripada RM54 bilion ekuiti yang diagihkan kepada Bumiputera di bawah FIC pula, hanya RM2 bilion kekal, manakala selebihnya dijual semula untuk memperoleh keuntungan segera.
Perdana Menteri turut menegaskan walaupun berlaku perubahan dasar pelaburan, ia tidak bererti matlamat pertumbuhan dengan pengagihan dan sasaran 30 peratus pegangan Bumiputera berakhir.
"Yang berbeza adalah kita anggap ini sebagai sasaran makro bukan sasaran mikro. Kita masih komited untuk mencapai kewujudan negara yang mencerminkan keadilan sosial," katanya.
Selain kelonggaran dalam FIC, Perdana Menteri turut mengumumkan menaikkan had pegangan asing dalam syarikat broker saham dan segmen runcit pengurusan dana saham amanah kepada 70 peratus daripada 49 peratus ketika ini.
Pemilikan asing dalam segmen runcit industri pengurusan dana pula dibuka bagi pegangan sehingga 100 peratus.
Itulah antara ulasan terhadap yang diputuskan oleh PM kita sorang ini.
Apa yang ayahanda beliau buat dulu kini akanda beliau telah hapuskan.
Ana nak tanya Prof Ibrahim Abu Shah di UiTM mungkin akan buat demo dengan student dia semua disekitar UiTM sama saperti apa yang dia buat kepada pandangan TS Khalid MB Selangor tentang penambahan peratus pelajar bukan bumi di UiTM supaya prestasi pelajar lebih kompetatif lagi.
Dalam suasana kita tidak dapat mencapai target 30 % saperti yang ditetapkan semasa DEB mula diperkenalkan itu , kita cuma hanya dapat mencapai 19.4 % sahaja , maka kini satu hasrat itu terpaksa dihapuskan atas alasan untuk menarik balik pengundi bukan Melayu kembali menyokong BN.
Begitu juga bila syarat yang dikenakan dalam kelulusan oleh FIC kini sudah dimansuhkan untuk modal kurang dari 20 juta dan kena melalui FIC pada modal melebihi 20 juta.
Ana merasa anih sekali apakah sebenarnya hasrat kerajaan pimpinan BN ni, kalau dilihat kepada modal dan ditinjau kepada jumlah modal yang dilaburkan , lebih banyak kaum bumi yang melabur dalam lingkungan kurang 20 juta ini sekarang . Kalau dibuka seluas-luasnya macam apa yang berlaku sekarang, rasanya apakah tahap viability atau kehidupan projek bumi nanti. Dahlah modal mereka kecil, orang lain pula diberi peluang untuk merebut sama didalam kek yang kecil ini.
Kata UMNO nak bela orang Melayu, kaum bumi, tetapi bila PM menyatakan sesuatu yang bertujuan menaikkan tahap ekonomi Melayu bumi ini, tetapi setakat ini belum nampak ada yang membantah, bahkan senyap dan menyokong, tetapi bila dari pihak pembangkang menyuruh mengkaji semula DEB maka seluruh negara bangun membantah.
Menjelaskan mengenai keperluan melaksanakan pendekatan baru itu, Perdana Menteri berkata, ketika FIC dibentuk pada 1974, ia adalah komponen utama strategi pertumbuhan dengan ekuiti, namun ia kini bukan lagi instrumen berkesan bagi tujuan berkenaan.
"Pada 1970-an, ekuiti Bumiputera adalah hanya 2.4 peratus. Berdasarkan jumlah kecil itu, maka adalah sesuai melaksanakan dasar sedemikian bagi menangani ketidakseimbangan. Ketika itu juga, adalah praktikal dilaksanakan susulan kekurangan persaingan bagi mendapatkan pelaburan.
"Bagaimanapun, kini dasar pelaburan itu telah mewujudkan ketidaktentuan dalam pembentukan peraturan dan tidak sejajar dengan amalan antarabangsa, justeru menjejaskan potensi pertumbuhan," katanya.
Najib juga menegaskan, FIC sebagai instrumen penyusunan semula dilihat kurang berkesan kerana peratusan pemilikan ekuiti Bumiputera tidak berubah sejak 1990 hingga 2006 dengan masing-masing pada kadar 19.3 peratus dan 19.4 peratus.
Daripada RM54 bilion ekuiti yang diagihkan kepada Bumiputera di bawah FIC pula, hanya RM2 bilion kekal, manakala selebihnya dijual semula untuk memperoleh keuntungan segera.
Perdana Menteri turut menegaskan walaupun berlaku perubahan dasar pelaburan, ia tidak bererti matlamat pertumbuhan dengan pengagihan dan sasaran 30 peratus pegangan Bumiputera berakhir.
"Yang berbeza adalah kita anggap ini sebagai sasaran makro bukan sasaran mikro. Kita masih komited untuk mencapai kewujudan negara yang mencerminkan keadilan sosial," katanya.
Selain kelonggaran dalam FIC, Perdana Menteri turut mengumumkan menaikkan had pegangan asing dalam syarikat broker saham dan segmen runcit pengurusan dana saham amanah kepada 70 peratus daripada 49 peratus ketika ini.
Pemilikan asing dalam segmen runcit industri pengurusan dana pula dibuka bagi pegangan sehingga 100 peratus.
Itulah antara ulasan terhadap yang diputuskan oleh PM kita sorang ini.
Apa yang ayahanda beliau buat dulu kini akanda beliau telah hapuskan.
Ana nak tanya Prof Ibrahim Abu Shah di UiTM mungkin akan buat demo dengan student dia semua disekitar UiTM sama saperti apa yang dia buat kepada pandangan TS Khalid MB Selangor tentang penambahan peratus pelajar bukan bumi di UiTM supaya prestasi pelajar lebih kompetatif lagi.
Dalam suasana kita tidak dapat mencapai target 30 % saperti yang ditetapkan semasa DEB mula diperkenalkan itu , kita cuma hanya dapat mencapai 19.4 % sahaja , maka kini satu hasrat itu terpaksa dihapuskan atas alasan untuk menarik balik pengundi bukan Melayu kembali menyokong BN.
Begitu juga bila syarat yang dikenakan dalam kelulusan oleh FIC kini sudah dimansuhkan untuk modal kurang dari 20 juta dan kena melalui FIC pada modal melebihi 20 juta.
Ana merasa anih sekali apakah sebenarnya hasrat kerajaan pimpinan BN ni, kalau dilihat kepada modal dan ditinjau kepada jumlah modal yang dilaburkan , lebih banyak kaum bumi yang melabur dalam lingkungan kurang 20 juta ini sekarang . Kalau dibuka seluas-luasnya macam apa yang berlaku sekarang, rasanya apakah tahap viability atau kehidupan projek bumi nanti. Dahlah modal mereka kecil, orang lain pula diberi peluang untuk merebut sama didalam kek yang kecil ini.
Kata UMNO nak bela orang Melayu, kaum bumi, tetapi bila PM menyatakan sesuatu yang bertujuan menaikkan tahap ekonomi Melayu bumi ini, tetapi setakat ini belum nampak ada yang membantah, bahkan senyap dan menyokong, tetapi bila dari pihak pembangkang menyuruh mengkaji semula DEB maka seluruh negara bangun membantah.
Monday, June 29, 2009
Habuan untuk wanita , pusat taik hidung masin.
Jual ikan lebih baik dari jual negeri dan Negara. Itulah antara sms yang ana terima dan sahabat kirim apabila TPM kata calon BN di Manik Urai adalah seorang bekas pengurus dan berkelulusan tinggi tetapi calon mereka (PAS ) hanya penjual/ pemborong ikan.
Ini menggambarkan seolah-olah TPM telah menghina mereka yang berniaga walau apa pun jenis perniagaan mereka , asalkan ianya halal bagi orang Islam dan tidak berlawanan dengan perlembagaan Negara.
Sebagaimana yang kita tahu dan diajar melalui hadis nabi saw bahawa 90 peratus rezeki berada didalam bidang perniagaan. Maka ertinya perniagaan adalah sumber rezeki yang paling luas dan perlu rebut oleh semua orang. Oleh sebab itu maka kita lihat ramai mereka yang kaya adalah dari golongan peniaga. Cuma apa yang berlaku sekarang bagi mereka yang kurang iman adalah penipuan, rasuah dan pilih kasih didalam peluang dan ruang berniaga.
Ramai yang memberitahu bahawa masa jadi MB Johor dulu berapa banyak tanah orang Melayu negeri Johor dan berapa ramai kawasan perumahan negeri Johor masa beliau jadi MB dulu dah terjual kepada orang luar terutama Singapura.
Kalau kita lihat dinegeri Kelantan, apabila Menteri Wanita pergi berkempen baru-baru ini, menyatakan bahawa bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri Kelantan kepada wanita jauh lebih rendah kalau dibandingkan dengan apa yang kerajaan Pusat beri kepada wanita di Kelantan, nampaknya macam kenyataan dari orang yang tak masuk sekolah.
Kalau kita nak tahu apa yang wanita di Kelantan dapat, cuba kita pergi ke Pasar Siti khatijah dan Pasar buluh Kubu, siapa yang berniaga dan siapa yang jadi tokeh berniaga di Kelantan, kalau bukan wanita. Siapa yang berniaga emas dan siapa yang banyak menggunakan perkhidmatan Ar rahn untuk berniaga di Kelantan.
Ana menasihatkan kepada Menteri yang suaminya orang Kelantan ini supaya lebih lama duduk di Kelantan dan perhatikan betul-betul apa yang wanita di Kelantan boleh dapat dari kerajaan Kelantan. Cuba pula lihat siapakah yang ramai berniaga di Lembah Kelang ini dari berniaga makanan ke berniaga barang kemas yang mana asas perniagaan mereka adalah dibawa dari negeri Kelantan.
Ana juga berharap kepada Menteri ini buat sikit perkiraan berapa banyak cukai yang orang Kelantan bayar kepada pusat sebelum menyatakan bahawa banyak wang diberikan oelh pusat kepada wanita di Kelantan jauh melebihi yang kerajaan negeri Kelantan beri kepada rakyat wanita mereka. Janganlah bila nak dapat duit minta dari rakyat , tapi bila nak bagi balik ungkit pula mereka beri lebih banyak daripada yang kerajaan negeri beri padahal duit rakyat semua mereka kumpul, dari cukai langsung, cukai tak langsunag bah royalty minyak yang menjadi hak Kelantan bernilai 1 billion pun mereka sapu sampai tak beri langsung untuk rakyat Kelantan belanja untuk pembangunan.
Tapi ana setuju kalau semua duit anak negeri Kelantan beri kepada negeri Kelantan tidak kepada pusat, maka boleh menteri boleh kata Kelantan beri sikit kepada kaum wanita mereka.
Ini menggambarkan seolah-olah TPM telah menghina mereka yang berniaga walau apa pun jenis perniagaan mereka , asalkan ianya halal bagi orang Islam dan tidak berlawanan dengan perlembagaan Negara.
Sebagaimana yang kita tahu dan diajar melalui hadis nabi saw bahawa 90 peratus rezeki berada didalam bidang perniagaan. Maka ertinya perniagaan adalah sumber rezeki yang paling luas dan perlu rebut oleh semua orang. Oleh sebab itu maka kita lihat ramai mereka yang kaya adalah dari golongan peniaga. Cuma apa yang berlaku sekarang bagi mereka yang kurang iman adalah penipuan, rasuah dan pilih kasih didalam peluang dan ruang berniaga.
Ramai yang memberitahu bahawa masa jadi MB Johor dulu berapa banyak tanah orang Melayu negeri Johor dan berapa ramai kawasan perumahan negeri Johor masa beliau jadi MB dulu dah terjual kepada orang luar terutama Singapura.
Kalau kita lihat dinegeri Kelantan, apabila Menteri Wanita pergi berkempen baru-baru ini, menyatakan bahawa bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri Kelantan kepada wanita jauh lebih rendah kalau dibandingkan dengan apa yang kerajaan Pusat beri kepada wanita di Kelantan, nampaknya macam kenyataan dari orang yang tak masuk sekolah.
Kalau kita nak tahu apa yang wanita di Kelantan dapat, cuba kita pergi ke Pasar Siti khatijah dan Pasar buluh Kubu, siapa yang berniaga dan siapa yang jadi tokeh berniaga di Kelantan, kalau bukan wanita. Siapa yang berniaga emas dan siapa yang banyak menggunakan perkhidmatan Ar rahn untuk berniaga di Kelantan.
Ana menasihatkan kepada Menteri yang suaminya orang Kelantan ini supaya lebih lama duduk di Kelantan dan perhatikan betul-betul apa yang wanita di Kelantan boleh dapat dari kerajaan Kelantan. Cuba pula lihat siapakah yang ramai berniaga di Lembah Kelang ini dari berniaga makanan ke berniaga barang kemas yang mana asas perniagaan mereka adalah dibawa dari negeri Kelantan.
Ana juga berharap kepada Menteri ini buat sikit perkiraan berapa banyak cukai yang orang Kelantan bayar kepada pusat sebelum menyatakan bahawa banyak wang diberikan oelh pusat kepada wanita di Kelantan jauh melebihi yang kerajaan negeri Kelantan beri kepada rakyat wanita mereka. Janganlah bila nak dapat duit minta dari rakyat , tapi bila nak bagi balik ungkit pula mereka beri lebih banyak daripada yang kerajaan negeri beri padahal duit rakyat semua mereka kumpul, dari cukai langsung, cukai tak langsunag bah royalty minyak yang menjadi hak Kelantan bernilai 1 billion pun mereka sapu sampai tak beri langsung untuk rakyat Kelantan belanja untuk pembangunan.
Tapi ana setuju kalau semua duit anak negeri Kelantan beri kepada negeri Kelantan tidak kepada pusat, maka boleh menteri boleh kata Kelantan beri sikit kepada kaum wanita mereka.
Sunday, June 28, 2009
Dapat rezeki halal apa salahnya !!!
Apa pun pekerjaan yang kita buat untuk mendapat rezeki yang halal, apa salahnya? Apakah berniaga ikan itu satu pekerjaan yang tidak baik untuk dilakukan sehingga TPM sanggup menghina penjual ikan apabila beliau diumumkan sebagai calon di PRK Manik Urai nanti.
Beliau telah dilaporkan berkata:
“Calon kita nak bela umat Islam dan bawa obor perpaduan. Beliau seorang yang berpengalaman, ada rekod kerja yang baik di sini, bukan seorang penjual ikan, dan berkelulusan tinggi.“
Kata-kata tersebut jelas ditujukan kepada calon PAS yang merupakan seorang pemborong ikan dan kata-kata Muhyiddin tersebut
Banyak pihak menyifatkan kata-kata Muhyiddin itu menghina kebanyakan peniaga-peniaga Kelantan yang tidak mempunyai kelulusan yang tinggi dengan memperlekehkan calon PAS yang diumumkan oleh parti berkenaan kelmarin.
Amat malang sekali kita mempunyai seorang TPM yang sanggup menghina sesama orang lain hanya kerana beliau mencari rezeki yang halal.
Tetapi apakah komen TPM kepada mereka yang menggadai tanah rakyat kepada satu dua taukeh Cina di Genting Highland dan Bukit Tinggi dan yang mendapat rezeki dengan mengkedarah duit rasuah sehingga buncit perut mereka dan sampai botak kepala mereka.
Apakah kerja berniaga ikan itu cukup hina sehingga beliau sanggup menghina EN Fauzi begitu sekali, Apakah Tuan Aziz
yang menjadi pengurus KESEDAR itu tidak mempunyai apa-apa cacat cela didalam pentadbiran beliau.
Kita ada maklumat terhadap syarikat beliau dan harap biarlah pihak SPRM siasat sebelum beliau dijadikan calon wakil rakyat.
Nabi Muhammad saw merupakan seorang yang paling mulia diatas muka bumi ini, baginda tidak tahu menulis dan membaca tetapi dimuliakan oleh Allah taala, baginda adalah seorang gembala kambing dan peniaga yang mencari rezeki yang halal , bahkan dalam sebuah hadis baginda menyatakan 'sembilan dari sepuluh punca rezeki adalah ada dalam bidang perniagaan'.
Beliau telah dilaporkan berkata:
“Calon kita nak bela umat Islam dan bawa obor perpaduan. Beliau seorang yang berpengalaman, ada rekod kerja yang baik di sini, bukan seorang penjual ikan, dan berkelulusan tinggi.“
Kata-kata tersebut jelas ditujukan kepada calon PAS yang merupakan seorang pemborong ikan dan kata-kata Muhyiddin tersebut
Banyak pihak menyifatkan kata-kata Muhyiddin itu menghina kebanyakan peniaga-peniaga Kelantan yang tidak mempunyai kelulusan yang tinggi dengan memperlekehkan calon PAS yang diumumkan oleh parti berkenaan kelmarin.
Amat malang sekali kita mempunyai seorang TPM yang sanggup menghina sesama orang lain hanya kerana beliau mencari rezeki yang halal.
Tetapi apakah komen TPM kepada mereka yang menggadai tanah rakyat kepada satu dua taukeh Cina di Genting Highland dan Bukit Tinggi dan yang mendapat rezeki dengan mengkedarah duit rasuah sehingga buncit perut mereka dan sampai botak kepala mereka.
Apakah kerja berniaga ikan itu cukup hina sehingga beliau sanggup menghina EN Fauzi begitu sekali, Apakah Tuan Aziz
yang menjadi pengurus KESEDAR itu tidak mempunyai apa-apa cacat cela didalam pentadbiran beliau.
Kita ada maklumat terhadap syarikat beliau dan harap biarlah pihak SPRM siasat sebelum beliau dijadikan calon wakil rakyat.
Nabi Muhammad saw merupakan seorang yang paling mulia diatas muka bumi ini, baginda tidak tahu menulis dan membaca tetapi dimuliakan oleh Allah taala, baginda adalah seorang gembala kambing dan peniaga yang mencari rezeki yang halal , bahkan dalam sebuah hadis baginda menyatakan 'sembilan dari sepuluh punca rezeki adalah ada dalam bidang perniagaan'.
Subscribe to:
Posts (Atom)