Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Friday, December 24, 2010

Dah terdedah rahsia hampa no!!

SPR jelas dan nyata suruhanjaya yang di cucuk hidungnya oleh BN...


Ternyata nampaknya Pengerusi SPR, Si Aziz Yusoff berjaya melengkapkan skrip pilihanraya seperti yang telah kami jangkakan sebelum ini. Tindakan beliau memilih hari pencalonan dan pengundian pilihanraya kecil DUN Tenang pada hari cuti jelas sekali menampakkan betapa beliau "dicucuk hidung" sebenarnya.

Buktinya jika melibatkan kerusi yang boleh memenangkan BN maka dipilihnya hari cuti, tetapi jika kawasan yang boleh menguntungkan maka dipilihnya hari bekerja. Cuba lihat di PRK Galas & Batu Sapi tarikh mengundi pada (Khamis,4 November) Permatang Pauh (Khamis, 26 Ogos), Manek Urai (Selasa, 14 Julai) dan sebagainya. Tetapi bagi kawasan pilihanraya kecil yang boleh memihak kepada mereka, maka tarikh hari cuti dipilih.

Seperti di Hulu Selangor (Ahad, 25 April) dan Kuala Trengganu (Sabtu, 17 Januari). Kenapalah begitu "bangangnya" mentaliti Pengerusi SPR agaknya. Bukankah Hari Pencalonan dan Hari Pengundian pilihanraya adalah satu detik bersejarah yang menjadi jari peristiwa. Maka sudah sewajarnya sebagai badan bebas SPR perlu memilih hari cuti dalam mana-mana pilihanraya.

Tapi soalnya, kenapa ada dia situasi yang berbeza?. Bukankah ini bererti SPR memang kerjanya ingin memastikan "sebelah pihak" mendapat faedah, sedangkan pihak yang lain akan ditekan dengan berbagai peraturan dan akta yang tidak munasabah. Paling menarik, mereka sanggup mendesak agar majikan swasta memberikan pekerja cuti untuk mereka mengundi.

Anehnya, SPR tergamak buat pilihanraya pada hari bekerja di tempat-tempat lain pula. Kenapa harus begini jika benar mereka badan bebas? - PahangDaily

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.