Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Monday, April 13, 2009

Masyarakat Siam tidak dipinggirkan.



Penduduk Siam di Pendang keseluruhannya berjumlah 7 ribu orang dan mereka ini berada dibeberapa kampong dan setiap satu kampong mereka mempunyai satu wat untuk mereka beribadat mengikut ugama Buddha. Ketua sesuatu wat di Panggil Tok Tan dan mereka inilah orang yang berpengaruh dikalangan masyarakat Siam dan kepada Tok Tan lah mereka menaruh kepercayaan.
Baru-baru ini, pada 12 April 2009, sempena menyambut tahun baru Thai, maka satu sambutan di sebut Songkran, atau Pesta Air telah dilancarkan di Wat Padang Pusing. Ianya dihadiri oleh YB Dato' Hj Mohd Taulan Rasul mewakili MB Kedah dan juga Konsul Thailand di Pulau Pinang serta YB Manikumar ADUN Bukit Selambau yang baru.

Dalam ucapan beliau YB Dato' Taulan menyatakan didalam Kerajaan sekarang ini kita tidak mengamalkan pilih kasih dan diskriminasi berdasarkan kaum dan politik saperti dahulu. Apa yang mampu dibuat kerjaan negeri kepada rakyat yang memerlukan maka kita akan laksanakan kerana itulah ajaran Islam yang kita pegang dan kita akan bertanggong jawab dihadapan Allah bila kita mati nanti, Allah akan menghukum kita kalau kita tidak berlaku adil kepada rakyat.
Ana rasa ini merupakan satu penegasan yang cukup ikhlas dari kerajaan negeri , sebab itulah dalam PRK Bkt Selambau hari tu, kemenangan besar diberikan kepada Pakatan rakyat kerana rakyat sudah melihat apa yang telah dilakukan selama setahun ini. Diharap suasana harmoni ini dapat diteruskan dan Islam tetap diperjuangkan , insyaallah rakyat akan terus memberi sokongan kepada kita.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.