Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, January 23, 2011

Buktikan melalui pekeliling, dan berikan mereka peluang.

Muhyiddin: Teachers must support govt of the day

MUAR: The Barisan Nasional Government has never questioned the loyalty of teachers, said Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Teachers, the Deputy Prime Minister said, have been committed in their duties to help the nation develop over the years.

Speaking to all headmasters and principals in Johor here, he said teachers must support the Government that was elected by the rakyat through the democratic process.

He said teachers must be totally committed towards helping the Government implement policies to improve the country’s education system.

“The Barisan (Nasional) leaders are picked by the people who gave them the mandate to form the Government of the day through a democratic process.

“This means that all government machinery, including teachers, should perform their duty with total commitment,” he said when launching the Johor Education Department Bangkit Guru Untuk Negara (B-GUN) or Teachers Rise For the Nation programme in Pagoh yesterday.

B-GUN is a programme aimed at lifting the professionalism, character and role of the teachers in realising the government’s aspiration.

Muhyiddin, who is also Education Minister, said he did not raise the matter because Normala Sudirman, the PAS candidate for the Tenang by-election, was a former teacher.

Teachers, he added, were important to society and were highly respected by the rakyat and some were even regarded as community leaders.

He said it would be good if teachers adopted the attitude that they and government leaders were one.

“We know teachers have a responsibility to help develop the people and the nation. Let us share the task together. Let’s work to make Malaysia a developed nation,” he added.

Memang benar lah TS oi, kalau begini yang Kementerian harap, maka begitu jugalah apa yang harus berlaku dinegeri Pakatan, guru mesti memberi sokongan kerada " goverment of the day", kan, kan.
Jadi janganlah marah nanti kalau Cikgu dapat cuti pi Muktamar PAS , atau Perhimpunan DAP atau Keadilan kerana goverment of the adalah Pakatan. Apakah Menteri akan keluarkan satu pekeliling yang menyatakan bahawa guru-guru mesti memberi komitmen penuh menyokong goverment of the day melalui apa yang tersurat selain dari apa yang sedang berlaku sekarang hanya yang tersirat.
Bagaimana dengan wakil rakyat, adakah wakil goverment of the day mempunyai ases kepada semua sekolah dan berhak menjadi tetamu disekolah sebab goverment of the day dinegeri Pakatan adalah PR dan wakil rakyat adalah daripada PAS, Keadilan dan DAP.

Harap jangan jadikan janji ini hanya didalam PRK Tenang saja TS, tapi buktikan dengan perlaksanaan ya. Nanti barulah rakyat boleh percaya bahawa TPM merangkap menteri pelajaran adalah 'walk the talk'.

Kalau tindakan dikenakan kepada satu pihak, maka kepada pihak yang satu lagi juga mesti dikenakan tindakan serupa kerana melanggar prinsip tidak menyokong 'goverment of the day'.

Cuma satu pesanan kepada TS, ingat bahawa segala wang yang TS perolehi dari bajet yang dibahaskan oleh semua ahli parlimen adalah wang negara, hasil negara dan disumbangkan melalui hasil bumi Malaysia dan usaha rakyat negara ini dan cukai yang dikutip dari rakyat, dan setiap sen yang dibelanjakan adalah akan dipersoalkan dihadapan Tuhan yang maha esa dimana TS juga beriman denganNya. Jadi tanggungjawab menjawab bukanlah lagi oleh mulut yang boleh menipu, tetapi kaki tangan dan anggota badan lain yang melaksanakan tugas yang diamanahkan.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.