Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Thursday, July 23, 2009

Ha baru dia tau, !!


PUTRAJAYA - Tindakan 100 penternak ayam daging di Johor yang melepaskan 4,000 ekor anak ayam di hadapan pejabat Jabatan Veterinar negeri merupakan perbuatan yang kejam dan tidak bertanggungjawab, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar.

Beliau yang kesal dengan tindakan penternak berkenaan berkata, kerajaan sebelum ini telah mengumumkan akan mengkaji semula kaedah pengagihan subsidi dan insentif kepada penternak, petani dan nelayan bagi memastikan pengagihan lebih adil.

Katanya, perkara itu akan dibawa ke peringkat Kabinet untuk dibincangkan.

"Langkah itu telah dimaklumkan kepada persatuan tetapi mereka telah mengambil tindakan yang tidak bertanggungjawab.

"Jika syarikat yang besar pun nak dapat insentif, bagaimana kita nak membela penternak kecil-kecilan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Wacana Cabaran Perdana Kepimpinan Dalam Ekonomi Inovasi di sini semalam.

Eh eh, sedap cakap si Samdol kurang sel neuron otak nih. Dengan tokeh besar tau pula takut kena ugut. Tu baru 100 penternak, yang hang pi kata kat negeri Pakatan Pegawai tak boleh hadiri mesyuarat dan kursus dengan kerajaan pakatan berkuatkuasa serta merta tu apsal!

Bayangkan kalau bersandarkan jawapan Menteri ni dalam parlimen terhadap bantuan kepada petani dinegeri pakatan mesti melalui JKKP, maka apakah analogi penternak ini disambut sama oleh petani yang didiskriminasi di 5 negeri pakatan , bayangkan kalau ribuan bawa bertan-tan hasil padi dan lain-lain tanaman dan longgokkan didepan pejabat menteri pula .

Pak menteri ooi, macam mana pegawai nak menjalankan tugas kalau menteri buat arahan tak masuk akal. Tanah dok didalam negeri Pakatan, hasil pertanian kena guna air dan tanah yang berada dalam negeri pakatan, bagaimana pegawai nak jalankan tugas kalau tak boleh hadiri mesyuarat dengan kerajaan yang jaga tanah dan air, samdol punya menteri. Nasib lah Najib ooi dapat menteri kurang neuron macam ni.
Datuk Noh Omar semalam yang melarang semua pegawai agensi dan jabatan di bawah kementeriannya menghadiri sebarang mesyuarat atau kursus anjuran kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang,( ni satu lagi samdol, mana ada kerajaan yang diterajui pembangkang dalam dunia ni, di negeri Pakatan BN lah jadi pembangkang), berkuat kuasa serta-merta.

Menurut Noh, arahan itu dikeluarkan ekoran kegagalan kerajaan negeri menyumbang dana atau bantuan kepada jabatan dan agensi di bawah kementerian itu.

Beliau menegaskan, kehadiran pegawai di bawah kementeriannya ke mesyuarat atau kursus di negeri-negeri yang dikuasai pembangkang hanya membuang masa tanpa ada sebarang usaha boleh dilakukan demi kebaikan rakyat.

Azizan berkata, beliau lebih bersifat terbuka dalam penganjuran pelbagai program atau mesyuarat yang melibatkan Kerajaan Persekutuan.



''Apa saja Kerajaan Pusat buat dan jemput, kita akan turut serta. Tapi bila Kerajaan kita buat dan dia tak mau mai (datang),

itu hak dia, (program) kita jalan macam biasa," katanya.

Mengenai dakwaan bahawa kerajaan negeri gagal menyumbang dana atau bantuan kepada jabatan, Azizan memberitahu, isu tersebut tidak timbul memandangkan di Kedah, gaji semua pegawai Jabatan Pertanian dibiayai oleh Kerajaan Negeri.

''Kita memang bagi peruntukan. Gaji pun kita bayar tiap-tiap bulan," jelasnya.

Beliau berkata, Noh patut menilai semula tindakannya memandangkan ia bercanggah dengan hasrat Kerajaan Persekutuan sebelum ini beria-ia untuk memajukan bidang pertanian dan menambahkan keluaran makanan negara.

Tu dia baru tau, rupanya gaji pun ambil dari kerajaan negeri pakatan, awat duit MOA pi mana habis, tak kan macam toyol , hilang duit juga ka. Tu la lain kali jangan ex sangat, mentang-mentang jadi menteri, boleh buat apa dia suka . Kalau pasal bendera nak sambut merdeka, SPRM siasat sampai ada yang mati, kalau berjuta -juta duit rakyat yang hilang, diam macam buah cempedak atas simen, kematu. Pernah kita mendengar cerita menteri disiasat, kereta masuk lokap, orang terlepas.

Harap menteri MOA ni lihatlah sikit apa nak buat dengan durian bersepah, dokong yang pecah , rambutan yang kemerah, manggis dan rambai yang tak sapa dah nak kedarah . Tugas menteri buat kerja ikut peratutan , bela rakyat kerana menteri makan gaji hasil duit daripada rakyat, bukan nak dera rakyat.

Kalau dengan petani lemah dikampong dia nak tindas, tenyeh dan buat sekupang dua, tapi bila dia kena dengan tokeh ternak ayam, baru dia tau keli jantan ke keli betina. Penternak dikampong ,keli pondan pun dia boleh kenai pak menteri ooi.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.