Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Tuesday, September 23, 2008

Tipu dibulan puasa, lebih jahat dari syaitan.




Semalam, ana tersentak apabila melihat dalam hp sahabat ana yang ada massage menyatakan' tahniah kerana kad sim anda telah memenangi hadiah RM15,000.00. hadiah dari shell berhad, sila dial ke no 0178903136, massage datang dari pengirim bernombor 0178311243.
Lalu beliau pun mendial no tersebut, katanya seorang lelaki bertutur dalam bahasa Indonesia menyatakan dari Shell Bhd, berjanji akan memberikan hadiah kepadanya berdasarkan kad sim tersebut yang didaftar atas nama beliau, lalu lelaki Indonesia tersebut meminta no akaun bank, bertanya jumalah baki yang ada dalam bank, samada akaun masih aktif atau tidak dan setelah menyatakan jumlah baki sebanyak RM 1500.00 , maka lelaki tersebut mengarahkan beliau berada dihadapan mesin ATM. Oleh kerana berita ini sering beliau dengari sebelum ini, maka beliau pun tahu bahawa ini adalah penipuan licik yang berulang diera ini yang telah pun pernah berlaku sebelum ini.
Modus operandinya mungkin begini, apabila dimasukkan kad ATM dan mereka dapat laluan bila dimasukkan pin, maka dengan mudah mereka akan memindahkan wang yang ada dalam akaun kita tersebut. Sebab itulah orang yang bertutur tadi menanya samada akaun masih aktif, dan berapa baki yang ada dalam akan tersebut.
Ini sudah banyak kali berlaku dan bagi mereka yang tidak berfikir panjang, terus terjebak dalam jenayah siber ini, berhati-hatilah dengan manusia yang tidak beriman ini. Kembali kepada hadis nabi ' setiap daging yang tumbuh dari hasil yang haram, maka api neraka lebih layak baginya'
Sebenarnya kawan saya memberitahu bahawa jumlah wang dalam akaun beliau hanya RM 3.00 sahaja , kerana memang beliau nak tahu setakat mana kebenaran dakwaan SMS tersebut.
Mana logik kalau kita fikirkan dengan senag sesebuah syarikat nak memberikan wang begitu mudah hanya dengan adanya no SIM kad telefon tanpa ada apa-apa peraduan.
Moga pengalaman ini dapat memberi pengajaran kepada semua.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.