Mereka akan turut menjadi pencacai walaupun dimana mereka berada agar talian hayat yang ada terus bernyawa, mereka tidak sedar bahawa yang memberi adalah Allah, bukan manusia. Inilah susahnya kalau tidak yakin dengan rezeki yang Allah taala berikan, hanya dengan perkataaan diselewang dari penerangan dan bantuan menjadi 'tazkirah' oleh sebuah akhbar pencacai bertaraf 'taik' , maka ianya dipatuhi dan menodai fatwa majlis fatwa kebangsaan sendiri.
Saturday, August 28, 2010
Pengarah JAIS Menghina Majls Fatwa Kebangsaan
Di dalam usaha Khusrin Munawi (Pengarah JAIS) untuk melacurkan JAIS bagi kepentingan UMNO dan Barisan Nasional, beliau telah sanggup melanggar fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang berbunyi:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid. Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab. Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.
Khusrin Munawi dilaporkan oleh Utusan Meloya berkata:
“Orang bukan Islam adalah dilarang memasuki ruang solat kerana mereka ini dalam berkeadaan hadas besar apatah lagi berada di bahagian imam dan menyampaikan ucapan kepada umat Islam di dalamnya.“Oleh itu, kita akan mendapatkan laporan dan penjelasan daripada nazir serta jawatankuasa surau berkenaan mengenai perkara ini. Jika dakwaan ini benar, kita akan memaklumkan kepada pihak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan tindakan tegas akan diambil,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah laman blog, http://anginperubahan.blogspot.com yang mendakwa Ahli Parlimen Serdang daripada DAP, Teo Nie Ching memasuki ruang solat Surau Al-Huda, Kajang Sentral dalam satu majlis penyampaian bantuan kepada ahli-ahli Pas, Ahad lalu. Kenyataan Khusrin Munawi jelas menunjukkan beliau melanggar Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengizinkan orang bukan Islam masuk ke dalam Masjid.Ia membuktikan Khusrin telah melacurkan JAIS untuk kepentingan politik murahan UMNO dan beliau tidak layak lagi untuk menjadi Pengarah JAIS.
Tulang Besi .
Lihat orang yang ada kelulusan bercakap, mesti ada fakta dan nas.
YANG NI TAK BOLEH.
YANG NI BOLEH PULA.
dalam Masjid Negara, bukan setakat berucap, tapi DEMO SEMBAHYANG, mungkin tak berlaku di Selangor kut, Pengarah JAIS tak ada taring dan kuku di WP. Mana satu ikut Majlis Fatwa Kebangsaan ini, macam mana orang bukan Islam nak kenal Islam, walaupun dah perintah 53 tahun, dimana merdekanya kita.
Agak-agak hampa, macam ni boleh kut. Dah kata orang bukan Islam nak masuk masjid kena tutup aurat, lihatlah contoh 'first lady 'tu!
Agak-agak nya kalau surau ni diambil alih, mungkin yang ini berlaku dibolehkan oleh Islam kut, ikut petua dema tu lah agaknya.
Saturday, August 28, 2010
Thursday, August 26, 2010
Iftar dengan staff pejabat perhubungan.
Semalam 26 Ogos, satu majlis berbuka pusa dan sumbangan duit raya kepada kakitangan pejabat perhubungan PAS di batu 9 telah diadakan khusus untuk mengucapkan tahniah serta terima kasih atas segala komitmen yang telah ditunjukkan oleh kakitangan pejabat sepanjang satu tahun lalu didalam melancarkan segala urusan dipejabat perhubungan yang dianjurkan oleh Lajnah Kebajikan PAS Kedah. Program ini merupakan acara tradisi yang bermula sejak Allahyarham Ust Suhaimi Hj Ahmad menjadi pengerusi lagi.Kani selaku pengerusi Lajnah Kebajikan, ana tetap meneruskan tradisi tersebut.
Seramai 22 staff pejabat telah diberi sedikit sumbangan untuk duit raya mereka dan juga diraikan dimajlis berbuka yang dibuat diperkarangan dewan pejabat perhubungan.
Terima kasih kepada saudara Rusdin yang telah menyediakan kambing masak merah.Moga semua dapat menjalankan tugas dengan lebih dedikasi untuk masa depan agar PAS dapat terus memimpin Kedah dan Malaysia pula.Insyaallah.
Kami tak tipu aih.
Pasai pa la hampa tak pi mahkamah aduhai peguam ooi, tak sayang ke duit 11 juta tu, kena bagi kat peneroka, kami di FELDA ni bukan tipu, kami tulus dan ikhlas. Tapi heran juga, yang dok di NS baru-baru ni juga saman FELDA atas isu yang sama,,tipu peneroka pasal harga sawit yang dibeli, kali ni 770 orang pulak tu, khabarnya di Felda Raja Alias kot.
Ala macam cerita serigala dengan anggur masam la, tak dapat ambik, dia kata anggur masam, dah memang mahkamah dapati mereka ni salah, jatuh la hukuman, bukan pasai peguam pi ke tidak, tak menasabah alasan peguam tak tahu tarikh atau clash dengan kes lain, memang dah tahu kalah punya, pi pun memang akan kalah, buat habih boras kalau pi pun.
Kita ucapkan tahniah kepada para peneroka, teruskan perjuangan anda semua. Insyallah di Kedah, MB kata peneroka akan diberi hakmilik tanah kepada yang telah selesai buat bayaran kerana kita tidak mahu terus mereka ditipu oleh BN setiap kali tiba masa Pilihanraya, kumpul didewan dan janji nak beri hakmilik , tetapi lepas menang pilihanraya terus hilang isu itu, smpailah pilihanraya pula, janji pula, tak percaya tanyalah peneroka yang masih belum dapat hakmilik nu, saja depa nak jadikan umpan buat pancing undi, macam apa yang depa buat kepada sebangsa depa lah, dibiarkan miskin supaya bila tiba masa kempen, boleh hulur seratus dua, lepas untuk, dok macam tu sampai 53 tahun perintah, tanah makin hilang, miskin makin ramai, sampai nak mengaji pun kena hutang!!.
Jumaat, 2010 Ogos 27
TEWAS DI MAHKAMAH, APA ALASAN FELDA ?
Peguam gagal hadir punca Felda tewas
Ogos 26, 10
Kegagalan peguam Felda untuk hadir ke Mahkamah Persekutuan menjadi penyebab organisai itu tewas dalam kes tuntutan 354 orang peneroka Felda Kemahang 3 hari ini, kata Pengerusi Felda Tan Sri Dr Yusof Noor.
Beliau berkata, keputusan Mahkamah Persekutuan ini bukan disebabkan wujudnya penipuan, konspirasi dan sebagainya seperti yang dinyatakan oleh sesetengah pihak.
"Kegagalan kes ini sebenarnya disebabkan oleh peguam yang dilantik oleh Felda gagal hadir semasa perbicaraan kes tersebut di Mahkamah Tinggi Kota Bharu," katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Oleh yang demikian, Felda tidak dapat membela tuntutan yang dikemukakan oleh kumpulan peneroka itu sebagaimana sepatutnya dalam mana-mana tindakan sivil.
Felda sedang mengkaji dan meneliti tindakan yang boleh diambil terhadap firma guaman terbabit kerana menjadi punca utama kekalahan kes ini, katanya.
Beliau berkata, berikutan keputusan itu, Felda telah mengarahkan peguamnya untuk melepaskan jumlah wang penghakiman bertarikh 13 Januari 2008 yang mana telah didepositkan ke dalam akaun bersama kedua-dua peguam dalam tempoh terdekat ini.
Wang penghakiman berjumlah RM11 juta itu akan dilepaskan kepada peguam peneroka untuk membolehkan mereka mengagih-agihkan wang tersebut kepada kumpulan peneroka berkenaan.
- Bernama
Ala macam cerita serigala dengan anggur masam la, tak dapat ambik, dia kata anggur masam, dah memang mahkamah dapati mereka ni salah, jatuh la hukuman, bukan pasai peguam pi ke tidak, tak menasabah alasan peguam tak tahu tarikh atau clash dengan kes lain, memang dah tahu kalah punya, pi pun memang akan kalah, buat habih boras kalau pi pun.
Kita ucapkan tahniah kepada para peneroka, teruskan perjuangan anda semua. Insyallah di Kedah, MB kata peneroka akan diberi hakmilik tanah kepada yang telah selesai buat bayaran kerana kita tidak mahu terus mereka ditipu oleh BN setiap kali tiba masa Pilihanraya, kumpul didewan dan janji nak beri hakmilik , tetapi lepas menang pilihanraya terus hilang isu itu, smpailah pilihanraya pula, janji pula, tak percaya tanyalah peneroka yang masih belum dapat hakmilik nu, saja depa nak jadikan umpan buat pancing undi, macam apa yang depa buat kepada sebangsa depa lah, dibiarkan miskin supaya bila tiba masa kempen, boleh hulur seratus dua, lepas untuk, dok macam tu sampai 53 tahun perintah, tanah makin hilang, miskin makin ramai, sampai nak mengaji pun kena hutang!!.
Jumaat, 2010 Ogos 27
TEWAS DI MAHKAMAH, APA ALASAN FELDA ?
Peguam gagal hadir punca Felda tewas
Ogos 26, 10
Kegagalan peguam Felda untuk hadir ke Mahkamah Persekutuan menjadi penyebab organisai itu tewas dalam kes tuntutan 354 orang peneroka Felda Kemahang 3 hari ini, kata Pengerusi Felda Tan Sri Dr Yusof Noor.
Beliau berkata, keputusan Mahkamah Persekutuan ini bukan disebabkan wujudnya penipuan, konspirasi dan sebagainya seperti yang dinyatakan oleh sesetengah pihak.
"Kegagalan kes ini sebenarnya disebabkan oleh peguam yang dilantik oleh Felda gagal hadir semasa perbicaraan kes tersebut di Mahkamah Tinggi Kota Bharu," katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Oleh yang demikian, Felda tidak dapat membela tuntutan yang dikemukakan oleh kumpulan peneroka itu sebagaimana sepatutnya dalam mana-mana tindakan sivil.
Felda sedang mengkaji dan meneliti tindakan yang boleh diambil terhadap firma guaman terbabit kerana menjadi punca utama kekalahan kes ini, katanya.
Beliau berkata, berikutan keputusan itu, Felda telah mengarahkan peguamnya untuk melepaskan jumlah wang penghakiman bertarikh 13 Januari 2008 yang mana telah didepositkan ke dalam akaun bersama kedua-dua peguam dalam tempoh terdekat ini.
Wang penghakiman berjumlah RM11 juta itu akan dilepaskan kepada peguam peneroka untuk membolehkan mereka mengagih-agihkan wang tersebut kepada kumpulan peneroka berkenaan.
- Bernama
Bila kah patut politik disangkut di pagar masjid?
Kalau dah tengok sapa yang mempergunakan masjid untuk tujuan politik, kelih sini. cakap tak serupa bikin, Pak Lah kata not walk the talk kalau macam ni. Nak kata apa lagi, dia tak tak ada gigi dah, bekas Menteri kata politik kena sangkut kat pagar masjid, tapi depa yang tak buat, jenis apa manusia macam ni!!
Depa buat semua OK, orang lain buat, oh tak boleh, memecahbelah umat.
Soalan
Ustaz, di ketika ini agak heboh perbincangan berkenaan boleh atau tidak orang bukan Islam masuk masjid dan meberi ucapan. Saya ingin bertanya kepada ustaz tentang hal ini, adakah perbincangan ulama di dalam hal ini atau memang tidak dibenarkan? Setahu saya, mazhab Syafie membenarkan jadi adakah pandangan yang melarang ini adalah pandangan pengikut Wahabi?.
Jawapan
Saya yakin, isu ini timbul akibat dari berita seperti ini.
Sebelum menjawab persoalan yang diutarakan oleh saudara penyoal, saya ingin terlebih dahulu menjelaskan, paling kurang terdapat tiga isu yang diperbincangkan oleh ulama Islam di dalam hal ini.
Pertama : Bukan Islam memasuki Masjidil Haram.
Kedua : Sebab mengapa bukan Islam dilarang memasuki masjidil haram.
Ketiga: Bukan Islam memasuki masjid selain masjidil Haram
Saya akan cuba meringkaskan jawapan bagi ketiga-tiga persoalan sekaligus secara padat dan mampu difahami, InshaAllah.
Asas rujukan hukum bagi persoalan ini diambil dari dua ayat berikut :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا
Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu kotor, maka janganlah mereka mendekati Masjidil haram sesudah tahun ini.. (At-Taubat : 28)
Satu lagi adalah :-
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ
Ertinya : "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu salat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekedar berlalu saja." ( 4:43 )
MASUK MASJIDIL HARAM
Majoriti ulama melarang bukan Islam memasuki masjidil haram atas larangan yang terdapat di dalam ayat diatas. Namun Imam Abu Hanifah dan Ahmad mempunyai sedikit perincian dalam hal tersebut.
Berdasarkan dua ayat ini, majoriti ulama dari kalangan mazhab maliki dan Syafie melarang bukan Islam memasuki Masjidil Haram, namun demikian dibenarkan bagi ahli Kitab (Kristian dan Yahudi) untuk memasukinya dengan syarat-syarat tertentu.
Imam Abu Hanifah pula menyatakan non-muslim dibenarkan untuk memasuki masjidil haram sekadar lalu, namun tidak dibenarkan untuknya duduk dan menetap di sana (sebagaimana sebahagian umat Islam); ini kerana beliau berpandangan, ‘kotor' yang disebut di dalam ayat itu hanyalah membawa maksud kekotoran syirik yang melibatkan hati bukannya kekotoran fizikal. Lebih dari itu, Ibn Hajar menyatakan mazhab Hanafi membenarkan bukan Islam memasuki masjid tanpa syarat.
Imam Ahmad Hanbal pula menyatakan bukan Islam hanya dibenarkan untuk memasuki masjidil haram dan lainnya setelah mendapat kebenaran dari umat Islam atas tujuan-tujuan yang munasabah seperti pembinaan dan maintainance. Beliau mengambil dalil iaitu penduduk Taif dibenarkan oleh nabi s.a.w untuk menetap dan tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam.
Rasulullah juga diriwayatkan menerima tetamu Kristian dari Najran di dalam masjid Madinah, malah ketika itu mereka juga diizinkan oleh Nabi s.a.w untuk menunaikan sembahyang mereka di dalam masjid, nabi menyebut kepada sahabat
"Biarkan mereka (untuk melunaskan sembahyang mereka)"
Selain itu, Imam Al-Bukhari juga ada membawakan sebuah hadis yang menyebut bagaimana seorang bukan Islam bernama Thamamah ibn Athal, diikat oleh Rasulullah di dalam masjid (ditanglkap atas kesalahan tertentu),
بعث رسول اللَّهِ خَيْلًا قِبَلَ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ من بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ له ثُمَامَةُ بن أُثَالٍ فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ من سَوَارِي الْمَسْجِدِ
Ertinya : Rasulullah s.a.w menghantar seorang berkuda di arah Najd, maka terlihat seorang lelaki dari Bani Hanfiah ( sedang mengintip) yang bernama Thumamah Bin Uthal, lalu diikatnya di satu tiang dari tiang-tiang masjid ( Riwayat Al-Bukhari & Muslim )
Selepas tiga hari, akhirnya setelah dia melihat bagaimana umat islam beribadah dan keramahan umat Islam kepadanya yang sentiasa bertanya keadaannya, dia akhirnya memeluk Islam kerana tertawan melihat keindahan kehidupan dan ibadah umat Islam.[1]
HUKUM MASUK MASJID SELAIN MASJIDIL HARAM
Imam Ibn Hajar Al-‘Asqolani ketika menghuraikan isu ini mengatakan mazhab Maliki tetap MELARANG bukan Islam memasuki masjid manakala Mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi membenarkan bukan Islam untuk memasuki masjid-masjid lain dengan syarat-syarat tertentu. Beliau juga menegaskan kebenaran ini cukup kuat dari dalil tawanan perang bernama Thumamah tersebut.
Imam Nawawi menghuraikan :
وفي هذا جواز ربط الأسير وحبسه وجواز إدخال المسجد الكافر ومذهب الشافعي جوازه بإذن مسلم سواء كان الكافر كتابيا أو غيره وقال عمر بن عبد العزيز وقتادة ومالك لا يجوز
Ertinya : Melihat kepada hadis ini, harus hukumnya mengikat tawanan dan menahannya serta harus juga seorang yang bukan Islam untuk memasuki masjid. Mazhab Syafie : menyatakan keharusannya dengan syarat terdapat keizinan dari umat Islam sama ada kafir itu dari kalangan ahli Kitab atau selainnya. Namun Khalifah Umar bin Abd Aziz, Qatadah dan Imam Malik tidak mengharuskannya. (Syarah Sohih Muslim, 12/87)
Selain yang diatas, anak murid Imam Syafie yang utama iaitu Al-Muzani juga berbeza ijtihad dengan gurunya, beliau menyatakan TIDAK HARUS bukan Islam memasuki masjid apatah lagi menetap di dalamnya, kerana jika mereka dibenarkan, sudah tentu orang yang berjunub juga akan dibenarkan. Sedangkan ayat di atas menyebut larangan bagi mereka yang berjunub memasuki masjid kecuali lalu sahaja.
Al-Mawardi memetik kata Al-Muzani iaitu :-
لأنه لو جاز ذلك له لكان الجنب المسلم أولى به لموضع حرمته وتشريفه فلما لم يجز للمسلم المبيت فيه كان المشرك أولى
Ertinya : Sekiranya harus (bagi bukan Islam masuk masjid), sudah tentu muslim yang berjunub lebih utama untuk dibenarkan disebabkan kehormatannya dan kemuliaannya, maka di ketika TIDAK HARUS bagi seorang Muslim menetap di dalamnya, maka tentulah bukan Islam lebih lagi dilarang (kerana mereka dikira sentiasa berjunub) ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
Imam Al-Mawardi As-Syafie membawakan pula teks kata-kata Imam Syafie dalam hal ini iaitu :-
ولا بأس أن يبيت المشرك في كل مسجد إلا المسجد الحرام
Ertinya : Tiada masalah untuk seorang bukan Islam menetap di setiap masjid kecuali masjidil Haram. ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
KESIMPULANNYA
Majoriti ulama bersepakat bukan Islam TIDAK BOLEH MEMASUKI masjidil haram, namun dengan agak ketara mereka berbeza ijtihad dalam menentukan hukum bagi masjid-masjid yang lain.
Namun demikian, majoriti ulama silam dan kontemporari dilihat mengharuskan bagi masjid-masjid biasa dengan syarat-syarat tertentu seperti :-
1) Mestilah dengan izin umat Islam atau badan berkuasa Islam bagi masjid berkenaan.
2) Mestilah mempunyai sebab yang munasabah untuk memasukinya sama ada untuk mendengar penerangan berkenaan Islam, mendaftar sesuatu, bertanya, melihat dan mempelajari cara ibadah umat Islam dan yang seumpamanya.
3) Mereka mestilah menghormati seluruh keadaan dan alatan masjid, tidak membuat kebisingan dan memakai pakaian yang sesuai seperti menutup aurat bagi wanitanya yang izin memasuki masjid.
Berkenaan sama ada larangan memasuki masjid adalah pandangan wahabi atau tidak. Ia tidak berkaitan dengan wahabi, sememangnya terdapat sebahagian ulama yang melarang, namun mereka yang disebut di atas semuanya berada di zaman sebelum lahirnya Syeikh Muhammad Ibn Abd Wahab. Justeru, tiada sebarang kaitan dengannya.
Namun demikian, jika apa sahaja yang berbeza dengan mazhab Syafie itu dilabel sebagai Wahabi oleh orang Malaysia, maka mereka yang melarang mungkin boleh digelar Wahabi. Wallahu'alam.
Cuma sedariah tindakan label melabel ini adalah bukanlah satu tindakan yang tepat malah tidak boleh sama sekali disebabkan satu isu dua pandangannya, habis digeneralisasikan seseorang itu sebagai Wahabi dan semua ciri-ciri yang direka. Bersikap wajar dan adillah.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
Depa buat semua OK, orang lain buat, oh tak boleh, memecahbelah umat.
Soalan
Ustaz, di ketika ini agak heboh perbincangan berkenaan boleh atau tidak orang bukan Islam masuk masjid dan meberi ucapan. Saya ingin bertanya kepada ustaz tentang hal ini, adakah perbincangan ulama di dalam hal ini atau memang tidak dibenarkan? Setahu saya, mazhab Syafie membenarkan jadi adakah pandangan yang melarang ini adalah pandangan pengikut Wahabi?.
Jawapan
Saya yakin, isu ini timbul akibat dari berita seperti ini.
Sebelum menjawab persoalan yang diutarakan oleh saudara penyoal, saya ingin terlebih dahulu menjelaskan, paling kurang terdapat tiga isu yang diperbincangkan oleh ulama Islam di dalam hal ini.
Pertama : Bukan Islam memasuki Masjidil Haram.
Kedua : Sebab mengapa bukan Islam dilarang memasuki masjidil haram.
Ketiga: Bukan Islam memasuki masjid selain masjidil Haram
Saya akan cuba meringkaskan jawapan bagi ketiga-tiga persoalan sekaligus secara padat dan mampu difahami, InshaAllah.
Asas rujukan hukum bagi persoalan ini diambil dari dua ayat berikut :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَـذَا
Ertinya : Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu kotor, maka janganlah mereka mendekati Masjidil haram sesudah tahun ini.. (At-Taubat : 28)
Satu lagi adalah :-
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلاَ جُنُبًا إِلاَّ عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىَ تَغْتَسِلُواْ
Ertinya : "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu salat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekedar berlalu saja." ( 4:43 )
MASUK MASJIDIL HARAM
Majoriti ulama melarang bukan Islam memasuki masjidil haram atas larangan yang terdapat di dalam ayat diatas. Namun Imam Abu Hanifah dan Ahmad mempunyai sedikit perincian dalam hal tersebut.
Berdasarkan dua ayat ini, majoriti ulama dari kalangan mazhab maliki dan Syafie melarang bukan Islam memasuki Masjidil Haram, namun demikian dibenarkan bagi ahli Kitab (Kristian dan Yahudi) untuk memasukinya dengan syarat-syarat tertentu.
Imam Abu Hanifah pula menyatakan non-muslim dibenarkan untuk memasuki masjidil haram sekadar lalu, namun tidak dibenarkan untuknya duduk dan menetap di sana (sebagaimana sebahagian umat Islam); ini kerana beliau berpandangan, ‘kotor' yang disebut di dalam ayat itu hanyalah membawa maksud kekotoran syirik yang melibatkan hati bukannya kekotoran fizikal. Lebih dari itu, Ibn Hajar menyatakan mazhab Hanafi membenarkan bukan Islam memasuki masjid tanpa syarat.
Imam Ahmad Hanbal pula menyatakan bukan Islam hanya dibenarkan untuk memasuki masjidil haram dan lainnya setelah mendapat kebenaran dari umat Islam atas tujuan-tujuan yang munasabah seperti pembinaan dan maintainance. Beliau mengambil dalil iaitu penduduk Taif dibenarkan oleh nabi s.a.w untuk menetap dan tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam.
Rasulullah juga diriwayatkan menerima tetamu Kristian dari Najran di dalam masjid Madinah, malah ketika itu mereka juga diizinkan oleh Nabi s.a.w untuk menunaikan sembahyang mereka di dalam masjid, nabi menyebut kepada sahabat
"Biarkan mereka (untuk melunaskan sembahyang mereka)"
Selain itu, Imam Al-Bukhari juga ada membawakan sebuah hadis yang menyebut bagaimana seorang bukan Islam bernama Thamamah ibn Athal, diikat oleh Rasulullah di dalam masjid (ditanglkap atas kesalahan tertentu),
بعث رسول اللَّهِ خَيْلًا قِبَلَ نَجْدٍ فَجَاءَتْ بِرَجُلٍ من بَنِي حَنِيفَةَ يُقَالُ له ثُمَامَةُ بن أُثَالٍ فَرَبَطُوهُ بِسَارِيَةٍ من سَوَارِي الْمَسْجِدِ
Ertinya : Rasulullah s.a.w menghantar seorang berkuda di arah Najd, maka terlihat seorang lelaki dari Bani Hanfiah ( sedang mengintip) yang bernama Thumamah Bin Uthal, lalu diikatnya di satu tiang dari tiang-tiang masjid ( Riwayat Al-Bukhari & Muslim )
Selepas tiga hari, akhirnya setelah dia melihat bagaimana umat islam beribadah dan keramahan umat Islam kepadanya yang sentiasa bertanya keadaannya, dia akhirnya memeluk Islam kerana tertawan melihat keindahan kehidupan dan ibadah umat Islam.[1]
HUKUM MASUK MASJID SELAIN MASJIDIL HARAM
Imam Ibn Hajar Al-‘Asqolani ketika menghuraikan isu ini mengatakan mazhab Maliki tetap MELARANG bukan Islam memasuki masjid manakala Mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi membenarkan bukan Islam untuk memasuki masjid-masjid lain dengan syarat-syarat tertentu. Beliau juga menegaskan kebenaran ini cukup kuat dari dalil tawanan perang bernama Thumamah tersebut.
Imam Nawawi menghuraikan :
وفي هذا جواز ربط الأسير وحبسه وجواز إدخال المسجد الكافر ومذهب الشافعي جوازه بإذن مسلم سواء كان الكافر كتابيا أو غيره وقال عمر بن عبد العزيز وقتادة ومالك لا يجوز
Ertinya : Melihat kepada hadis ini, harus hukumnya mengikat tawanan dan menahannya serta harus juga seorang yang bukan Islam untuk memasuki masjid. Mazhab Syafie : menyatakan keharusannya dengan syarat terdapat keizinan dari umat Islam sama ada kafir itu dari kalangan ahli Kitab atau selainnya. Namun Khalifah Umar bin Abd Aziz, Qatadah dan Imam Malik tidak mengharuskannya. (Syarah Sohih Muslim, 12/87)
Selain yang diatas, anak murid Imam Syafie yang utama iaitu Al-Muzani juga berbeza ijtihad dengan gurunya, beliau menyatakan TIDAK HARUS bukan Islam memasuki masjid apatah lagi menetap di dalamnya, kerana jika mereka dibenarkan, sudah tentu orang yang berjunub juga akan dibenarkan. Sedangkan ayat di atas menyebut larangan bagi mereka yang berjunub memasuki masjid kecuali lalu sahaja.
Al-Mawardi memetik kata Al-Muzani iaitu :-
لأنه لو جاز ذلك له لكان الجنب المسلم أولى به لموضع حرمته وتشريفه فلما لم يجز للمسلم المبيت فيه كان المشرك أولى
Ertinya : Sekiranya harus (bagi bukan Islam masuk masjid), sudah tentu muslim yang berjunub lebih utama untuk dibenarkan disebabkan kehormatannya dan kemuliaannya, maka di ketika TIDAK HARUS bagi seorang Muslim menetap di dalamnya, maka tentulah bukan Islam lebih lagi dilarang (kerana mereka dikira sentiasa berjunub) ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
Imam Al-Mawardi As-Syafie membawakan pula teks kata-kata Imam Syafie dalam hal ini iaitu :-
ولا بأس أن يبيت المشرك في كل مسجد إلا المسجد الحرام
Ertinya : Tiada masalah untuk seorang bukan Islam menetap di setiap masjid kecuali masjidil Haram. ( Al-Hawi Al-Kabir, 2/268)
KESIMPULANNYA
Majoriti ulama bersepakat bukan Islam TIDAK BOLEH MEMASUKI masjidil haram, namun dengan agak ketara mereka berbeza ijtihad dalam menentukan hukum bagi masjid-masjid yang lain.
Namun demikian, majoriti ulama silam dan kontemporari dilihat mengharuskan bagi masjid-masjid biasa dengan syarat-syarat tertentu seperti :-
1) Mestilah dengan izin umat Islam atau badan berkuasa Islam bagi masjid berkenaan.
2) Mestilah mempunyai sebab yang munasabah untuk memasukinya sama ada untuk mendengar penerangan berkenaan Islam, mendaftar sesuatu, bertanya, melihat dan mempelajari cara ibadah umat Islam dan yang seumpamanya.
3) Mereka mestilah menghormati seluruh keadaan dan alatan masjid, tidak membuat kebisingan dan memakai pakaian yang sesuai seperti menutup aurat bagi wanitanya yang izin memasuki masjid.
Berkenaan sama ada larangan memasuki masjid adalah pandangan wahabi atau tidak. Ia tidak berkaitan dengan wahabi, sememangnya terdapat sebahagian ulama yang melarang, namun mereka yang disebut di atas semuanya berada di zaman sebelum lahirnya Syeikh Muhammad Ibn Abd Wahab. Justeru, tiada sebarang kaitan dengannya.
Namun demikian, jika apa sahaja yang berbeza dengan mazhab Syafie itu dilabel sebagai Wahabi oleh orang Malaysia, maka mereka yang melarang mungkin boleh digelar Wahabi. Wallahu'alam.
Cuma sedariah tindakan label melabel ini adalah bukanlah satu tindakan yang tepat malah tidak boleh sama sekali disebabkan satu isu dua pandangannya, habis digeneralisasikan seseorang itu sebagai Wahabi dan semua ciri-ciri yang direka. Bersikap wajar dan adillah.
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
Wednesday, August 25, 2010
Sumbangan di Paya Rawa.
Hari ini dah 16 hari kita berada didalam Ramadhan al mubarak ni, sama sama lah kita berusaha mendapat yang terbaik daripada Allah Taala kerana ganjaran yang dijanjikan amat besar berbanding bulan yang lain.
Semalam, bertempat di Surau atau Markas UPU Paya Rawa, satu majlis penyampaian sumbangan hari raya kepada mereka yang kurang berkemampuan dikampong sekitar UPU tersebut dan serama 30 orang telah diberikan sumbangan.
Sebelum majlis sumbangan berlangsung, satu taklimat produk halalan taiyyiban telah diadakan oleh kakitangan Era Edar yang mengeluarkan berbagai produk kegunaan harian dan kosmetik , betapa pentingnya kita menjaga makanan kita yang menjadi sumber untuk pembentukan darah daging kita yang akan mencorak kehidupan kita dan anak-anak dimasa hadapan.
Ana memberi sedikit tazkirah sebagai pesanan kepada hadirin untuk menjaga ibadat puasa kita dan menghadapi kehidupan harian kita terutama didalam bulan Ramadhan yang mulia lagi berkat ini terutama memelihara pancaindera kita agar juga sama-sama berpuasa semula kita tidak termasuk dalam golongan yang disebut oleh Nabi hanya dapat lapar dan dahaga sahaja akhirnya. Satu lagi perkara yang kita boleh dapat daripada amalan berpuasa ini adalah taqwa yang menggambarkan baha kita akan berubah daripada tak baik kepada yang baik dan terus mengakui bahawa perjuangan yang perlu kita bawa lepas ini adalah perjuangan yang ditinggalkan oleh nabi iaitu Islam yang diwarisi kepada para ulamak yang menjadi pembimbing kita semua.
Moga puasa kita menjadi puasa yang akan membersihkan diri kita daripada segala dosa saperti kita baru dilahirkan dari perut ibu kita insyaallah.
Moga KEDA dapat berubah dibawah ALP baru.
Yang ni ana setuju 100 % , buat pa kita mengkelai nak bangunkan tanah di 89 % kawasan negeri Kedah ni, tapi tak mau ambik orang yang mentadnir Kedah jadi ALP. Bila kita kata nak tamatkan kontrak, maka depa pikir punya pikir, ya tak ya,kena la beri juga orang yang tadbir Kedah jadi ALP. Depa jangan ingat kita perintah macam yang depa buat cek no, kita insyaallah tak buat naya kat orang macam depa buat tu aih. dulu tempat ana, KEDA Tanjong Setoi, Jenun, nak 3 kali ana bangkitkan perkara ni dalam perbahasan parlimen, 16 orang penyokong bukan parti depa, dah nak serah kunci rumah dah, tetiba mai sorang ALP depa kot, potong nama kawan tu , dah lah mai mengamuk kat ana kata pemilihan depa pasai politik, ana mana la nak tau, yang pilih pegawai KEDA dan yang bagi kursus induksi di Sik juga pegawai KEDA, dok sangka dapat la, tapi dah nak masuk rumah dah ni, dicantas tengah jangan, kes zalim kot no macam ni. Tapi sampai la Menteri tak jawab, bawa ni bila soalan ana naik, ana tanya lagi, pun dpatak jawab, tapi kita tau semua mainan tu, kita kenai pegawai KEDA yang dok atas nu, depa nak buat macam mana pasai ALP dia kata orang depa.
Bila MB kata kita nak tukar orang hak jenih buat naya kat rakyat ni, maka ana sokong la 100 %, lepaih ni kita buat bagi adil elok, dan yang berhak , kalau cukup syarat, belah mana pun kita kena bagi, pasai semua depa ni rakyat kita belaka, yang tolong bayar cukai langsung ke tak langsung, yang sama sama membangunkan negeri kita, sama-sama ada anak bini nak bela dan cari makan, buat apa la nak buat tanaha macam tu. Moga KEDA lepaih ni lebih berjaya Insyaallah. Harap Dato' Fakhrun dan Dato' Mat Nor, teman sepondok ana di Simpang Kuala dulu berbaktilah kepada rakyat Kedah kerana Allah.
Kisah rumah sahabat di Telok Yan, juga pernah ana bawa dalam parlimen dan sedihnya dia dah dapat kelulusan pegawai KEDA , dah nak buat rumah , dah romoh rumah lama pasai nak guna tapak tu, duduk tumpang rumah ayah, tiba-tiba bila batu, bata dan pasir serta simen sampai, kontraktor dihalang drp buat rumah tu oleh salah seorang yang dok atas sana kerana kata depa dia ni penyokong parti bukan kalangan ALP tu lah.
Kedah sambung kontrak KEDA hingga Mei 2021
Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwar
2010/08/26ALOR SETAR: Kerajaan Kedah akan menyambung kontrak perkhidmatan Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA) hingga Mei 2021 bagi membangunkan ekonomi dan sosial di kawasan luar bandar di negeri ini secara bersama dengan Kerajaan Pusat.Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata penyambungan kontrak perkhidmatan KEDA itu yang akan berkuat kuasa pada 29 Mei 2011 hingga 29 Mei 2021 dipersetujui selepas Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menerima cadangan menempatkan dua wakil kerajaan negeri dalam agensi berkenaan.Azizan berkata, beliau menerima surat persetujuan bertulis daripada kementerian berkenaan pada 19 Ogos lalu yang menerima cadangan untuk melantik Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Pengarah Tanah dan Galian negeri, Datuk Muhammad Nor Rofie sebagai ahli lembaga pengarah KEDA yang baru.Malah, Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah juga bersetuju untuk menerima cadangan melantik Timbalan Pengarah KEDA di kalangan Pegawai Tadbir Negeri Kedah (KCS). Bagaimanapun, perkara ini harus mendapat perhatian Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kerana ia membabitkan hal lantikan perjawatan."Sebelum ini, kerajaan Kedah menamakan tiga individu iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Pengarah Tanah dan Galian Negeri untuk dilantik sebagai ahli lembaga pengarah baru kepada agensi berkenaan bagi mewakili kerajaan negeri, katanya pada sidang media selepas mesyuarat Exco, di sini semalam.Baru-baru ini, kerajaan Kedah membayangkan kemungkinan akan menamatkan perjanjian dengan KEDA selepas mendakwa Kerajaan Pusat seakan tidak berminat untuk melaksanakan terma terkandung dalam perjanjian dipersetujui bersama dengan kerajaan negeri yang dibuat sebelum ini.
Bila MB kata kita nak tukar orang hak jenih buat naya kat rakyat ni, maka ana sokong la 100 %, lepaih ni kita buat bagi adil elok, dan yang berhak , kalau cukup syarat, belah mana pun kita kena bagi, pasai semua depa ni rakyat kita belaka, yang tolong bayar cukai langsung ke tak langsung, yang sama sama membangunkan negeri kita, sama-sama ada anak bini nak bela dan cari makan, buat apa la nak buat tanaha macam tu. Moga KEDA lepaih ni lebih berjaya Insyaallah. Harap Dato' Fakhrun dan Dato' Mat Nor, teman sepondok ana di Simpang Kuala dulu berbaktilah kepada rakyat Kedah kerana Allah.
Kisah rumah sahabat di Telok Yan, juga pernah ana bawa dalam parlimen dan sedihnya dia dah dapat kelulusan pegawai KEDA , dah nak buat rumah , dah romoh rumah lama pasai nak guna tapak tu, duduk tumpang rumah ayah, tiba-tiba bila batu, bata dan pasir serta simen sampai, kontraktor dihalang drp buat rumah tu oleh salah seorang yang dok atas sana kerana kata depa dia ni penyokong parti bukan kalangan ALP tu lah.
Kedah sambung kontrak KEDA hingga Mei 2021
Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwar
2010/08/26ALOR SETAR: Kerajaan Kedah akan menyambung kontrak perkhidmatan Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA) hingga Mei 2021 bagi membangunkan ekonomi dan sosial di kawasan luar bandar di negeri ini secara bersama dengan Kerajaan Pusat.Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata penyambungan kontrak perkhidmatan KEDA itu yang akan berkuat kuasa pada 29 Mei 2011 hingga 29 Mei 2021 dipersetujui selepas Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menerima cadangan menempatkan dua wakil kerajaan negeri dalam agensi berkenaan.Azizan berkata, beliau menerima surat persetujuan bertulis daripada kementerian berkenaan pada 19 Ogos lalu yang menerima cadangan untuk melantik Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Pengarah Tanah dan Galian negeri, Datuk Muhammad Nor Rofie sebagai ahli lembaga pengarah KEDA yang baru.Malah, Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah juga bersetuju untuk menerima cadangan melantik Timbalan Pengarah KEDA di kalangan Pegawai Tadbir Negeri Kedah (KCS). Bagaimanapun, perkara ini harus mendapat perhatian Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kerana ia membabitkan hal lantikan perjawatan."Sebelum ini, kerajaan Kedah menamakan tiga individu iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Pengarah Tanah dan Galian Negeri untuk dilantik sebagai ahli lembaga pengarah baru kepada agensi berkenaan bagi mewakili kerajaan negeri, katanya pada sidang media selepas mesyuarat Exco, di sini semalam.Baru-baru ini, kerajaan Kedah membayangkan kemungkinan akan menamatkan perjanjian dengan KEDA selepas mendakwa Kerajaan Pusat seakan tidak berminat untuk melaksanakan terma terkandung dalam perjanjian dipersetujui bersama dengan kerajaan negeri yang dibuat sebelum ini.
Macam mana nak hukum ni?
Cukup menarik membaca tulisan bekas Mufti Perlis yang sangat di kasihi oleh DS Shahidan Kassim ni.
Kata tak boleh dan haram doakan kesejahteraan orang bukan Muslim saperti tersiar didalam berita akhbar dalam negara kita saperti ulasan seorang Mufti dalam negara kita ekoran khutbah di Pulau Pinang.
Kita yang tak erti sangat pasal hukum hakam ni agak keliru la, sebab yang sebut salam 1 Malaysia sekarang ni ada juga yang erti agama, jadi macam mana ni aduhai tok Mufti yang arif , tolong lah beri fatwa sat.
Ikut fahaman hadis yang dibawa oleh Ust Asri ada juga Rasulullah sendiri hanya sebut assalamualaikum kepada hadirin yang Muslim dan Bukan Muslaim, jadi tak payah sebut Muslim lain dan Non Muslim lain.
Jadi minta la apa-apa pandangan yang boleh menghilangkan kekeruhan yang berlaku sekarang ini, bahkan sebuah hadis yang cukup popular dimana Rasulullah pernah memohon agar Allah menguatkan Islam dengan kemasukan antara dua Umar, satu Abu Jahal dan Satu Umar Al Khattab, maka Allah makbulkan doa tersebut dengan memberi hidayah dan Umar Al Khattab memeluk Islam dan menjadikan sahabat Rasulullah dan menguatkan Islam sehingga baginda dilantik menjadi Khalifah kedua selepas kewafatan Nabi saw.
Ulasan Dr asri boleh dilihat dan baca disini.
Kata tak boleh dan haram doakan kesejahteraan orang bukan Muslim saperti tersiar didalam berita akhbar dalam negara kita saperti ulasan seorang Mufti dalam negara kita ekoran khutbah di Pulau Pinang.
Kita yang tak erti sangat pasal hukum hakam ni agak keliru la, sebab yang sebut salam 1 Malaysia sekarang ni ada juga yang erti agama, jadi macam mana ni aduhai tok Mufti yang arif , tolong lah beri fatwa sat.
Ikut fahaman hadis yang dibawa oleh Ust Asri ada juga Rasulullah sendiri hanya sebut assalamualaikum kepada hadirin yang Muslim dan Bukan Muslaim, jadi tak payah sebut Muslim lain dan Non Muslim lain.
Jadi minta la apa-apa pandangan yang boleh menghilangkan kekeruhan yang berlaku sekarang ini, bahkan sebuah hadis yang cukup popular dimana Rasulullah pernah memohon agar Allah menguatkan Islam dengan kemasukan antara dua Umar, satu Abu Jahal dan Satu Umar Al Khattab, maka Allah makbulkan doa tersebut dengan memberi hidayah dan Umar Al Khattab memeluk Islam dan menjadikan sahabat Rasulullah dan menguatkan Islam sehingga baginda dilantik menjadi Khalifah kedua selepas kewafatan Nabi saw.
Ulasan Dr asri boleh dilihat dan baca disini.
Tuesday, August 24, 2010
Pembela Bahasa !!!!
Tak tau ke saja nak buat lawak ni.
ke mabuk kena daun ketum, atau terkejut kerana rumah mercun meletup.
inilah kut dikatakan pembela bahasa melayu dulu, kini dan selamanya.
kut mungkin kerana terlalu terpengaruh dengan PPSMI yang Dr M taja hari tu,
ke terpengaruh dengan saki baki Islam Had hari hari.
atau belajar Arab tak sempat habis kerana Ustaz Meninggal dunia!.
lihat lah dibawah ni, bahasa Melayu ek Arab ke, ana pun tak tahu.
ke mabuk kena daun ketum, atau terkejut kerana rumah mercun meletup.
inilah kut dikatakan pembela bahasa melayu dulu, kini dan selamanya.
kut mungkin kerana terlalu terpengaruh dengan PPSMI yang Dr M taja hari tu,
ke terpengaruh dengan saki baki Islam Had hari hari.
atau belajar Arab tak sempat habis kerana Ustaz Meninggal dunia!.
lihat lah dibawah ni, bahasa Melayu ek Arab ke, ana pun tak tahu.
Nasi beriani nasi minyak, lepas ni tak usak tanak.
Awas, dalam kesibukan kita menyediakan juadah berbuka puasa dan hari raya,maka sumber yang menjadi makanan kita kena pastikan ianya halal dari segi zat dan sifat, maknanya zat makanan itu mestilah yang halal dan sifat serta cara untuk mendapatkannya juga mestilah halal.
Tertrik membaca apa yang dujelaskan oleh CAPPulau Pinang ini, maka ana turunkan untuk menungan dan renungan bersama, kerana Nabi bersabda, setiap daging yang tumbuh dari sumber yang haram itu, maka api neraka lebih layak baginya, jadi apakah masalah yang menjerumuskan manusia kedalam negara yang berleluasa kini adalah berpunca daripada makanan yang tidak halal ini?
sama-samalah kita renugkan kerana kebanyakannya kini masalah yang berlaku adalah melibatkan anak-anak orang Islam dan Melayu!.
Jangan Guna Minyak Sapi Ghee QBB
Posted on Tuesday, August 24 @ 15:03:49 PDT
Dilulus untuk paparan oleh SongkokPutih
Oleh A. Karim
laporan dipetik dari Utusan
KUALA LUMPUR 23 Ogos – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan supaya segera menarik balik penjualan minyak sapi QBB di pasaran.
Presidennya, SM Mohamed Idris berkata, ia berikutan tindakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang
menarik balik status halal minyak sapi itu kerana didakwa mengandungi elemen yang meragukan.
“CAP telah berhubung dengan Jakim bagi mendapatkan kesahihan status halal minyak sapi itu sejak Julai lalu.
Kenyataan rasmi Halal Malaysia - JAKIM
“Jakim menjelaskan bahawa mereka telah menarik balik status halal minyak sapi itu sehingga yakin dengan status halal produk tersebut,” katanya dalam kenyataan akhbar di sini, hari ini. (klik pada imej sebelah untuk baca)
Menurut beliau, Jakim dan Jabatan Kimia telah menguji minyak sapi itu dan mendapati ia mengandungi elemen yang meragukan dan tidak boleh dimakan oleh umat Islam.
Sehubungan itu, beliau menggesa orang ramai supaya menghentikan segera pengambilan minyak sapi itu sehingga kandungannya disahkan halal oleh Jakim.
Sementara itu, Jakim menerusi laman web www.halal.gov, turut mengumumkan pihaknya telah menggantung Sijil Pengesahan Halal Malaysia kepada Syarikat QBI Packaging Sdn. Bhd. berkuat kuasa 19 Ogos lalu (baca pada imej di atas).
“Tindakan itu diambil sehingga Jakim berpuas hati status halal produk berkenaan. Oleh itu, QBI Packaging Sdn. Bhd. dilarang menggunakan logo halal Malaysia pada semua produk minyak sapi QBB,” katanya.
Tertrik membaca apa yang dujelaskan oleh CAPPulau Pinang ini, maka ana turunkan untuk menungan dan renungan bersama, kerana Nabi bersabda, setiap daging yang tumbuh dari sumber yang haram itu, maka api neraka lebih layak baginya, jadi apakah masalah yang menjerumuskan manusia kedalam negara yang berleluasa kini adalah berpunca daripada makanan yang tidak halal ini?
sama-samalah kita renugkan kerana kebanyakannya kini masalah yang berlaku adalah melibatkan anak-anak orang Islam dan Melayu!.
Jangan Guna Minyak Sapi Ghee QBB
Posted on Tuesday, August 24 @ 15:03:49 PDT
Dilulus untuk paparan oleh SongkokPutih
Oleh A. Karim
laporan dipetik dari Utusan
KUALA LUMPUR 23 Ogos – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan supaya segera menarik balik penjualan minyak sapi QBB di pasaran.
Presidennya, SM Mohamed Idris berkata, ia berikutan tindakan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang
menarik balik status halal minyak sapi itu kerana didakwa mengandungi elemen yang meragukan.
“CAP telah berhubung dengan Jakim bagi mendapatkan kesahihan status halal minyak sapi itu sejak Julai lalu.
Kenyataan rasmi Halal Malaysia - JAKIM
“Jakim menjelaskan bahawa mereka telah menarik balik status halal minyak sapi itu sehingga yakin dengan status halal produk tersebut,” katanya dalam kenyataan akhbar di sini, hari ini. (klik pada imej sebelah untuk baca)
Menurut beliau, Jakim dan Jabatan Kimia telah menguji minyak sapi itu dan mendapati ia mengandungi elemen yang meragukan dan tidak boleh dimakan oleh umat Islam.
Sehubungan itu, beliau menggesa orang ramai supaya menghentikan segera pengambilan minyak sapi itu sehingga kandungannya disahkan halal oleh Jakim.
Sementara itu, Jakim menerusi laman web www.halal.gov, turut mengumumkan pihaknya telah menggantung Sijil Pengesahan Halal Malaysia kepada Syarikat QBI Packaging Sdn. Bhd. berkuat kuasa 19 Ogos lalu (baca pada imej di atas).
“Tindakan itu diambil sehingga Jakim berpuas hati status halal produk berkenaan. Oleh itu, QBI Packaging Sdn. Bhd. dilarang menggunakan logo halal Malaysia pada semua produk minyak sapi QBB,” katanya.
Monday, August 23, 2010
Hai bernas,apa nak jadi ni?.
Berita menarik pasal BERNAS dan pertani ni ana rasa dah hampir seringkali timbul setiap kali musim menuai padi berlaku di utara Semenanjong ni.
Dalam sesi perbahasan parlimen yang lepas, dah tak ingat tahun berapa, ana dah highlight perkara potongan padi yang tinggi oleh BERNAS ini yang akhirnya sudah pasti membebankan paktani kita yang mengusahakan sawah dengan bebanan kos yang semuanya meningkat sekarang ini.
Dari kos membajak, kos benih, kos menabur benih atau menanam kalau guna mesin atau tenaga manusia, kos membaja dan racun , termasuk harga racun dan baja serta kos menuai semuanya naik dengan mendadaknya dan bila dijual kepada BERNAS dipotong pula sampai 17 ke 30 kg setiap 100 Kg, padahal bila petani jual kepada kilang swasta hanya 17 kg potongan maksima sahaja dikenakan.
Banyak rungutan yang diterima dan andaian yang ana pernah buat didalam perbahasan adalah sebenarnya mereka hendak mengurangkan jumlah subsidi yang patut dibayar kepada petani oleh kerajaan, sebab itu mereka menambah potongan supaya apa yang tinggal untuk dibayar subsidi kepada petani sudah tentu akan berkurangan, ini akan menjimatkan wang kerajaan, itu andaian ana masa perbahasan itulah, rasanya Menteri tak beri respon apa-apa pun, selain hanya menafikan saja.
Andaian kedua yang boleh dibuat adalah tentu sekali hak monopoli untuk mengimport beras yang sudah tentu lebih menguntungkan syarikat tersebut. Jadi kalau potong lebih, petani tak hendak jual padi kepada BERNAS dan ini akan menyebabkan bekalan padi mereka kurang, tak boleh nak proses beras, maka lebih senang import sajalah, lagi mudah dan lagi baik.
Dalam sesi perbahasan parlimen yang lepas, dah tak ingat tahun berapa, ana dah highlight perkara potongan padi yang tinggi oleh BERNAS ini yang akhirnya sudah pasti membebankan paktani kita yang mengusahakan sawah dengan bebanan kos yang semuanya meningkat sekarang ini.
Dari kos membajak, kos benih, kos menabur benih atau menanam kalau guna mesin atau tenaga manusia, kos membaja dan racun , termasuk harga racun dan baja serta kos menuai semuanya naik dengan mendadaknya dan bila dijual kepada BERNAS dipotong pula sampai 17 ke 30 kg setiap 100 Kg, padahal bila petani jual kepada kilang swasta hanya 17 kg potongan maksima sahaja dikenakan.
Banyak rungutan yang diterima dan andaian yang ana pernah buat didalam perbahasan adalah sebenarnya mereka hendak mengurangkan jumlah subsidi yang patut dibayar kepada petani oleh kerajaan, sebab itu mereka menambah potongan supaya apa yang tinggal untuk dibayar subsidi kepada petani sudah tentu akan berkurangan, ini akan menjimatkan wang kerajaan, itu andaian ana masa perbahasan itulah, rasanya Menteri tak beri respon apa-apa pun, selain hanya menafikan saja.
Andaian kedua yang boleh dibuat adalah tentu sekali hak monopoli untuk mengimport beras yang sudah tentu lebih menguntungkan syarikat tersebut. Jadi kalau potong lebih, petani tak hendak jual padi kepada BERNAS dan ini akan menyebabkan bekalan padi mereka kurang, tak boleh nak proses beras, maka lebih senang import sajalah, lagi mudah dan lagi baik.
23 Ogos 2010
Majlis Iftar bersama pegawai Kerajaan dengan MB serta wakil rakyat telah diadakan di kediaman resmi MB Kedah di Mentaloon petang tadi.
Sebelum waktu berbuka , YAB MB telah memberi tazkirah ringkas dalam masa 1/2 jam kepada para hadirin yang terdiri daripada Pegawai Kanan Kerajaan Negeri dan Persekutuan serta anggota EXCO dan wakil rakyat ADUN dan Ahli Parlimen serta penghulu serta isteri masing-masing.
MB telah mengingatkan tentang amanah didalam menjalankan urusan pentadbiran kerana kesan ibadat puasa dibulan Ramadhan ini iaitu taqwa sudah pasti akan memberikan satu nilai yang amat baik untuk kita melaksanakan urusan pentadbiran didalam kerajaan baik negeri maupun persekutuan.
Perkara-perkara yang buruk adalah semata-mata kerana ajakan syaitan yang sentiasa menyesatkan umat kearah jalan yang dimurkai Allah, terutama didalam usaha kita untuk mencari rezeki yang halal didalam membesarkan anak dan isteri. YAB MB berharap kerajaan dapat melaksanakan amanah dan tanggungjawab yang diberikan dengan baik kepada rakyat insyaallah.
Apa yang menariknya didalam iftar ini adalah ia turut disertai pegawai dan ahli majlis dari kalangan bukan Islam.
Majlis bersurai selepas solat Maghrib berjamaah.
Siapa yang lebih atau melebih?
Bercakap pasal isu khutbah jumaat di Pulau Pinang dan doa didalam khutbah kedua ini rasanya kita tidak perlu risau dan gundah gulana, pihak berkuasa ugama negeri dengan Mufti sedang melakukan siasatan dan juga polis sedang juga menjalankan siasatan , jadi keputusan biarlah kepada hasil siasatan. Walaupun kita lihat dalam hal yang melibatkan kerajaan PR polis kita begitu berkesan menjalankan siasatan, tetapi kalu repot kepada kerajaan BN, mungkin sampai puluhan rept yang dibuat, tetapi habuk pun tak ada siasatan, contoh macam repot mengenai APCO yang dibuat disetiap negeri dimana kerajaan menghabiskan RM 77 juta mengupah syarikat ini menasihatkan PM dan BN untuk menaikkan imej, mana ada polis beritahu tentang siasatan mereka, sebab ramai kawan ana yang buat repot, polis tak mai tanya pun.
Isu khutbah dan doa ini rasanya orang yang dituduh baca khutbah dan doa tu dah buat penjelasan bahawa dia mendoakan agar Allah berikan hidayah kepada KM ni , hidayah untuk terima islam , atau atau ana rasa agar dia terima sistem Islam dalam pentadbiran dia supaya berlaku adil, tidak rasuah, memberikan hak kepada yang berhak dan tidak melakukan penginayaan kepada rakyat , apalah salahnya, kerana sejarah dizaman Nabi pun pernah mendoakan agar dua Umar diberi hidayah oleh Allah , dimana ketika itu kedua-dua mereka merupakan musuh Islam yang paling kejam sekali, itu dizaman Nabi tu, dan dimakbulkan dengan salah seorangnya memeluk Islam, yakni Umar al khattab menerima hidayah dan memeluk Islam.
Memang ana setuju dengan setengah pihak yang mendakwa bahawa isu ini dibawa adalah untuk menutup kemarahan umat Islam kepada kata-kata celupar DS Chua Soi Lek yang berkata kemunduran kerana sistem Islam dinegara umat Islam .Semestinya ianya cuba dilindungi oleh geng mereka agar beliau tidak terus dikutuk oleh umat Islam. Kita juga hendak lihat apakah polis akan menjalankan siasatan kerana sudah banyak laporan polis yang telah dibuat terhadap beliau, apakah sama dengan cepatnya siasatan yang dilakukan keatas isu khutbah ini.
Apa pula reaksi rakyat kepada banner dibawah siap dengan sembahyang hajat sekali tu, dan gambar yang diambil tatkala MB Trengganu nak dilantik dulu.
Begitu juga gambar Raja yang ditabal oleh individu tertentu di negeri Kelantan beberapa tahun lalu, apakah mereka ini telah dikenakan tindakan.
Isu khutbah dan doa ini rasanya orang yang dituduh baca khutbah dan doa tu dah buat penjelasan bahawa dia mendoakan agar Allah berikan hidayah kepada KM ni , hidayah untuk terima islam , atau atau ana rasa agar dia terima sistem Islam dalam pentadbiran dia supaya berlaku adil, tidak rasuah, memberikan hak kepada yang berhak dan tidak melakukan penginayaan kepada rakyat , apalah salahnya, kerana sejarah dizaman Nabi pun pernah mendoakan agar dua Umar diberi hidayah oleh Allah , dimana ketika itu kedua-dua mereka merupakan musuh Islam yang paling kejam sekali, itu dizaman Nabi tu, dan dimakbulkan dengan salah seorangnya memeluk Islam, yakni Umar al khattab menerima hidayah dan memeluk Islam.
Memang ana setuju dengan setengah pihak yang mendakwa bahawa isu ini dibawa adalah untuk menutup kemarahan umat Islam kepada kata-kata celupar DS Chua Soi Lek yang berkata kemunduran kerana sistem Islam dinegara umat Islam .Semestinya ianya cuba dilindungi oleh geng mereka agar beliau tidak terus dikutuk oleh umat Islam. Kita juga hendak lihat apakah polis akan menjalankan siasatan kerana sudah banyak laporan polis yang telah dibuat terhadap beliau, apakah sama dengan cepatnya siasatan yang dilakukan keatas isu khutbah ini.
Apa pula reaksi rakyat kepada banner dibawah siap dengan sembahyang hajat sekali tu, dan gambar yang diambil tatkala MB Trengganu nak dilantik dulu.
Begitu juga gambar Raja yang ditabal oleh individu tertentu di negeri Kelantan beberapa tahun lalu, apakah mereka ini telah dikenakan tindakan.
Sunday, August 22, 2010
Siapa sebenarnya yang buat onar ni?
Ana turunkan copy paste dari blog sahabat Anak Sungai Derhaka untuk renungan semua pasal beberapa isu yang sedang disiasat polis tetapi dah dibuat keputusan oleh geng MPM.
Bila Melayu yang Kurang Cerdik merasakan dirinya itu Cerdik..
Posted by Anak Sungai Derhaka at Monday, August 23, 2010
Menurut seorang Melayu yang kurang cerdik terdapat segelintir dalam Pakatan Rakyat (PR) berusaha mahu menghapuskan sistem raja berperlembagaan dan institusi diraja.
Ia terbukti dalam isu mengeluarkan nama Yang di-Pertuan Agong dari khutbah Jumaat dan digantikan dengan nama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
“Mereka mempergunakan orang-orang Melayu yang kurang cerdik untuk bersetuju dengan rancangan mereka untuk jadikan Malaysia sebuah republik,” tambahnya lagi.
Menurut nya lagi, insiden ini adalah insiden keempat ‘penderhakaan’ terhadap institusi diraja dan semuanya dilakukan oleh pemimpin PR.
Katanya ini adalah insiden keempat ‘penderhakaan’ terhadap institusi diraja yang dilakukan oleh pemimpin PR, selepas tindakan PR mempertikai peranan Sultan Perak ketika krisis Perak tahun lalu, insiden memalukan Raja Permaisuri Agong oleh kerajaan Selangor 4 Julai lalu serta penemuan kain rentang dengan lambang PKR yang menggunakan gambar Sultan Johor ketika ceramah politik PKR di Batu Pahat. berita penuh di SINI
Nampaknya Melayu yang kurang cerdik ini telah mendahului membuat keputusan sedangkan pihak polis baru saja menubuhkan pasukan khas untuk menyiasat tuduhan berkenaan isu khutbah ini..
Jika dengan empat tuduhan yang ada diantaranya masih dalam siasatan polis itu Pakatan Rakyat dikatakan mahu menjadikan Malaysia sebuah republic bagaimana pula rentetan sejarah penderhakaan UMNO terhadap institusi beraja di Malaysia ini?
Berikut saya sertakan beberapa fakta sejarah mengenai penderhakaan Umno kepada raja-raja melayu.Dalam fakta ini saya tidak boleh mengingati tarikhnya dengan tepat.
Sekiranya ada kesilapan dalam fakta-fakta ini harap ada pihak tampil untuk membetulkannya.Dan kalau saudara-saudara sekelian ada penambahan, digalakan juga untuk menambah.Kita sebarkan agar generasi muda sekarang tahu akan siapa sebenarnya Umno ini.Saya susun mengikut negeri-negeri.
Kelantan:
Tan Sri Mohammad Mohammad Yaacob yang juga Menteri Besar Kelantan pada era pemerintahan BN di Kelantan (1978-1990) sentiasa lari ke Kuala Lumpur apabila ada majlis rasmi di istana di Kelantan.Ini adalah kerana beliau sentiasa tidak sebulu dengan Tuanku Sultan Kelantan.
Dato'Annuar Musa pernah pada sekitar tahun 90an dahulu ketika krisis imuniti raja-raja melayu meledak,telah menabalkan Tengku Ibrahim (kalau tidak silap saya sepupu kepada Tuanku Sultan Kelantan) sebagai Sultan Kelantan yang baru.Majlis pertabalan itu telah disempurnakan di bawah sebatang pokok gajus di sebuah padang sekolah di Kelantan.Ini kerana beliau ingin menunjukkan kuasa beliau kepada rakyat dan Tuanku.
Namun segalanya gagal malah beliau pula didakwa terlibat dengan kes kehilangan wang PPRT yang sehingga sekarang masih menjadi misteri.
Tun Mahathir pula pernah cuba memalukan Tuanku dengan penyiarkan berita beserta gambar oleh akhbar-akhbar utama negara tentang Tuanku yang dikatakan telah melarikan kereta Lamborghini Diablonya dari simpanan kastam.Peristiwa ini juga berlaku pada ketika kemuncak krisis imuniti raja-raja melayu.
Dalam satu Persidangan Agung Umno,kalau saya tidak silap Dato'Alwi Che Ahmad (Ketua Penerangan Umno Kelantan sekarang) telah melafazkan kata-kata berikut kepada Tuanku "Raja Adil Raja Disembah,Raja Zalim Raja Disanggah"sebagai amaran kepada Tuanku agar tidak mencampuri urusan politik di Kelantan.
Negeri Sembilan :
Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan sebelum perlantikan baginda kejawatan Yang Di-Pertuan Agong juga telah dimalukan oleh Tun Mahathir dengan penyebaran berita bahawa baginda menyimpan minuman keras di istana beliau.Hal itu juga disebarkan oleh seluruh akhbar utama negara ketika krisis imuniti raja-raja melayu sedang berlaku.
Selangor :
Menteri Besar Selangor ketika itu Tan Sri Mohd Taib telah melukakan hati Almarhum Sultan Selangor iaitu Sultan Sallahuddin Abdul Aziz dengan "kisah" beliau dengan puteri Tuanku (Ku Yah).
Sehinggakan dalam satu siaran berita apabila ditanya wartawan tentang suatu perkara berkaitan dengan menteri besarnya ketika itu,Tuanku menjawab "Kalau bagi kat Mamat tu habislah dengan-dengan saya kena pindah kat Pulau Ketam"Jawapan itu cukup menyerlahkan kekecewaan baginda kepada Tan Sri Mohd Taib yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Selangor pada masa itu.
Pahang :
Walaupun Tuanku diketahui ramai bahawa Tuanku adalah seorang penyokong kuat Umno dan BN akan tetapi sokongan itu tidak bermakna bagi Tun Mahathir ketika krisis imuniti raja-raja melayu kerana baginda juga tidak terlepas dari dimalukan oleh Tun Mahathir.
Baginda digambarkan sebagai seorang sultan yang mempunyai harta kemewahan yang melampau dan membazir kerana baginda mempunyai kapalterbang peribadi pada ketika itu.Disiarkan juga kepada seluruh rakyat kapalterbang baginda itu.
Perak :
Tuanku Sultan Azlan Shah,sultan yang tercerdik dan terpintar yang lahir dikalangan sultan-sultan yang sezaman dengan baginda.Baginda adalah bekas hakim dan diangkat menjadi sultan setelah kemangkatan sultan Perak Raja Idris Syah dan Raja Muda Perak yang tarikh kemangkatan kedua-duanya adalah hampir jaraknya.
Ketika itu baginda menjadi Raja Dihilir Perak.Oleh kerana kecerdikan bagindalah maka Tun Mahathir rasa tercabar dan ingin menghapuskan imuniti raja-raja melayu ketika itu.Pelbagai cara jahat digunakan untuk menundukkan Tuanku dan akhirnya Tuanku mengaku kalah dan tunduk kepada Tun Mahathir.
Johor :
Baginda juga menerima nasib yang sama seperti Tuanku Sultan Pahang iaitu seorang yang kuat menyokong Umno.Akan tetapi amat malang sekali kerana baginda juga termasuk dalam senarai sultan yang dimalukan Mahathir.
Pelbagai skandal dan cerita dikeluarkan oleh Umno yang diketuai oleh Tun Mahathir tentang baginda.Ini termasuklah juga kisah anakanda Tuanku,Tengku Majid yang ketika itu mewakili pasukan hoki Johor di SUKMA 92 telah memukul penjaga gol pasukan Perak selepas perlawanan.
Berita itu disensasikan sebegitu rupa.Memang ianya satu kesalahan,akan tetapi jika tidak kerana krisis imuniti raja-raja ketika itu,adakah kisah itu akan disebarkan?atau sekadar didiamkan seperti kisah Prebet Adam?
Kerana tekanan Umno jugalah maka Pasukan Timbalan Setia Negeri iaitu pasukan askar peribadi Tuanku dibubarkan.
Terengganu :
Almarhum Tuanku Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Syah telah diugut oleh Mahathir untuk diturunkan dari tahta dengan menggunakan Tengku Ali.Tengku Ali telah mengemukakan tuntutan di mahkamah agar dikembalikan kuasa sultan kepadanya yang mana didalam dakwaannya pemecatan beliau sebagai sultan pada zaman pemerintahan Jepun adalah tidak sah.Sehingga beberapa sesi perbicaraan berjalan,kes itu kemudiannya digugurkan oleh mahkamah.
Begitulah antara beberapa kisah dan senarai penderhakaan Umno kepada raja-raja Melayu.Bagi yang tidak tahu tentang krisis imuniti raja-raja,ianya bermula kerana ada beberapa akta yang tidak persetujui oleh yang Di-Pertuan Agong yang mana ketika itu Agong mempunyai kuasa untuk menolak akta yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Dek kerana tercabar dengan kebijaksanaan Sultan Azlan Syah (Agong ketika itu) maka Tun Mahathir telah memaksa semua raja-raja melayu menandatangani akta yang menyatakan bahawa setiap akta yang telah dipersetujui di Dewan Negara dan juga enakmen yang dipersetujui di Dewan Undangan Negeri akan digazetkan selepas beberapa tempoh walaupun tidak ditandatangani oleh Agong dan sultan.
Hanya Kelantan dibawah kekuasaan PAS satu-satunya negeri yang mempertahankan kedaulatan raja-raja melayu walaupun Umno yang menguasai negeri-negeri lain ketika itu mengaku bahawa dialah juara dalam mempertahankan bangsa melayu.Demi untuk mencapai maksud itu,maka Tun Mahathir telah menggunakan segala ugutan-ugutan yang saya nyatakan diatas kepada raja-raja melayu.
Pada ketika itu jugalah RTM dan TV3 iaitu dua pemutar belit utama Umno telah menyiarkan dengan banyaknya cerita-cerita perihal raja-raja melayu yang mana kesemuanya berkisar tentang kezaliman raja-raja melayu.
Antara yang sempat saya ingat ialah Sultan Mahmud Mangkat Dijulang.Cerita ini pada waktu itu telah disiartayang beberapa kali dalam jarak masa yang dekat.Demikianlah dahsyatnya kelakuan Umno sekiranya mereka tidak mendapat apa yang mereka kehendaki maka akan mengamuklah mereka dengan gilanya.
Maka satu perkara yang amat penting bagi kita semua ketika ini,ialah kita seharusnya sedar bahawa Umno adalah penderhaka kepada raja-raja melayu yang tiada tolok bandingnya.Saya yakin dan percaya seluruh raja-raja melayu masih ingat akan peristiwa itu.Betapa hinanya raja-raja melayu diperlakukan Umno.
Pernah juga disiarkan didalam akhbar ketika itu dimana tempat duduk diraja di Stadium Merdeka bagi perlawanan bolasepak telah digunakan oleh jurugambar untuk merakam perlawanan.Ini untuk menunjukan kepada rakyat bahawa raja sudah tidak dihormati lagi.Itulah yang dilakukan oleh Umno kepada raja-raja satu ketika dahulu.Jahat bukan?
Jadi,adakah anda semua hairan dan terkejut dengan segala apa yang telah berlaku sekarang ini?Perkara yang saya sebutkan diatas pada pandangan saya adalah lebih dahsyat daripada apa yang berlaku sekarang kerana ianya melibatkan perlucutan kuasa raja-raja melayu.
Alhamdulillah Umno tiada majoriti 2/3 hari ini di parlimen bagi menggubal akta baru yang mungkin memberi kesan yang lebih teruk kepada institusi raja kita.Apatah lagi dengan berlakunya peristiwa seperti sekarang ini.Kalau tidak,mungkin jawatan Yang Di-Pertuan Agong akan tinggal sejarah sahaja kerana amukan Umno…siapa tahu…?
Dan apabila mereka merasa tersepit,maka raja-raja melayu akan dijadikan tunggangan mereka bagi melepaskan diri.Contohnya seperti gesaan Umno bagi mengharamkan penggunaan nama Islam kepada semua parti-parti politik.Umno dengan selambanya menggunakan Majlis Raja-Raja untuk tujuan politik mereka itu.
Bagi saya ini adalah wajah sebenar Umno dulu,kini dan selamanya.Sejarah adalah sejarah.Ianya tetap akan diceritakan secara benar walaupun Umno cuba membohonginya.Yang benar pasti datang dan yang batil akan tumbang.Renung-renungkanlah semua.
Terimakasih buat Nasir yang telah berusaha untuk menyenaraikan penderhakaan UMNO ini..
Bila Melayu yang Kurang Cerdik merasakan dirinya itu Cerdik..
Posted by Anak Sungai Derhaka at Monday, August 23, 2010
Menurut seorang Melayu yang kurang cerdik terdapat segelintir dalam Pakatan Rakyat (PR) berusaha mahu menghapuskan sistem raja berperlembagaan dan institusi diraja.
Ia terbukti dalam isu mengeluarkan nama Yang di-Pertuan Agong dari khutbah Jumaat dan digantikan dengan nama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.
“Mereka mempergunakan orang-orang Melayu yang kurang cerdik untuk bersetuju dengan rancangan mereka untuk jadikan Malaysia sebuah republik,” tambahnya lagi.
Menurut nya lagi, insiden ini adalah insiden keempat ‘penderhakaan’ terhadap institusi diraja dan semuanya dilakukan oleh pemimpin PR.
Katanya ini adalah insiden keempat ‘penderhakaan’ terhadap institusi diraja yang dilakukan oleh pemimpin PR, selepas tindakan PR mempertikai peranan Sultan Perak ketika krisis Perak tahun lalu, insiden memalukan Raja Permaisuri Agong oleh kerajaan Selangor 4 Julai lalu serta penemuan kain rentang dengan lambang PKR yang menggunakan gambar Sultan Johor ketika ceramah politik PKR di Batu Pahat. berita penuh di SINI
Nampaknya Melayu yang kurang cerdik ini telah mendahului membuat keputusan sedangkan pihak polis baru saja menubuhkan pasukan khas untuk menyiasat tuduhan berkenaan isu khutbah ini..
Jika dengan empat tuduhan yang ada diantaranya masih dalam siasatan polis itu Pakatan Rakyat dikatakan mahu menjadikan Malaysia sebuah republic bagaimana pula rentetan sejarah penderhakaan UMNO terhadap institusi beraja di Malaysia ini?
Berikut saya sertakan beberapa fakta sejarah mengenai penderhakaan Umno kepada raja-raja melayu.Dalam fakta ini saya tidak boleh mengingati tarikhnya dengan tepat.
Sekiranya ada kesilapan dalam fakta-fakta ini harap ada pihak tampil untuk membetulkannya.Dan kalau saudara-saudara sekelian ada penambahan, digalakan juga untuk menambah.Kita sebarkan agar generasi muda sekarang tahu akan siapa sebenarnya Umno ini.Saya susun mengikut negeri-negeri.
Kelantan:
Tan Sri Mohammad Mohammad Yaacob yang juga Menteri Besar Kelantan pada era pemerintahan BN di Kelantan (1978-1990) sentiasa lari ke Kuala Lumpur apabila ada majlis rasmi di istana di Kelantan.Ini adalah kerana beliau sentiasa tidak sebulu dengan Tuanku Sultan Kelantan.
Dato'Annuar Musa pernah pada sekitar tahun 90an dahulu ketika krisis imuniti raja-raja melayu meledak,telah menabalkan Tengku Ibrahim (kalau tidak silap saya sepupu kepada Tuanku Sultan Kelantan) sebagai Sultan Kelantan yang baru.Majlis pertabalan itu telah disempurnakan di bawah sebatang pokok gajus di sebuah padang sekolah di Kelantan.Ini kerana beliau ingin menunjukkan kuasa beliau kepada rakyat dan Tuanku.
Namun segalanya gagal malah beliau pula didakwa terlibat dengan kes kehilangan wang PPRT yang sehingga sekarang masih menjadi misteri.
Tun Mahathir pula pernah cuba memalukan Tuanku dengan penyiarkan berita beserta gambar oleh akhbar-akhbar utama negara tentang Tuanku yang dikatakan telah melarikan kereta Lamborghini Diablonya dari simpanan kastam.Peristiwa ini juga berlaku pada ketika kemuncak krisis imuniti raja-raja melayu.
Dalam satu Persidangan Agung Umno,kalau saya tidak silap Dato'Alwi Che Ahmad (Ketua Penerangan Umno Kelantan sekarang) telah melafazkan kata-kata berikut kepada Tuanku "Raja Adil Raja Disembah,Raja Zalim Raja Disanggah"sebagai amaran kepada Tuanku agar tidak mencampuri urusan politik di Kelantan.
Negeri Sembilan :
Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan sebelum perlantikan baginda kejawatan Yang Di-Pertuan Agong juga telah dimalukan oleh Tun Mahathir dengan penyebaran berita bahawa baginda menyimpan minuman keras di istana beliau.Hal itu juga disebarkan oleh seluruh akhbar utama negara ketika krisis imuniti raja-raja melayu sedang berlaku.
Selangor :
Menteri Besar Selangor ketika itu Tan Sri Mohd Taib telah melukakan hati Almarhum Sultan Selangor iaitu Sultan Sallahuddin Abdul Aziz dengan "kisah" beliau dengan puteri Tuanku (Ku Yah).
Sehinggakan dalam satu siaran berita apabila ditanya wartawan tentang suatu perkara berkaitan dengan menteri besarnya ketika itu,Tuanku menjawab "Kalau bagi kat Mamat tu habislah dengan-dengan saya kena pindah kat Pulau Ketam"Jawapan itu cukup menyerlahkan kekecewaan baginda kepada Tan Sri Mohd Taib yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Selangor pada masa itu.
Pahang :
Walaupun Tuanku diketahui ramai bahawa Tuanku adalah seorang penyokong kuat Umno dan BN akan tetapi sokongan itu tidak bermakna bagi Tun Mahathir ketika krisis imuniti raja-raja melayu kerana baginda juga tidak terlepas dari dimalukan oleh Tun Mahathir.
Baginda digambarkan sebagai seorang sultan yang mempunyai harta kemewahan yang melampau dan membazir kerana baginda mempunyai kapalterbang peribadi pada ketika itu.Disiarkan juga kepada seluruh rakyat kapalterbang baginda itu.
Perak :
Tuanku Sultan Azlan Shah,sultan yang tercerdik dan terpintar yang lahir dikalangan sultan-sultan yang sezaman dengan baginda.Baginda adalah bekas hakim dan diangkat menjadi sultan setelah kemangkatan sultan Perak Raja Idris Syah dan Raja Muda Perak yang tarikh kemangkatan kedua-duanya adalah hampir jaraknya.
Ketika itu baginda menjadi Raja Dihilir Perak.Oleh kerana kecerdikan bagindalah maka Tun Mahathir rasa tercabar dan ingin menghapuskan imuniti raja-raja melayu ketika itu.Pelbagai cara jahat digunakan untuk menundukkan Tuanku dan akhirnya Tuanku mengaku kalah dan tunduk kepada Tun Mahathir.
Johor :
Baginda juga menerima nasib yang sama seperti Tuanku Sultan Pahang iaitu seorang yang kuat menyokong Umno.Akan tetapi amat malang sekali kerana baginda juga termasuk dalam senarai sultan yang dimalukan Mahathir.
Pelbagai skandal dan cerita dikeluarkan oleh Umno yang diketuai oleh Tun Mahathir tentang baginda.Ini termasuklah juga kisah anakanda Tuanku,Tengku Majid yang ketika itu mewakili pasukan hoki Johor di SUKMA 92 telah memukul penjaga gol pasukan Perak selepas perlawanan.
Berita itu disensasikan sebegitu rupa.Memang ianya satu kesalahan,akan tetapi jika tidak kerana krisis imuniti raja-raja ketika itu,adakah kisah itu akan disebarkan?atau sekadar didiamkan seperti kisah Prebet Adam?
Kerana tekanan Umno jugalah maka Pasukan Timbalan Setia Negeri iaitu pasukan askar peribadi Tuanku dibubarkan.
Terengganu :
Almarhum Tuanku Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Syah telah diugut oleh Mahathir untuk diturunkan dari tahta dengan menggunakan Tengku Ali.Tengku Ali telah mengemukakan tuntutan di mahkamah agar dikembalikan kuasa sultan kepadanya yang mana didalam dakwaannya pemecatan beliau sebagai sultan pada zaman pemerintahan Jepun adalah tidak sah.Sehingga beberapa sesi perbicaraan berjalan,kes itu kemudiannya digugurkan oleh mahkamah.
Begitulah antara beberapa kisah dan senarai penderhakaan Umno kepada raja-raja Melayu.Bagi yang tidak tahu tentang krisis imuniti raja-raja,ianya bermula kerana ada beberapa akta yang tidak persetujui oleh yang Di-Pertuan Agong yang mana ketika itu Agong mempunyai kuasa untuk menolak akta yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara.
Dek kerana tercabar dengan kebijaksanaan Sultan Azlan Syah (Agong ketika itu) maka Tun Mahathir telah memaksa semua raja-raja melayu menandatangani akta yang menyatakan bahawa setiap akta yang telah dipersetujui di Dewan Negara dan juga enakmen yang dipersetujui di Dewan Undangan Negeri akan digazetkan selepas beberapa tempoh walaupun tidak ditandatangani oleh Agong dan sultan.
Hanya Kelantan dibawah kekuasaan PAS satu-satunya negeri yang mempertahankan kedaulatan raja-raja melayu walaupun Umno yang menguasai negeri-negeri lain ketika itu mengaku bahawa dialah juara dalam mempertahankan bangsa melayu.Demi untuk mencapai maksud itu,maka Tun Mahathir telah menggunakan segala ugutan-ugutan yang saya nyatakan diatas kepada raja-raja melayu.
Pada ketika itu jugalah RTM dan TV3 iaitu dua pemutar belit utama Umno telah menyiarkan dengan banyaknya cerita-cerita perihal raja-raja melayu yang mana kesemuanya berkisar tentang kezaliman raja-raja melayu.
Antara yang sempat saya ingat ialah Sultan Mahmud Mangkat Dijulang.Cerita ini pada waktu itu telah disiartayang beberapa kali dalam jarak masa yang dekat.Demikianlah dahsyatnya kelakuan Umno sekiranya mereka tidak mendapat apa yang mereka kehendaki maka akan mengamuklah mereka dengan gilanya.
Maka satu perkara yang amat penting bagi kita semua ketika ini,ialah kita seharusnya sedar bahawa Umno adalah penderhaka kepada raja-raja melayu yang tiada tolok bandingnya.Saya yakin dan percaya seluruh raja-raja melayu masih ingat akan peristiwa itu.Betapa hinanya raja-raja melayu diperlakukan Umno.
Pernah juga disiarkan didalam akhbar ketika itu dimana tempat duduk diraja di Stadium Merdeka bagi perlawanan bolasepak telah digunakan oleh jurugambar untuk merakam perlawanan.Ini untuk menunjukan kepada rakyat bahawa raja sudah tidak dihormati lagi.Itulah yang dilakukan oleh Umno kepada raja-raja satu ketika dahulu.Jahat bukan?
Jadi,adakah anda semua hairan dan terkejut dengan segala apa yang telah berlaku sekarang ini?Perkara yang saya sebutkan diatas pada pandangan saya adalah lebih dahsyat daripada apa yang berlaku sekarang kerana ianya melibatkan perlucutan kuasa raja-raja melayu.
Alhamdulillah Umno tiada majoriti 2/3 hari ini di parlimen bagi menggubal akta baru yang mungkin memberi kesan yang lebih teruk kepada institusi raja kita.Apatah lagi dengan berlakunya peristiwa seperti sekarang ini.Kalau tidak,mungkin jawatan Yang Di-Pertuan Agong akan tinggal sejarah sahaja kerana amukan Umno…siapa tahu…?
Dan apabila mereka merasa tersepit,maka raja-raja melayu akan dijadikan tunggangan mereka bagi melepaskan diri.Contohnya seperti gesaan Umno bagi mengharamkan penggunaan nama Islam kepada semua parti-parti politik.Umno dengan selambanya menggunakan Majlis Raja-Raja untuk tujuan politik mereka itu.
Bagi saya ini adalah wajah sebenar Umno dulu,kini dan selamanya.Sejarah adalah sejarah.Ianya tetap akan diceritakan secara benar walaupun Umno cuba membohonginya.Yang benar pasti datang dan yang batil akan tumbang.Renung-renungkanlah semua.
Terimakasih buat Nasir yang telah berusaha untuk menyenaraikan penderhakaan UMNO ini..
Sumbangan Zakat..
Petang ini, 12 Ramadhan bersamaan 22 Ogos 2010 bertempat di Masjid Pondok Chegar berlangsung satu majlis penyerahan zakat daripada Jabatan Zakat melalui imam masjid di negeri Kedah yang disempurnakan oleh ana tadi bersama Imam Ust Zakuan.
Seramai 69 orang penerima telah menerima zakat mereka melalui cek Agro bank dan dan ini khabarnya sudah boleh ditunaikan mulai besok. Sumbangan sebanyak RM 550 seorang sudah pasti amat bermakna kepada mereka yang menerima terutama golongan warga emas dan OKU serta mereka yang kurang berada.
Semasa ucapan ana menyeru agar mereka menggunakan wang tersebut dengan baik dan kejalan yang diredhai Allah untuk keperluan harian dan persiapan hariraya nanti.
Juga ana sentuh tentang peri perlunya kita menjaga ibadat puasa kita dan juga mencapai matlamat yang disebut didalam ayat Al Quran yakni tahap taqwa , yang diulas melalui pesanan Saidina Ali KW iaitu takut kepada Allah, melaksanakan apa yang terkandung didalam Al Quran, redha dengan yang sedikit serta mengingati mati, masa yang pasti semua orang akan sentuh nanti, oleh itu selagi kita patuh kepada ajaran yang dibawa ulama insyaallah kita akan selamat.
Tidak ada ulamak yang mengajak kearah keburukan, dan kejahatan, ulamak mengajak kepada masjid dan mengerjakan amal soleh, hanya juhal;ak yang mengajak kepadda maksiat dan melakukan perkara yang ditegah. Oleh itu hendaklah kita menyokong para ulamak agar kita hidup selamat didunia dan akhirat. Ulamak tidak pernah menyuruh kita melakukan dosa dan maksiat, ulamak tidak pernah menganjurkan kita untuk melakukan rasuah dan kezaliman, jadi bila kita sudah mendapat ketqwaan kepada Allah, maka kita akan sentiasa menyokong perjuangan Islam.
Subscribe to:
Posts (Atom)