Cilok duit TOTO pie sedekah orang kampung
Wakil Rakyat Oportunis Tipu Orang Kampung
Penulis Tamu - Mohd Sayuti Omar(MSO),
Malam tadi saya jumpa kawan lama yang sama-sama bekerja keras untuk menaikan seorang manusia bagi mencapai cita-citanya dalam dunia politik. Semasa wakil rakyat berkenaan 'jelepek' macam anjing buruk telinga, kawan inilah yang jadi hamba abdinya, mengangkutnya ke sana ke sini masuk kampung keluar kampung. Dialah menjadi teman bercakap, berbual dan juga minum kopi dan popia panas di hotel Perdana di Kota Bharu.
Saya selalu melihat dia kerana saya juga bersama individu berkenaan. Baik saya atau kawan ini membantu manusia ini atas dasar kesian mengenangkan nasibnya yang tidak ada kuasa, dicemuh dan dibenci orang serata tempat kerana perangainya dan hidup macam kera sumbangan selepas dibuang oleh partinya.
Saya kira kawan ini juga sama seperti saya. Suka memikul biawak berlumut untuk dibersihkan sebelum dilepaskan semula dalam kloni awam. Prinsip saya selagi manusia itu tidak berbuat jahat di depan kita dan melibatkan diri sendiri, sejuta kali kejahatan dikatakan orang saya tidak akan terima. Itu semua adalah cocokan dan hasutan bagi merenggangkan kita dengan seseseorang.
Bukan tidak tahu dan tidak dengar kejahatannya yang dicerita dan diperkatakan orang kepada manusia ini, sudah padat telinga mendengarnya. Baik saya dan kawan berkenaan mendengarnya, malah tahu lebih daripada itu mengenai diri manusia itu. Kata si kawan itu (maaflah), berapa panjang rambut-rambut kecil dalam kain orang itu juga dia tahu. Bidalan itu bagi menggambarkan dia rapat dan intim dengan manusia berkenaan.
Namun dia tidak peduli dan terus membantunya. Berkat bantuan dan sokongan akhirnya manusia itu berjaya. Kedudukannya terpulih semula. Dia dilihat hebat kerana dalam orang tidak sangka boleh berjaya dapat berbuat demikian. Selepas dia menang maka ramailah kawan-kawan mengerumuninya. Yang dulu pandangnya macam tengok anjing, kini terbelalak mata melihatnya bagaikan seekor gajah hitam yang perkasa dapat memberi wang bergunung.
Kawan yang dulu membantu siang dan malam mulai berjauhan dan dijauhi. Tetapi kawan itu tidak kisah, asalkan dia selamat dia sudah gembira dan bahagia. Umpama kita yang diminta tolak kereta mampus, tidak mengapa kita ditinggal asalkan kereta hidup dan terus berjalan. Biasalah si penolak kereta yang dapat hanya asap dan habuk saja.
Tetapi katanya apa yang beliau sedih bila manusia itu tidak berubah, tidak insaf dan kembali menjadi mangak dan ego seperti dulu. Ini yang dia kesal. Dia merasakan bantuan yang diberikan itu sia-sia saja kerana tidak dapat mengislahkan seorang manusia.
"Tidak mengapa dia tak ingat kat kawan, itu tak penting. Yang penting dia sudah berjaya, tetapi janganlah buat perangai lama yang membawa beliau berada dalam keadaan hina. Kawan tidak mahau dia hina semula," kata kawan itu bersedih.
Banyak yang kawan itu bercerita dan meluah perasaan, maklumkan sudah tiga tahun tidak berjumpa dengan saya. Tidak elok kalau tulis semua apa yang dihemburkan. Tetapi apa yang hendak diceritakan di sini bagaimana sikap munafik dan oportunis manusia berkenaan makin menjadi-jadi.
Baru-baru ini berlaku kebakaran di bandar di mana manusia itu menjadi wakil rakyat. Biasalah kalau ada orang susah ditolongnya. Jadi menurut kawan itu manusia ini juga nak tunjuk baik membantu mangsa kebakaran berkenaan. Empat orang keluarga Cina terlibat dalam tragedi itu. Satu keluarga diberi RM10,000 seorang.
Rakyat yang tidak tahu suka dan bangga dengan wakil rakyat berkenaan. Mereka beranggapan wakil rakyat itu menghayati perangai Umar Ibnu Aziz. Sanggup menghabiskan wang sebanyak itu. Para pengangguk dan peminum teanya bukan main lagi, manggak sampai pipi tinggi daripada hidung beranggapan bos mereka itu ada duit banyak dan baik hati.
Kesimpulan mereka mudah kalau wakil rakyat itu tidak ada wang masakan dia boleh berikan satu keluarga RM10,000.
Cerita sebenar di sebalik wang RM40,000 itu tidak siapa tahu. Tetapi si kawan ini panjang kaki dan banyak 'saing sobat' yang bercerita dengannya. Akhirnya pecah tembelang wang RM40,000 yang manusia itu berikan kepada mangsa kebakaran bukan wangnya dari kocek atau elaunnya tetapi wang dari sport toto. Wang dari syarikat judi yang taukehnya berada di Kuala Lumpur yang disumpah malam dan siang.
"Kawan tidak belawak (bohong), kawan tahu bila mana Cina MCA yang bagi tahu. Cina MCA itu kini pening kepala kerana sepatutnya wang itu diberi melalui dia tetapi disamun oleh manusia itu dan berikan kepada mangsa kebakaran," cerita kawan itu.
Oh! Sebenarnya kejadian itu tidak hairan. Selalu berlaku begitu orang politik suka berak atas pusu. Atau bersikap macam pelanduk nak berak besar bila tengok gajah besar besar. Dia tidak tahu kapastitinya tak setanding. Namun kerana cerdik (bukan cerdik tak malu muka), dia sebat dan sapu sahaja untuk dijadikan modal politiknya tak kira wang halal atau haram.
Sebenarnya masih boleh dimaafkan atas kelicitan itu. Orang boleh menerimanya. Namun bagi mereka yang kenal orang ini dan dengar bagaimana dia melalak bencikan wang judi, menafikan tidak ada sher dalam syarikat judi, saman orang itu dan orang ini, alih-alih akhirnya ambil wang judi untuk dijadikan modal politik supaya orang tenguk kita baik dan dermawan. Tipu orang kampung bolehlah...
Kawan, sebenarnya saya tidak hairan dengan kejadian itu, ia kecil saja. Masih ada dosa paling besar yang dilakukan orang politik untuk dijadikan modalnya. Kita bercerita kemudian bila sampai masa nanti. Titik. MSO TQ
Friday, July 9, 2010
Wednesday, July 7, 2010
Dalam parlimen 5/7/2010
perbahasan 5 Julai 2010.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tunku Jaafar]: Ya,
Yang Berhormat Pendang. Ringkaskan soalan.
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Ringkas, tepat dan padat,
insya-Allah. Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya ingin bertanya kepada Timbalan
Menteri, setakat ini dari April 2009 hingga Mei 2010 ini, apakah kekangan-kekangan
yang dihadapi oleh negara terhadap kemasukan pelabur-pelabur asing ke dalam negara
kita yang berhubung kait dengan human resource yang ada? Ini kerana kita tahu 25%
sahaja tenaga pekerja di dalam negara kita ini yang mempunyai pendidikan tinggi. Saya
harap kekangan-kekangan yang dihadapi oleh negara – jawapan daripada Timbalan
Menteri. Terima kasih.
Dato’ Mukhriz bin Tun Dr. Mahathir: Terima kasih Yang Berhormat dari
Pendang dengan soalan tersebut. Sebenarnya kita tidak begitu menghadapi kekangan
seperti itu. Seperti yang kita sedia maklum, kita terpaksa mengimport pekerja asing
untuk memenuhi pelbagai jawatan yang diwujudkan di negara ini kerana pelaburan
daripada FDI. Kekangan yang dihadapi sekarang ini sebenarnya adalah kekurangan
pekerja iaitu apabila mereka melabur di dalam industri berintensif buruh, sudah tentu
DR.5.7.2010 29
mereka mengharapkan agar kita dapat menyediakan pekerja-pekerja yang
berkemahiran rendah seramai yang mungkin.
Itu sudah tentu tidak menjadi satu kelebihan kita buat masa ini memandangkan
kita mempunyai ekonomi yang terdekat seperti China dan India yang bersaing dengan
kita dalam soal itu. Oleh sebab itu, tumpuan kita buat masa ini adalah untuk menarik
pelaburan yang lebih berintensif modal dan teknologi yang tinggi yang tidak memerlukan
begitu banyak pekerja yang kurang mahir ini. Terima kasih.
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: [Bangun]
Tuan Yang di-Pertua: Sila.
12.10 tgh.
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Terima kasih Tuan Yang di-
Pertua, Yang Berhormat Menteri dan juga Assalamualaikum warahmatullaahi
wabarakaatuh dan salam sejahtera. Ada empat perkara yang ingin saya bangkitkan
dalam perbahasan berkenaan akta ini.
Pertama sekali berhubung dengan tindakan penipuan yang sering digunakan
oleh syarikat-syarikat kad debit ini. Saya dapat makluman bahawasanya ada satu
syarikat mengeluarkan kad debit yang apabila kita memasukkan minyak, misalnya
RM50, menggunakan kad debit tersebut, mereka akan potong sehingga RM200 dan tiga
hari kemudian baru mereka beri balik RM150. Maknanya dia akan ambil duit kita
RM150, simpan tiga hari dan selepas itu baru beri balik kepada pengguna tersebut. Ini
banyak kali berlaku dan ramai rakan-rakan kita yang menghadapi masalah begini.
Apabila dia check akaun dia tengok sudah RM200. Padahal dia masuk minyak RM50
sahaja. Apabila bertanya kepada syarikat bank, inilah jawapan yang diberikan oleh
mereka. Jadi kita hendak tahu kenapakah syarikat bank tersebut membuat tindakan
sebegini? RM150 selama tiga hari disimpan.
Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Seorang?
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Ya lah, kalau seorang... Tetapi
Alhamdulillah saya tidak pernah guna, saya guna duit cash lah ya, Yang Berhormat Sri
Gading.
Kemudian yang kedua berhubung dengan kad Touch ‘n’ Go. Touch ‘n’ Go ini
kalau sekiranya kita pergi top-up di kedai minyak Tuan Yang di-Pertua, kalau kita top-up
RM20, RM30, RM40 dikenakan caj RM1 – service charge kepada syarikat minyak
tersebut. Akan tetapi kalau kita top-up sebanyak RM50 dan juga ke atas, mereka
kenakan sebanyak 50 sen. Jadi kenapakah kalau sikit kita top-up banyak charge yang
DR.5.7.2010 43
diambil, apabila RM50 ke atas hanya 50 sen yang dikenakan? Jadi saya harap pihak
kementerian memberi perhatian kepada perkara-perkara begini.
Ketiganya berhubung dengan SMS yang sering kita terima terutama sekali di
musim-musim sesuatu pertandingan yang diadakan. Saya ada satu bukti di sini
berhubung dengan sebuah syarikat Telco. Apabila kita menghantar SMS, dicaj kita
dengan 15 sen tetapi apabila kita menerima pesanan daripada syarikat yang
mengadakan pertandingan tersebut, kita receive SMS dicaj sekali receive RM8. Kita
menghantar SMS 15 sen tetapi kita menerima SMS dicaj kena RM8. Ini merupakan satu
penipuan yang terang-terang dilakukan oleh syarikat-syarikat berkenaan.
Seterusnya yang keempat adalah berhubung juga dengan syarikat Telco yang
berleluasa sedang berlaku. Ini berlaku kepada anak saya sendiri. Mungkin ada
kepentinganlah di sini. Akan tetapi saya hendak mendedahkan bahawasanya sebuah
syarikat Telco dan saya telah membuat laporan polis. Kita tidak mendaftar pun dengan
syarikat tersebut, tiba-tiba menerima bil sebanyak RM2,307 dan menggunakan khidmat
seorang peguam untuk membayar bil tersebut. Peguam ini di Johor ya, yang
menggunakan syarikat Zittrek Malaysia Sdn Bhd. Jadi saya harap pihak kementerian
dapat memberi perhatian kerana ramai di antara pengguna yang telah tertipu dengan
syarikat Telco tersebut.
Biasanya syarikat Telco mempunyai had limit untuk kita membuat panggilan.
Sampai limit tersebut dan jika tidak membayar bil tersebut, maka dipotong. Akan tetapi
ini sampai RM2,300 dan kita terpaksa membuat laporan polis. Apabila pergi ke syarikat
tersebut, dia tolak ke sana, ke sini, ke sana, ke sini. Sampai sekarang masih belum
selesai kes ini. Jadi saya harap pihak kementerian memberi perhatian terhadap Telco
yang membuat penipuan sebegini. Itu sahajalah Tuan Yang di-Pertua. Terima kasih.
Dato' Dr. Haji Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Yang Berhormat
Kinabatangan. Sedikit Yang Berhormat Kinabatangan, menyentuh tentang jiran-jiran
sebelah ini. Saya tertarik apabila disebut tentang jiran sebelah menyebabkan masalah
kepada kita. Tahukah Yang Berhormat Kinabatangan bahawasanya secondary smoker,
duduk sebelah orang hisap rokok itu lebih tiga kali ganda bahayanya kepada kita
daripada kita sendiri hisap rokok? Minta pandangan daripada Yang Berhormat
Kinabatangan.
Datuk Bung Moktar bin Radin [Kinabatangan]: Dia memang. Kalau dia duduk
dalam satu bilik yang terkongkong cuaca, dia memang terdedah. Jadi saya nasihatkan
kepada yang tidak merokok jangan ikut kepada yang pandai merokok kecuali dalam
legar yang terbuka, itu tidak apa. Terima kasih.
Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Haji Wan Junaidi Tunku Jaafar]: Ya,
Yang Berhormat Pendang. Ringkaskan soalan.
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Ringkas, tepat dan padat,
insya-Allah. Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya ingin bertanya kepada Timbalan
Menteri, setakat ini dari April 2009 hingga Mei 2010 ini, apakah kekangan-kekangan
yang dihadapi oleh negara terhadap kemasukan pelabur-pelabur asing ke dalam negara
kita yang berhubung kait dengan human resource yang ada? Ini kerana kita tahu 25%
sahaja tenaga pekerja di dalam negara kita ini yang mempunyai pendidikan tinggi. Saya
harap kekangan-kekangan yang dihadapi oleh negara – jawapan daripada Timbalan
Menteri. Terima kasih.
Dato’ Mukhriz bin Tun Dr. Mahathir: Terima kasih Yang Berhormat dari
Pendang dengan soalan tersebut. Sebenarnya kita tidak begitu menghadapi kekangan
seperti itu. Seperti yang kita sedia maklum, kita terpaksa mengimport pekerja asing
untuk memenuhi pelbagai jawatan yang diwujudkan di negara ini kerana pelaburan
daripada FDI. Kekangan yang dihadapi sekarang ini sebenarnya adalah kekurangan
pekerja iaitu apabila mereka melabur di dalam industri berintensif buruh, sudah tentu
DR.5.7.2010 29
mereka mengharapkan agar kita dapat menyediakan pekerja-pekerja yang
berkemahiran rendah seramai yang mungkin.
Itu sudah tentu tidak menjadi satu kelebihan kita buat masa ini memandangkan
kita mempunyai ekonomi yang terdekat seperti China dan India yang bersaing dengan
kita dalam soal itu. Oleh sebab itu, tumpuan kita buat masa ini adalah untuk menarik
pelaburan yang lebih berintensif modal dan teknologi yang tinggi yang tidak memerlukan
begitu banyak pekerja yang kurang mahir ini. Terima kasih.
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: [Bangun]
Tuan Yang di-Pertua: Sila.
12.10 tgh.
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Terima kasih Tuan Yang di-
Pertua, Yang Berhormat Menteri dan juga Assalamualaikum warahmatullaahi
wabarakaatuh dan salam sejahtera. Ada empat perkara yang ingin saya bangkitkan
dalam perbahasan berkenaan akta ini.
Pertama sekali berhubung dengan tindakan penipuan yang sering digunakan
oleh syarikat-syarikat kad debit ini. Saya dapat makluman bahawasanya ada satu
syarikat mengeluarkan kad debit yang apabila kita memasukkan minyak, misalnya
RM50, menggunakan kad debit tersebut, mereka akan potong sehingga RM200 dan tiga
hari kemudian baru mereka beri balik RM150. Maknanya dia akan ambil duit kita
RM150, simpan tiga hari dan selepas itu baru beri balik kepada pengguna tersebut. Ini
banyak kali berlaku dan ramai rakan-rakan kita yang menghadapi masalah begini.
Apabila dia check akaun dia tengok sudah RM200. Padahal dia masuk minyak RM50
sahaja. Apabila bertanya kepada syarikat bank, inilah jawapan yang diberikan oleh
mereka. Jadi kita hendak tahu kenapakah syarikat bank tersebut membuat tindakan
sebegini? RM150 selama tiga hari disimpan.
Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Seorang?
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Ya lah, kalau seorang... Tetapi
Alhamdulillah saya tidak pernah guna, saya guna duit cash lah ya, Yang Berhormat Sri
Gading.
Kemudian yang kedua berhubung dengan kad Touch ‘n’ Go. Touch ‘n’ Go ini
kalau sekiranya kita pergi top-up di kedai minyak Tuan Yang di-Pertua, kalau kita top-up
RM20, RM30, RM40 dikenakan caj RM1 – service charge kepada syarikat minyak
tersebut. Akan tetapi kalau kita top-up sebanyak RM50 dan juga ke atas, mereka
kenakan sebanyak 50 sen. Jadi kenapakah kalau sikit kita top-up banyak charge yang
DR.5.7.2010 43
diambil, apabila RM50 ke atas hanya 50 sen yang dikenakan? Jadi saya harap pihak
kementerian memberi perhatian kepada perkara-perkara begini.
Ketiganya berhubung dengan SMS yang sering kita terima terutama sekali di
musim-musim sesuatu pertandingan yang diadakan. Saya ada satu bukti di sini
berhubung dengan sebuah syarikat Telco. Apabila kita menghantar SMS, dicaj kita
dengan 15 sen tetapi apabila kita menerima pesanan daripada syarikat yang
mengadakan pertandingan tersebut, kita receive SMS dicaj sekali receive RM8. Kita
menghantar SMS 15 sen tetapi kita menerima SMS dicaj kena RM8. Ini merupakan satu
penipuan yang terang-terang dilakukan oleh syarikat-syarikat berkenaan.
Seterusnya yang keempat adalah berhubung juga dengan syarikat Telco yang
berleluasa sedang berlaku. Ini berlaku kepada anak saya sendiri. Mungkin ada
kepentinganlah di sini. Akan tetapi saya hendak mendedahkan bahawasanya sebuah
syarikat Telco dan saya telah membuat laporan polis. Kita tidak mendaftar pun dengan
syarikat tersebut, tiba-tiba menerima bil sebanyak RM2,307 dan menggunakan khidmat
seorang peguam untuk membayar bil tersebut. Peguam ini di Johor ya, yang
menggunakan syarikat Zittrek Malaysia Sdn Bhd. Jadi saya harap pihak kementerian
dapat memberi perhatian kerana ramai di antara pengguna yang telah tertipu dengan
syarikat Telco tersebut.
Biasanya syarikat Telco mempunyai had limit untuk kita membuat panggilan.
Sampai limit tersebut dan jika tidak membayar bil tersebut, maka dipotong. Akan tetapi
ini sampai RM2,300 dan kita terpaksa membuat laporan polis. Apabila pergi ke syarikat
tersebut, dia tolak ke sana, ke sini, ke sana, ke sini. Sampai sekarang masih belum
selesai kes ini. Jadi saya harap pihak kementerian memberi perhatian terhadap Telco
yang membuat penipuan sebegini. Itu sahajalah Tuan Yang di-Pertua. Terima kasih.
Dato' Dr. Haji Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Yang Berhormat
Kinabatangan. Sedikit Yang Berhormat Kinabatangan, menyentuh tentang jiran-jiran
sebelah ini. Saya tertarik apabila disebut tentang jiran sebelah menyebabkan masalah
kepada kita. Tahukah Yang Berhormat Kinabatangan bahawasanya secondary smoker,
duduk sebelah orang hisap rokok itu lebih tiga kali ganda bahayanya kepada kita
daripada kita sendiri hisap rokok? Minta pandangan daripada Yang Berhormat
Kinabatangan.
Datuk Bung Moktar bin Radin [Kinabatangan]: Dia memang. Kalau dia duduk
dalam satu bilik yang terkongkong cuaca, dia memang terdedah. Jadi saya nasihatkan
kepada yang tidak merokok jangan ikut kepada yang pandai merokok kecuali dalam
legar yang terbuka, itu tidak apa. Terima kasih.
Bapak ritik, anak tompok.
Inilah yang terjadi kalau bapa dah minat dengan judi, maka anak buah tak main judi pun, berminat juga dengan nombor judi sampai begitu sekali kena tipu dek kaki judi sampai 10 ribu , termasuk barang kemas dilucutkan.
Hari ini terdengar balik berita kata lesen untuk perjudian sukan ini akan diberi semula. Taidak tahulah kita penilaian atas dasar apa maka lesen judi itu tidak diberi dan atas alasan apa pula ianya diberikan semula kalaulah benar saperti maklumat yang kita dapat itu.
Kesian juga lihat makcik ini, tapi apa boleh buat, bak kata orang, anjing kalau tak makan taik, dia lalu dan dia cium juga, ambil ketagih bau taik tu, macam orang cium madat dulu-dulu ni.
Hari ini terdengar balik berita kata lesen untuk perjudian sukan ini akan diberi semula. Taidak tahulah kita penilaian atas dasar apa maka lesen judi itu tidak diberi dan atas alasan apa pula ianya diberikan semula kalaulah benar saperti maklumat yang kita dapat itu.
Kesian juga lihat makcik ini, tapi apa boleh buat, bak kata orang, anjing kalau tak makan taik, dia lalu dan dia cium juga, ambil ketagih bau taik tu, macam orang cium madat dulu-dulu ni.
Zaman KPI lah katakan!!
KPI punya pasai , hak lain aku tak peduli. Yang penting statistik aku memuaskan pihak atasan.
La ni heboh pulak pasai mahkamah kita yang mahu menyelesaikan kes yang berlonggok supaya cepat habis. Ada satu yang dikejar oleh semua pihak sekarang ini, iaitu KPI. Sebut saja apa juga bidang tugas, maka KPI akan dijadikan ukuran hendak jadi baik atau tidak sesuatu jabatan kerajaan itu.
Ana tak nak bangkang bab KPI ini, tetapi kalau sampai kes dalam mahkamah pun depa nak selesaikan cepat pasai nak kejar KPI, macam orang kata la, justice hurried is justice burried.
Ramai loyer yang bangun bahas mempertikai apa yang sedang mereka hadapi la ni , kerana nak pospon kes dah tak diterima, kadang-kadang ada hakim yang suruh serah dulu soalan apa nak tanya kepada saksi, macam soalan parlimen pula agaknya lah, habis apa makna cross examination kalau macam tu, soalan dah bocor, baik lah buat keputusan terus, sebab kata peguam masa cross exam ni lah kita boleh tengok macam mana reaksi saksi, nak berpeloh ke, nak pengsan ke, nak kejip mata ke, nak terkencing ke dan berbagai lagi body language yang dapat dilihat semasa disoal balas oleh peguam masing-masing.
Oleh kerana nak kejar KPI, nampaknya apa yang diputuskan mungkin tidak dapat menjadikan keputusan yang dibuat itu adil .
Ya lah, kes akan selesai cepat, tetapi kesannya masyarakat akan tidak mendapat keadilan hasil dari keputusan hakim tersebut.
Kalau ikut KPI ini, walaupun kes yang dihadapi peguam banyak, maka ia terpaksa juga hadir untuk bicara , kalau tidak kes akan terus dibicarakan tanpa kehadiran peguam, jadi apakah ini akan terus memberi keadilan kepada rakyat yang hendak mempertahankan diri atau kepada kerajaan juga kalau hendak membela diri.
Apa yang dikhuatiri adalah ada campurtangan pihak eksekutif didalam sesuatu penghakiman , bahkan didalam membuat sesuatu pertuduhan sekalipun.
Inilah yang sangat dirisaukan oleh rakyat terbanyak sebenarnya.
La ni heboh pulak pasai mahkamah kita yang mahu menyelesaikan kes yang berlonggok supaya cepat habis. Ada satu yang dikejar oleh semua pihak sekarang ini, iaitu KPI. Sebut saja apa juga bidang tugas, maka KPI akan dijadikan ukuran hendak jadi baik atau tidak sesuatu jabatan kerajaan itu.
Ana tak nak bangkang bab KPI ini, tetapi kalau sampai kes dalam mahkamah pun depa nak selesaikan cepat pasai nak kejar KPI, macam orang kata la, justice hurried is justice burried.
Ramai loyer yang bangun bahas mempertikai apa yang sedang mereka hadapi la ni , kerana nak pospon kes dah tak diterima, kadang-kadang ada hakim yang suruh serah dulu soalan apa nak tanya kepada saksi, macam soalan parlimen pula agaknya lah, habis apa makna cross examination kalau macam tu, soalan dah bocor, baik lah buat keputusan terus, sebab kata peguam masa cross exam ni lah kita boleh tengok macam mana reaksi saksi, nak berpeloh ke, nak pengsan ke, nak kejip mata ke, nak terkencing ke dan berbagai lagi body language yang dapat dilihat semasa disoal balas oleh peguam masing-masing.
Oleh kerana nak kejar KPI, nampaknya apa yang diputuskan mungkin tidak dapat menjadikan keputusan yang dibuat itu adil .
Ya lah, kes akan selesai cepat, tetapi kesannya masyarakat akan tidak mendapat keadilan hasil dari keputusan hakim tersebut.
Kalau ikut KPI ini, walaupun kes yang dihadapi peguam banyak, maka ia terpaksa juga hadir untuk bicara , kalau tidak kes akan terus dibicarakan tanpa kehadiran peguam, jadi apakah ini akan terus memberi keadilan kepada rakyat yang hendak mempertahankan diri atau kepada kerajaan juga kalau hendak membela diri.
Apa yang dikhuatiri adalah ada campurtangan pihak eksekutif didalam sesuatu penghakiman , bahkan didalam membuat sesuatu pertuduhan sekalipun.
Inilah yang sangat dirisaukan oleh rakyat terbanyak sebenarnya.
Sana tak boleh, sini tak dapat, yang teraniaya pengguna!!
Dato’ Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Terima kasih Tuan Yang di-
Pertua. Terima kasih Yang Berhormat Menteri. Apabila sebut tentang kesihatan dan
DR.6.7.2010 55
pengguna ini, saya rasa janji Kementerian Kesihatan masih belum terlaksana iaitu untuk
mengadakan akta kawalan barangan kesihatan. Jadi, saya hendak bertanya kepada
kementerian, bagaimanakah kementerian hendak memantau jika sekiranya di pihak
Kementerian Kesihatan tidak mempunyai akta untuk mengawal barangan kesihatan.
Misalnya, saya hendak memberikan contoh di sini, ada satu alat elektrik yang digunakan
hanya kita duduk di atas barangan elektrik tersebut, ada satu plat kemudian dia kata
boleh menyelesaikan penyakit kencing manis, darah tinggi, gout, macam-macam.
Semua mak neneklah.
Kita tidak mempunyai akta barangan kesihatan ini, jadi pihak Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan tidak boleh hendak masuk
dalam bidang kuasa tersebut padahal ia tidak disalurkan melalui bidang kesihatan,
hanya barangan elektrik sahaja digunakan. Akan tetapi dikaitkan dengan boleh
menyelesaikan masalah itu dan ini. Jadi, saya hendak bertanya menteri bagaimanakah
caranya menteri hendak menyelesaikan masalah sebegini. Barangan elektrik tetapi ia
boleh menyelesaikan masalah kesihatan. Boleh jawab atau hendak bincang dahulu
dengan kementerian?
Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob: Seperti saya sebut, setakat ini
tanggungjawab kita daripada segi representasi palsu dan juga mengenai harga iaitu
berkenaan dengan harga yang mengelirukan dan sebagainya. Jadi, tentang produk dan
sebagainya seperti saya sebutkan tadi Kementerian Kesihatan mempunyai aktanya
sendiri, peraturannya sendiri. Jadi, semua yang kena-mengena dengan kesihatan,
makanan dan sebagainya adalah di bawah Kementerian Kesihatan.
1230
Ini kerana mereka mempunyai kepakaran dari segi bidang-bidang yang berkaitan
dengan kesihatan. Misalnya tadi – bila pakai mesin itu, boleh hilang penyakit. Pihak
kementerian kita tidak mempunyai kepakaran dalam menentukan mesin itu boleh
mengurangkan penyakit atau tidak tetapi Kementerian Kesihatan dia ada pakar-pakar
yang boleh membuat kajian dan menentukan sama ada betul atau tidak apa yang
dikatakan dalam iklan itu boleh mengurangkan penyakit dan sebagainya melalui mesinmesin
itu.
Sebab itu kita katakan bahawa apa saja berkaitan dengan kementerian
Kesihatan sama ada mesin kah apa kah, kalau ia berkait dengan penyakit dan
sebagainya, kita serahkan kepada Kementerian Kesihatan. Itu saja yang boleh saya
jawablah di dalam perkara ini.
Pertua. Terima kasih Yang Berhormat Menteri. Apabila sebut tentang kesihatan dan
DR.6.7.2010 55
pengguna ini, saya rasa janji Kementerian Kesihatan masih belum terlaksana iaitu untuk
mengadakan akta kawalan barangan kesihatan. Jadi, saya hendak bertanya kepada
kementerian, bagaimanakah kementerian hendak memantau jika sekiranya di pihak
Kementerian Kesihatan tidak mempunyai akta untuk mengawal barangan kesihatan.
Misalnya, saya hendak memberikan contoh di sini, ada satu alat elektrik yang digunakan
hanya kita duduk di atas barangan elektrik tersebut, ada satu plat kemudian dia kata
boleh menyelesaikan penyakit kencing manis, darah tinggi, gout, macam-macam.
Semua mak neneklah.
Kita tidak mempunyai akta barangan kesihatan ini, jadi pihak Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan tidak boleh hendak masuk
dalam bidang kuasa tersebut padahal ia tidak disalurkan melalui bidang kesihatan,
hanya barangan elektrik sahaja digunakan. Akan tetapi dikaitkan dengan boleh
menyelesaikan masalah itu dan ini. Jadi, saya hendak bertanya menteri bagaimanakah
caranya menteri hendak menyelesaikan masalah sebegini. Barangan elektrik tetapi ia
boleh menyelesaikan masalah kesihatan. Boleh jawab atau hendak bincang dahulu
dengan kementerian?
Dato’ Sri Ismail Sabri bin Yaakob: Seperti saya sebut, setakat ini
tanggungjawab kita daripada segi representasi palsu dan juga mengenai harga iaitu
berkenaan dengan harga yang mengelirukan dan sebagainya. Jadi, tentang produk dan
sebagainya seperti saya sebutkan tadi Kementerian Kesihatan mempunyai aktanya
sendiri, peraturannya sendiri. Jadi, semua yang kena-mengena dengan kesihatan,
makanan dan sebagainya adalah di bawah Kementerian Kesihatan.
1230
Ini kerana mereka mempunyai kepakaran dari segi bidang-bidang yang berkaitan
dengan kesihatan. Misalnya tadi – bila pakai mesin itu, boleh hilang penyakit. Pihak
kementerian kita tidak mempunyai kepakaran dalam menentukan mesin itu boleh
mengurangkan penyakit atau tidak tetapi Kementerian Kesihatan dia ada pakar-pakar
yang boleh membuat kajian dan menentukan sama ada betul atau tidak apa yang
dikatakan dalam iklan itu boleh mengurangkan penyakit dan sebagainya melalui mesinmesin
itu.
Sebab itu kita katakan bahawa apa saja berkaitan dengan kementerian
Kesihatan sama ada mesin kah apa kah, kalau ia berkait dengan penyakit dan
sebagainya, kita serahkan kepada Kementerian Kesihatan. Itu saja yang boleh saya
jawablah di dalam perkara ini.
Makan durian dan kambing.
Oleh kerana lambakan buah-buahan tempatan yang berlambak dipasaran dan hal ini berlaku setiap tahun maka buat kesekian kalinya hari ini di Parlimen diadakan majlis makan durian dan daging kambing untuk semua yang hadir dianjurkan oleh Kem Pertanian dan Industri Asas Tani.
Beginilah berlaku setiap kali bila musim buah-buahan berlambak buah-buahan tempatan sehingga petani yang menanam dan mengusahakan kebun sampai tak larat dah nak kata apa kerana tak tahu nak buat apa lagi dengan lambakan tersebut.
Nak jual dah tak laku lagi orang nak beli, nak eksport keluar negara tak pandai , nak buat berbagai bahan makanan yang tahan lama tak ada teknologi dan modal, maka begitulah jadinya kepada mereka.
Apa yang ana tertarik dan kesilapan pemahaman kita selama ini adalah yang menyatakan daging kambing itu tak sesuai dimakan kerana tinggi cholesterilnya adalah meleset semata-mata , saperti yang ana selalu tegaskan kepada kawan-kawan bahawa daging kambing adalah yang kurang sekali kandungan cholesterolnya kalau dibandingkan dengan ayam, lembu, kerbau dan biri-biri.
Kandungan kolesterol untuk kambing 63.8 mg, ayam 76 mg, lembu 73.1 mg, biri-biri 78.2 mg. Sumber jabatan Veterina.Lemak kambing 2.6 gm, ayam 6.3 gm, lembu 7.9 gm, biri-biri 8.1 gm. Protein kambing 23 gm, ayam 25 gm, lembu 25 gm dan biri-biri 78.2 gm.
Oleh itu ikutlah sunnah nabi, dari nabi adam hinggalah kepada sejarah Nabi Muhammad saw semuanya ada mempunyai sejarah menternak dan menyembelih serta memakan daging kambing. Nabi Adam ada sejarah kambing, anak baginda juga , Qabil dan Habil ada sejarah kambing, nabi Musa dan Harun juga ada sejarah dengan kambing, sehinggalah kepada nabi akhir zaman Muhammad saw juga menternak kambing dan makan kambing. Disamping mendapat fadilat sunnah nabi, dapat makan daging yang rendah cholesterol, cuma harganya mahal sikit. Tapi kena sembelih masa ia tidak mengawan, atau naik syeikh, kerana hormon menyawan itulah yang selalunya menyebabkan baunya hamis sikit, dan kebiasaannya terjadi kepada kambing jantan kerana hormon ini ada pada kambing tersebut. Kalau disembelih muda, masa ia belum lagi ada banyak hormon mengawan ini, maka jarang habis dagingnya, sebab itu kalau aqiqah biasanya yang dipilih 2 tahun keatas, maka kalau tengah ia naik sheikh , maka kena asingkan dulu antara jantan dengan betina dalam 4-5 hari sebelum disembelih supaya hormon tersebut turun dan berkurangan, insyaallah tak hamis.
Akhirnya buah tu akan sampai ke tong sampah dan terus masuk longkang lah pula.
Fatwa baru dari Semporna.
Tahniah, tahniah dan tahniah.
Itu yang dapat ana ucapkan kerana kejayaan Ketua Perhubungan UMNO Kedah yang telah menjadi ahli memvbuat fatwa dan hukum terbaru walaupun tak pernah diiktiraf oleh mana-mana jabatan mufti atau majlis fatwa mana-mana negeri yang berhak mengeluarkan fatwa. Beliau mendahului majlis fatwa dan jabatan mufti yang meletakkan salah satu dati pertubuhan ajaran sesat adalah PAS ( Parti Islam Malaysia ) yang dari sejak mula ditubuhkan hingga kini menjadikan Quran, Hadis, Ijmak Ulamak dan Qias sebagai landasan hukum perjuangan dan perlembagaan yang diperjuangkan oleh PAS dari dulu hingga kini dan insyallah hingga sampai kiamat pun.
Alasan beliau kenapa melabelkan PAS sebagai parti ajaran sesat adalah kerana nak rebut kerusi nak menang dalam pilihanraya. Itu yang ana kata dia mendahului mufti dan majlis fatwa tu, belum pernah ada dalam mana-mana fatwa yang ana terbaca atau termaktub bahawa memasuki pilihanraya untuk menang mendapat kerusi dan menduduki putrajaya atau perlimen ke, dijatuhkan hukuman sebagai ajaran sesat saperti Hasan Anak Harimau ke, Cikgu yang mengaku Rasul Melayu ke atau yang lain-lain yang telah banyak dilabelkan sesat oleh majlis fatwa tetapi ada yang sampai la ni masih berleluasa tak terkawal.
Pelik juga dia sorang ni, dalam suasana UMNO Kedah tengah dok kalut nak setuju atau tidak nak ganti ketua perhubungan yang baru, dia boleh mengeluarkan fatwa macam tu, alamat lagi cepatlah rasanya akan ditendang keluar oleh UMNO Kedah di Negeri dahla UMNO jadi pembangkang, nak kena hentam dengan geng sendirilah jawabnya kalau buat perangai macam tu.
Dalam sejarah perjuangan PAS, tidak pernah ada pun yang berjuang dalam PAS yang menyeleweng dari asas perjuangan yang berlandaskan kepada 4 teras hukum dalam kontak ahlus sunnah waljamaah ini yang boleh dilabelkan sebagai ajaran sesat oleh mana-mana mufti atau pun majlis fatwa mana-mana negeri pun.
Kalaulah katanya sesat kalau hanya nak rebut kerusi nak menang dalam pilihanraya, apakah salahnya kalau PAS dalam Pakatan bersatu merampas kerusi tersebut daripada orang sesat untuk dibetulkan kembali mereka tersebut?.
Begitu mudah melabel orang menjadi sesat dan mengamalkan ajaran sesat padahal bagaimana pula halnya kalau mereka yang mengaku Islam tetapi menghalang orang Islam lain atau menyusahkan pelaksanaan Islam yang syumul didalam negeri yang diterajui oleh PAS.
Ana rasa orang yang merampas royalti negeri, mengalihkan peruntukan negeri , melewatkan peruntukan negeri dan mengabaikan pembangukan negeri atas alasan berlainan parti memerintah adalah merupakan perbuatan zalim yang jauh lebih teruk dari melabelkan ajaran sesat kerana hanya nak menang kerusi dalam pilihanraya.
Kalaulah begini mentaliti Naib Presiden mereka bercakap, ana rasa alamatnya pemilihan parti sekali lagi bungkuslah nampaknya DS Shafie ni, dan yang akan bungkuskan dia awal-awal lagi adalah Ketua Perhubungan Kedah lah agaknya!!.
Itu yang dapat ana ucapkan kerana kejayaan Ketua Perhubungan UMNO Kedah yang telah menjadi ahli memvbuat fatwa dan hukum terbaru walaupun tak pernah diiktiraf oleh mana-mana jabatan mufti atau majlis fatwa mana-mana negeri yang berhak mengeluarkan fatwa. Beliau mendahului majlis fatwa dan jabatan mufti yang meletakkan salah satu dati pertubuhan ajaran sesat adalah PAS ( Parti Islam Malaysia ) yang dari sejak mula ditubuhkan hingga kini menjadikan Quran, Hadis, Ijmak Ulamak dan Qias sebagai landasan hukum perjuangan dan perlembagaan yang diperjuangkan oleh PAS dari dulu hingga kini dan insyallah hingga sampai kiamat pun.
Alasan beliau kenapa melabelkan PAS sebagai parti ajaran sesat adalah kerana nak rebut kerusi nak menang dalam pilihanraya. Itu yang ana kata dia mendahului mufti dan majlis fatwa tu, belum pernah ada dalam mana-mana fatwa yang ana terbaca atau termaktub bahawa memasuki pilihanraya untuk menang mendapat kerusi dan menduduki putrajaya atau perlimen ke, dijatuhkan hukuman sebagai ajaran sesat saperti Hasan Anak Harimau ke, Cikgu yang mengaku Rasul Melayu ke atau yang lain-lain yang telah banyak dilabelkan sesat oleh majlis fatwa tetapi ada yang sampai la ni masih berleluasa tak terkawal.
Pelik juga dia sorang ni, dalam suasana UMNO Kedah tengah dok kalut nak setuju atau tidak nak ganti ketua perhubungan yang baru, dia boleh mengeluarkan fatwa macam tu, alamat lagi cepatlah rasanya akan ditendang keluar oleh UMNO Kedah di Negeri dahla UMNO jadi pembangkang, nak kena hentam dengan geng sendirilah jawabnya kalau buat perangai macam tu.
Dalam sejarah perjuangan PAS, tidak pernah ada pun yang berjuang dalam PAS yang menyeleweng dari asas perjuangan yang berlandaskan kepada 4 teras hukum dalam kontak ahlus sunnah waljamaah ini yang boleh dilabelkan sebagai ajaran sesat oleh mana-mana mufti atau pun majlis fatwa mana-mana negeri pun.
Kalaulah katanya sesat kalau hanya nak rebut kerusi nak menang dalam pilihanraya, apakah salahnya kalau PAS dalam Pakatan bersatu merampas kerusi tersebut daripada orang sesat untuk dibetulkan kembali mereka tersebut?.
Begitu mudah melabel orang menjadi sesat dan mengamalkan ajaran sesat padahal bagaimana pula halnya kalau mereka yang mengaku Islam tetapi menghalang orang Islam lain atau menyusahkan pelaksanaan Islam yang syumul didalam negeri yang diterajui oleh PAS.
Ana rasa orang yang merampas royalti negeri, mengalihkan peruntukan negeri , melewatkan peruntukan negeri dan mengabaikan pembangukan negeri atas alasan berlainan parti memerintah adalah merupakan perbuatan zalim yang jauh lebih teruk dari melabelkan ajaran sesat kerana hanya nak menang kerusi dalam pilihanraya.
Kalaulah begini mentaliti Naib Presiden mereka bercakap, ana rasa alamatnya pemilihan parti sekali lagi bungkuslah nampaknya DS Shafie ni, dan yang akan bungkuskan dia awal-awal lagi adalah Ketua Perhubungan Kedah lah agaknya!!.
Tuesday, July 6, 2010
Banyaknya rakyat terlebih bayar kepada kerajaan?
2. Dato' Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang] minta Menteri Kewangan
menyatakan berapakah jumlah wang lebih bayar pembayar cukai di dalam LHDN dan
jumlah pembayar cukai yang masih belum dipulangkan mengikut tahun sejak 5 tahun
lepas.
Timbalan Menteri Kewangan I [Datuk Dr. Awang Adek Hussein]: Terima
kasih Tuan Yang di-Pertua, terima kasih Ahli Yang Berhormat Pendang. Jumlah
bayaran balik Lembaga Hasil Dalam Negeri kepada pembayar cukai mengikut tahun
adalah seperti berikut:-
Tahun Jumlah Bayaran Balik
(RM bilion)
Pembayar Cukai
2006 . 4.3 B 291,315 pembayar cukai
2007 . 5.4 B 654,606 "
2008 . 8.6 B 838,644 "
2009 . 10 B 870,630 "
Sehingga Mei 2010 2.2 B
Mengenai soalan bahagian kedua, jumlah pembayar cukai yang masih belum
dipulangkan cukainya dan dibawa ke tahun berikutnya. Umpamanya pada akhir tahun
2007 jumlah pembayar cukai yang masih belum dipulangkan lebihan bayaran adalah
58,633 orang.
Ini merupakan 8.2% yang dibawa ke hadapan iaitu ke tahun 2008.
Pada akhir tahun 2008, 76,990 kes telah dibawa ke tahun 2009 dan ini melibatkan 8.4% yang belum lagi dibayar lebihan bayaran. Pada akhir tahun 2009 jumlah yang dibawa ke
tahun berikutnya adalah 150,757 kes yang melibatkan peratusan 14.8%. Terima kasih.
Dato' Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Terima kasih Timbalan
Menteri, terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Kalau kita lihat moto LHDN adalah
‘Bersama Membangun Negara’. Saya dapati sekarang kerajaan telah mengadakan e-
Filing. Saya ada dua persoalan dalam soalan tambahan ini. Berhubung hendak
mendapatkan nombor pin untuk e-Filing itu kita terpaksa menghantar maklumat nombor
rujukan cukai, alamat terkini, salinan MyKad, pasport dan juga nombor telefon dan
LHDN akan memberikan nombor pin ataupun kita terpaksa pergi ke pejabat LHDN untuk
mendapatkan nombor pin tersebut. Itu masalah bagi pembayar cukai.
Kedua, soalan berhubung dengan bayar lebih ini, saya hendak tanya berkenaan
dengan akaun gantung. Mereka yang telah lama akaun mereka berada dalam LHDN
dan disebut sebagai ‘akaun gantung’ inilah. Adakah wang pembayaran balik ini
disimpan di dalam akaun tertentu yang mendapat OPR (Overnight Policy Rate) yang
menguntungkan LHDN yang faedahnya akhirnya akan diberikan balik kepada pembayar
cukai tersebut? Adakah OPR yang digunakan oleh LHDN ini syariah compliance sesuai
dengan hasrat kita untuk menjadi Halal Hub dalam negara ini? Terima kasih Tuan Yang
di-Pertua.
Datuk Dr. Awang Adek Hussein: Terima kasih Ahli Yang Berhormat.
Mengenai e-Filing saya cuma ingin menyatakan bahawa setakat ini lebih kurang 1.5 juta
pembayar cukai yang telah menggunakan kemudahan e-Filing. Ini berbanding dengan
pembayar cukai individu adalah seramai 3.5 juta. Ini sudah merupakan satu jumlah
yang hampir 50%. Jadi tentang masalah yang ditimbulkan oleh Yang Berhormat itu
barangkali tidaklah menjadi satu masalah yang besar. Ini kerana jumlahnya begitu
tinggi yang telah menggunakan e-Filing. Apa pun barangkali pegawai LHDN yang ada
pada hari ini mengambil maklum tentang cadangan Yang Berhormat ini untuk mencari
jalan bagaimana memudahkan lagi penggunaan e-Filing.
Dari segi jumlah wang yang perlu dibayar balik kepada pembayar yang
membayar lebih. Semua bayaran wang yang dikutip oleh LHDN ini dimasukkan dalam
Kumpulan Wang Yang Disatukan dimasukkan ke situ semuanya. Jadi setiap tahun
LHDN akan membuat satu anggaran berapa banyakkah yang boleh dimasukkan dalam
satu tabung yang diuruskan oleh LHDN, supaya dapat digunakan untuk membayar balik
apabila tuntutan ini dibuat. Jadi inilah cara pengurusan supaya kutipan hasil ini pada
permulaannya diserahkan kepada Kumpulan Wang Disatukan. Ini diuruskan mengikut
pengurusan Wang Disatukan. Hanya satu-satu peruntukan untuk satu-satu tahun untuk
membayar balik ini dibuat oleh LHDN dengan kebenaran Kementerian Kewangan. Jadi
tentang perincian lain dari segi...
Dato' Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: ‘Akaun gantung’.
Datuk Dr. Awang Adek Hussein: ‘Akaun gantung’ saya hanya ada maklumat di
sini dari segi jumlah individu yang dianggarkan pembayar cukai adalah 3.5 juta yang
aktif. Ini maknanya yang membayar cukai dua juta, maknanya ramai jugalah yang
digantung dari segi barangkali tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk
membuat pembayaran cukai pada satu masa didaftarkan. Akan tetapi tidak semestinya
mempunyai pendapatan yang berterusan untuk membayar cukai.
Tentang jumlah terperinci, selain daripada itu saya tidak ada, Yang Berhormat.
Terima kasih.
Besar jumlah tu nampaknya, RM 30.5 billion untuk 5 tahun lepas , dan jumlah yang banyak ni sudah pasti kalau masuk kedalam OPR sudah berapa puluh juta yang akan masuk didalam akaun kerajaan dan berapa pulak hasil yang rakyat boleh dapat hanya kerana terlebih bayar cukai kepada kerajaan , kalau rakyat lewat bayar cukai, kita dikenakan penalti atau denda tetapi kalau macam ni , bagaimana pula kalau kerajaan bayar balik lewat kepada rakyat pula, itulah nasib rakyat yang jadi mentimun terkena golek dengan durian.
Bayangkan kalau jumlah ni yang rakyat lebih bayar ni, rakyat pulak minta denda atas kelewatan pembayaran balik, agaknya berapa faedah yang rakyat dapat agaknya.
Itu yang terlebih bayar saja, kalau yang rakyat bayar ikut jumlah yang kena cukai, rasanya jumlah bilion tu jadi ratusan lah nampaknya. Maknanya kerajaan memang perlukan wangrakyat untuk membangunkan negara, dan sebab itulah kami selalu kata dalam parlimen, setiap kawasan tak kira sapa yang menang kena beri sama rata untuk pembangunan kawasan melalui pegawai yang mentadbir dikawasan tersebut.
Ini tidak, kalau kawasan Bn menang dia beri jepada DO untuk pembangunan kawasan parlimen 500 ribu setahun kalau kawasan bukan BN menang, dia beri kepada pegawai pembangunan daeran bukan DO yang sudah sekian lama dok menjalankan tugas membangunkan daerah. Macam mana kita nak kata depa adil macam ni, puas lah nanti depa berebut duit tu dan nanti tengok lah pulak kalau yang jadi ketua bahagian bukan wakil rakyat, maka akan begaduh sakanlah nanti depa tuh .
menyatakan berapakah jumlah wang lebih bayar pembayar cukai di dalam LHDN dan
jumlah pembayar cukai yang masih belum dipulangkan mengikut tahun sejak 5 tahun
lepas.
Timbalan Menteri Kewangan I [Datuk Dr. Awang Adek Hussein]: Terima
kasih Tuan Yang di-Pertua, terima kasih Ahli Yang Berhormat Pendang. Jumlah
bayaran balik Lembaga Hasil Dalam Negeri kepada pembayar cukai mengikut tahun
adalah seperti berikut:-
Tahun Jumlah Bayaran Balik
(RM bilion)
Pembayar Cukai
2006 . 4.3 B 291,315 pembayar cukai
2007 . 5.4 B 654,606 "
2008 . 8.6 B 838,644 "
2009 . 10 B 870,630 "
Sehingga Mei 2010 2.2 B
Mengenai soalan bahagian kedua, jumlah pembayar cukai yang masih belum
dipulangkan cukainya dan dibawa ke tahun berikutnya. Umpamanya pada akhir tahun
2007 jumlah pembayar cukai yang masih belum dipulangkan lebihan bayaran adalah
58,633 orang.
Ini merupakan 8.2% yang dibawa ke hadapan iaitu ke tahun 2008.
Pada akhir tahun 2008, 76,990 kes telah dibawa ke tahun 2009 dan ini melibatkan 8.4% yang belum lagi dibayar lebihan bayaran. Pada akhir tahun 2009 jumlah yang dibawa ke
tahun berikutnya adalah 150,757 kes yang melibatkan peratusan 14.8%. Terima kasih.
Dato' Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: Terima kasih Timbalan
Menteri, terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Kalau kita lihat moto LHDN adalah
‘Bersama Membangun Negara’. Saya dapati sekarang kerajaan telah mengadakan e-
Filing. Saya ada dua persoalan dalam soalan tambahan ini. Berhubung hendak
mendapatkan nombor pin untuk e-Filing itu kita terpaksa menghantar maklumat nombor
rujukan cukai, alamat terkini, salinan MyKad, pasport dan juga nombor telefon dan
LHDN akan memberikan nombor pin ataupun kita terpaksa pergi ke pejabat LHDN untuk
mendapatkan nombor pin tersebut. Itu masalah bagi pembayar cukai.
Kedua, soalan berhubung dengan bayar lebih ini, saya hendak tanya berkenaan
dengan akaun gantung. Mereka yang telah lama akaun mereka berada dalam LHDN
dan disebut sebagai ‘akaun gantung’ inilah. Adakah wang pembayaran balik ini
disimpan di dalam akaun tertentu yang mendapat OPR (Overnight Policy Rate) yang
menguntungkan LHDN yang faedahnya akhirnya akan diberikan balik kepada pembayar
cukai tersebut? Adakah OPR yang digunakan oleh LHDN ini syariah compliance sesuai
dengan hasrat kita untuk menjadi Halal Hub dalam negara ini? Terima kasih Tuan Yang
di-Pertua.
Datuk Dr. Awang Adek Hussein: Terima kasih Ahli Yang Berhormat.
Mengenai e-Filing saya cuma ingin menyatakan bahawa setakat ini lebih kurang 1.5 juta
pembayar cukai yang telah menggunakan kemudahan e-Filing. Ini berbanding dengan
pembayar cukai individu adalah seramai 3.5 juta. Ini sudah merupakan satu jumlah
yang hampir 50%. Jadi tentang masalah yang ditimbulkan oleh Yang Berhormat itu
barangkali tidaklah menjadi satu masalah yang besar. Ini kerana jumlahnya begitu
tinggi yang telah menggunakan e-Filing. Apa pun barangkali pegawai LHDN yang ada
pada hari ini mengambil maklum tentang cadangan Yang Berhormat ini untuk mencari
jalan bagaimana memudahkan lagi penggunaan e-Filing.
Dari segi jumlah wang yang perlu dibayar balik kepada pembayar yang
membayar lebih. Semua bayaran wang yang dikutip oleh LHDN ini dimasukkan dalam
Kumpulan Wang Yang Disatukan dimasukkan ke situ semuanya. Jadi setiap tahun
LHDN akan membuat satu anggaran berapa banyakkah yang boleh dimasukkan dalam
satu tabung yang diuruskan oleh LHDN, supaya dapat digunakan untuk membayar balik
apabila tuntutan ini dibuat. Jadi inilah cara pengurusan supaya kutipan hasil ini pada
permulaannya diserahkan kepada Kumpulan Wang Disatukan. Ini diuruskan mengikut
pengurusan Wang Disatukan. Hanya satu-satu peruntukan untuk satu-satu tahun untuk
membayar balik ini dibuat oleh LHDN dengan kebenaran Kementerian Kewangan. Jadi
tentang perincian lain dari segi...
Dato' Dr. Mohd. Hayati bin Othman [Pendang]: ‘Akaun gantung’.
Datuk Dr. Awang Adek Hussein: ‘Akaun gantung’ saya hanya ada maklumat di
sini dari segi jumlah individu yang dianggarkan pembayar cukai adalah 3.5 juta yang
aktif. Ini maknanya yang membayar cukai dua juta, maknanya ramai jugalah yang
digantung dari segi barangkali tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk
membuat pembayaran cukai pada satu masa didaftarkan. Akan tetapi tidak semestinya
mempunyai pendapatan yang berterusan untuk membayar cukai.
Tentang jumlah terperinci, selain daripada itu saya tidak ada, Yang Berhormat.
Terima kasih.
Besar jumlah tu nampaknya, RM 30.5 billion untuk 5 tahun lepas , dan jumlah yang banyak ni sudah pasti kalau masuk kedalam OPR sudah berapa puluh juta yang akan masuk didalam akaun kerajaan dan berapa pulak hasil yang rakyat boleh dapat hanya kerana terlebih bayar cukai kepada kerajaan , kalau rakyat lewat bayar cukai, kita dikenakan penalti atau denda tetapi kalau macam ni , bagaimana pula kalau kerajaan bayar balik lewat kepada rakyat pula, itulah nasib rakyat yang jadi mentimun terkena golek dengan durian.
Bayangkan kalau jumlah ni yang rakyat lebih bayar ni, rakyat pulak minta denda atas kelewatan pembayaran balik, agaknya berapa faedah yang rakyat dapat agaknya.
Itu yang terlebih bayar saja, kalau yang rakyat bayar ikut jumlah yang kena cukai, rasanya jumlah bilion tu jadi ratusan lah nampaknya. Maknanya kerajaan memang perlukan wangrakyat untuk membangunkan negara, dan sebab itulah kami selalu kata dalam parlimen, setiap kawasan tak kira sapa yang menang kena beri sama rata untuk pembangunan kawasan melalui pegawai yang mentadbir dikawasan tersebut.
Ini tidak, kalau kawasan Bn menang dia beri jepada DO untuk pembangunan kawasan parlimen 500 ribu setahun kalau kawasan bukan BN menang, dia beri kepada pegawai pembangunan daeran bukan DO yang sudah sekian lama dok menjalankan tugas membangunkan daerah. Macam mana kita nak kata depa adil macam ni, puas lah nanti depa berebut duit tu dan nanti tengok lah pulak kalau yang jadi ketua bahagian bukan wakil rakyat, maka akan begaduh sakanlah nanti depa tuh .
Monday, July 5, 2010
Teercapaikah kita akhirnya?.
Kenapa kita tidak setanding negara jiran didalam menarik para pelabur kedalam negara?
Adakah kita berjaya untuk mencapai ekonomi berpendapatan tinggi saperti yang dirancang oleh pemimpin negara?
Adakah kita layak untuk mendabik dada kerana mempunyai petugas mahir dan kompeten?
Itu antara persoalan yang ana timbulkan semalam semasa mengemukakan soalan tambahan kepada Kementerian antarabangsa dan industri, Mp Jerlun menjawab.
Masalah yang kita ada adalah 25 % sahaja pekerja negara kita yang berkelayakan tinggi , yakni berijazah dan yang selebihnya hanya berkelayakan SPM kebawah. Jadi oleh itu usahawan yang menggunakan sektor pekerja yang majoritynya berkelayakan SPM kebawah sahajalah yang akhirnya akan masuk dan sudah pasti ini hanya akan terus mengekalakn negara didalam sektor berpendapatan sederhana dan bukan tinggi.
Usaha yang berlaku sekarang iaitu untuk memberi ruang dan peluang kepada sektor pendidikan tinggi memang patut dialu-alukan, tetapi bagaimana dengan harga yang terpaksa dibayar dalam suasana ekonomi emak dan ayah yang sempit serta dalam suasana kerajaan berhasrat untuk mengurangkan atau menafikan peruntukan biasiswa untuk anak bangsa meneruskan pendidikan tinggi , bahkan diperingkat ijazah pertama pun sudah hendak dikurangkan atas alasan tiada banyak wang.
Apa yang ana pelik bila Menteri DS Nazri umumkan baru-baru ini bahawa kerajaan akan berikan kepada setiap kawasan parlimen 500 ribu untuk dibuat pembangunan kerana ada lebihan wang, dan bila kita minta diberi dikawasan pembangkang (pusat) sama, dia kata itu peruntukan dibawah PM, dia yang boleh berikan dan dikawasan yang diwakili bukan BN diberikan kepada ketua bahagian untuk pembangunan dikawasan tersebut.
Bayangkan nanti akan berlaku kecelaruan didalam pengagihan peruntukan yang hendak dibuat pembangunan kecil dikawasan ana misalnya, kalau tak melalui penghulu yang ada, maka sudah pasti akan berebut tanah dan ruang nak buat dan macam biasa berlaku perebutan akan terjadi diantara kontraktor yang dapat dan tak merasa bahkan akan berlaku dendam dan irihati berterusan diantara kroni dan bukan kroni nanti.
Inilah nampaknya yang akan menimbulkan semula bibit perpecahan diantara puak mereka dan inilah juga yang akan terus meranapkan mereka hasil kerja buat pecah dan perintah yang dilagang oleh PM sekarang , meneruskan legasi PM yang terdahulu sehinggalah UMNO BN akan terus lenyap dibumi Allah ini.
Berbalik kepada persoalan pekerja mahir dan tak mahir tadi, maka kata menteri negara akan terus menerima pelaburan yang berintensifkan buruh berpendidikan sederhana , kalau macam tu lambat lagilah nampaknya kita hendak mencapai ekonomi tinggi saperti yang dihasratkan oleh PM dalam RMK 10 ini.
Rakyat dibawah akan sentiasa menerima penindasan ini, nak belajar tak ada duit, kena pinjam, kena bayar balik, tempat di IPTA tak cukup, nak masuk ke IPTS duit tak ada, kena buat pinjaman juga, jadi sampai matilah mereka ini akan terus meminjam dan membayar hutang.
Adakah kita berjaya untuk mencapai ekonomi berpendapatan tinggi saperti yang dirancang oleh pemimpin negara?
Adakah kita layak untuk mendabik dada kerana mempunyai petugas mahir dan kompeten?
Itu antara persoalan yang ana timbulkan semalam semasa mengemukakan soalan tambahan kepada Kementerian antarabangsa dan industri, Mp Jerlun menjawab.
Masalah yang kita ada adalah 25 % sahaja pekerja negara kita yang berkelayakan tinggi , yakni berijazah dan yang selebihnya hanya berkelayakan SPM kebawah. Jadi oleh itu usahawan yang menggunakan sektor pekerja yang majoritynya berkelayakan SPM kebawah sahajalah yang akhirnya akan masuk dan sudah pasti ini hanya akan terus mengekalakn negara didalam sektor berpendapatan sederhana dan bukan tinggi.
Usaha yang berlaku sekarang iaitu untuk memberi ruang dan peluang kepada sektor pendidikan tinggi memang patut dialu-alukan, tetapi bagaimana dengan harga yang terpaksa dibayar dalam suasana ekonomi emak dan ayah yang sempit serta dalam suasana kerajaan berhasrat untuk mengurangkan atau menafikan peruntukan biasiswa untuk anak bangsa meneruskan pendidikan tinggi , bahkan diperingkat ijazah pertama pun sudah hendak dikurangkan atas alasan tiada banyak wang.
Apa yang ana pelik bila Menteri DS Nazri umumkan baru-baru ini bahawa kerajaan akan berikan kepada setiap kawasan parlimen 500 ribu untuk dibuat pembangunan kerana ada lebihan wang, dan bila kita minta diberi dikawasan pembangkang (pusat) sama, dia kata itu peruntukan dibawah PM, dia yang boleh berikan dan dikawasan yang diwakili bukan BN diberikan kepada ketua bahagian untuk pembangunan dikawasan tersebut.
Bayangkan nanti akan berlaku kecelaruan didalam pengagihan peruntukan yang hendak dibuat pembangunan kecil dikawasan ana misalnya, kalau tak melalui penghulu yang ada, maka sudah pasti akan berebut tanah dan ruang nak buat dan macam biasa berlaku perebutan akan terjadi diantara kontraktor yang dapat dan tak merasa bahkan akan berlaku dendam dan irihati berterusan diantara kroni dan bukan kroni nanti.
Inilah nampaknya yang akan menimbulkan semula bibit perpecahan diantara puak mereka dan inilah juga yang akan terus meranapkan mereka hasil kerja buat pecah dan perintah yang dilagang oleh PM sekarang , meneruskan legasi PM yang terdahulu sehinggalah UMNO BN akan terus lenyap dibumi Allah ini.
Berbalik kepada persoalan pekerja mahir dan tak mahir tadi, maka kata menteri negara akan terus menerima pelaburan yang berintensifkan buruh berpendidikan sederhana , kalau macam tu lambat lagilah nampaknya kita hendak mencapai ekonomi tinggi saperti yang dihasratkan oleh PM dalam RMK 10 ini.
Rakyat dibawah akan sentiasa menerima penindasan ini, nak belajar tak ada duit, kena pinjam, kena bayar balik, tempat di IPTA tak cukup, nak masuk ke IPTS duit tak ada, kena buat pinjaman juga, jadi sampai matilah mereka ini akan terus meminjam dan membayar hutang.
Ziarah di hujung minggu.
Hujung minggu ini, balik kekawasan dan menziarahi dua orang orang kuat dicawangan yang sedang uzur.
Ust Ibrahim yang tinggal di Titi Kera Tobiar, mengalami canser prostate stage 4 dalam keadaan uzur dan tidak berupaya untuk makan dan sedikit dapat meneguk air . Sel canser yang berasal dari prostate sudah merebak ke lymph node di inguinal region dan ini menyebabkan beliau tidak dapat bergerak bebas kerana sakit yang amat sangat. Walaupun begitu, beliau masih bersemangat bila menyebut pasal perjualan untuk mendaulatkan Islam di tanah air kita ini. Beliau sudahpun menjalani pembedahan membuang ketumbuhan dan juga menjalani rawatan radiotheraphy di Hospital Mount Marian, Penang. Kita doakan semoga Allah memberikan apa yang terbaik untuk beliau.
Sebelah petang berita mengenai ribaut yang melanda Kpg Bukit Jambul, ana bergegas meninjau rumah yang ditimpa pokok kelapa yang putus ditengah ditiup ribut petang sebelumnya sehingga menyebabkan bumbung runtuh dubahagian dapor dan bilek air, nasib baik tiada siapa yang tercedera akibat ribut tersebut.
Hari Ahad sekali lagi menziarahi MKK Pokok Asam yang kemalangan lebih sebulan yang lalu yang mengakibatkan isteri beliau meninggal dunia ditempat kejabian dan beliau berada lebih sebulan didalam ICU Hospital Sultanah Bahiyah. Sekarang beliau dalam keadaan separa hilang ingatan tetapi sedar dan stabil. Cuma keadaan badan agak susut sedikit kerana tidak makan dengan sempurna. En Abdullah Man juga kita doakan moga cepat sembuh dan dapat meneruskan kerja beliau sebagai MKK dikampong beliau.
Ust Ibrahim yang tinggal di Titi Kera Tobiar, mengalami canser prostate stage 4 dalam keadaan uzur dan tidak berupaya untuk makan dan sedikit dapat meneguk air . Sel canser yang berasal dari prostate sudah merebak ke lymph node di inguinal region dan ini menyebabkan beliau tidak dapat bergerak bebas kerana sakit yang amat sangat. Walaupun begitu, beliau masih bersemangat bila menyebut pasal perjualan untuk mendaulatkan Islam di tanah air kita ini. Beliau sudahpun menjalani pembedahan membuang ketumbuhan dan juga menjalani rawatan radiotheraphy di Hospital Mount Marian, Penang. Kita doakan semoga Allah memberikan apa yang terbaik untuk beliau.
Sebelah petang berita mengenai ribaut yang melanda Kpg Bukit Jambul, ana bergegas meninjau rumah yang ditimpa pokok kelapa yang putus ditengah ditiup ribut petang sebelumnya sehingga menyebabkan bumbung runtuh dubahagian dapor dan bilek air, nasib baik tiada siapa yang tercedera akibat ribut tersebut.
Hari Ahad sekali lagi menziarahi MKK Pokok Asam yang kemalangan lebih sebulan yang lalu yang mengakibatkan isteri beliau meninggal dunia ditempat kejabian dan beliau berada lebih sebulan didalam ICU Hospital Sultanah Bahiyah. Sekarang beliau dalam keadaan separa hilang ingatan tetapi sedar dan stabil. Cuma keadaan badan agak susut sedikit kerana tidak makan dengan sempurna. En Abdullah Man juga kita doakan moga cepat sembuh dan dapat meneruskan kerja beliau sebagai MKK dikampong beliau.
Subscribe to:
Posts (Atom)