Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, January 17, 2011

Hait, tak kan la baru nak bising.

Ana tertarik membaca apa yang diulas oleh WFauzdin dalam blog dia pasal MPSJ dan pekerja Islam bekerja dikilang arak.
Apa yang menghairankan bila pula nampaknya geng DS Noh Omar dan Jamil khir ni prhatin dan ikhlas dengan pekerja Islam dikilang arak ni. Masa hampa perintah dulu ada apakah yang hampa fikir danbincang mengenai nak ambil tahu dan nak ubah depa ni pergi kerja ditempat lain.
Ana ucapkan syabas kepada TS Khalid yang sedang berusaha nak cari tempat kerja kepada mereka melalui penubuhan tabung khas membantu mereka.
Kita tak kisahlah apa yang YB Ronnie liu nak kata kerana semeamngnya kita tahu dia bukan Islam, tetapi kita heran kenapa masa UMNO perintah dulu tak terfikirkah depa pasal hal pekerja Islam ini, sampai Datuk Ismail Kamus pun hairan dia pernah dijemput untuk beri ceramah ugama oleh perkerja Islam dikilang arak yang diberi lesen dah berpuluh tahun oleh pemimpin UMNO dan diresmikan kilangnya oleh pemimpin UMNO juga .
Memang semua arif dan faham dah, (ana ambil dari tulisan WFauzdin disini) Islam samasekali tidak membenarkan umatnya bersubahat dengan pekerjaan yang diharamkan itu. Jika bersubahat pun diharamkan oleh Islam, apatah lagi mereka yang membenarkan arak ini dikilangkan secara besar-besaran. Mengapa Jamil Khir tidak terfikir yang ini? Mengapa Noh Omar tidak menyalak hal ini? Ini adalah kerana mereka berdua tahu tangan siapa yang punya angkara.

Saya tabik dengan kebijaksanaan MB Selangor di dalam hal ini. Tan Sri Khalid menyatakan beliau akan berbincang dengan YB Ronnie Liu, Pesuruhjaya PAS Selangor DR Hassan Ali dan semua Pegawai Majlis Perbandaran/Tempatan untuk mengatasi permasalahan ini. Harus diingat, mereka telah bekerja di premis arak sudah lama sebelum PR memerintah lagi. Ini satu perkembangan baik oleh Kerajaan PR dan tidak mudah untuk merealisasikannya tanpa ada perancangan. Justeru itu, bagi menyelamatkan umat Islam yang mencari makan di tempat haram seperti itu, tentunya perancangan perlu dibuat dan inilah yang sedang dilakukan oleh MB Selangor. Di zaman mereka memerintah, isu ini tidak timbul kerana mereka tidak langsung prihatin kepada kebajikan umat Islam di negeri tersebut.

Moga lepas ni manusia macam tu janganlah bila keluar kata kita nak beri peluang kepada depa nak dapatkan kerja lain, maka sibuk pulak geng UMO di Selangor ni nak jaja bahawa depalah yang prihatin pasai pekerja Islam dipremis arak ni. Kita kena tanam dalam benak dan snubari anak-anak bahawa yang beri lesen dan masih lagi beri lesen dan mungkin akan terus beri lesen arak dan judi ini adalah tak lain dan tak bukan BN, dimana ada didalamnya menteri UMNO.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.