Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Saturday, April 18, 2009

Nak sebut nama pun tak boleh dah !!!

Ada maklumat menyatakan pihak pengurusan media prima melarang disebut nama Abd Razak Baginda apabila disebut kes Altantunya . Siapa yang mengarah dan siapa yang menjadi dalang disebalik arahan tersebut, tanyalah diri anda dan jawablah sendiri.
Apa yang menghairankan rakyat seluruh Negara adalah apabila ada tohmahan atau tuduhan ( kerana tidak ada siasatan) tentang penglibatan orang besar lagi penting dalam Negara dengan kes tersebut oleh akhbar dunia, tetapi tidak ada apa-apa penafian atau saman menyaman untuk membersihkan nama beliau, maka semacam ada satu pengesahan bahawa kemungkinan ‘ya’ tidak dapat dinafikan.
Kes saman diatas tohmahan rakyat Negara ini terlibat dengan kes yang berat lagi mencemarkan nama tertuduh dan Negara telah pernah berlaku dan individu terbabit terus mengambil tindakan saman balik dan ternyata tuduhan itu tidak benar dan mereka bersih sekarang, saperti kes Ku Li dalam isu BMF dan Jalil Ibrahim dibunuh di Hong Kong, beliau telah bawa kes kemahkamah dan sekarang beliau telah berpuas hati dengan saman tersebut yang memberikan kemenangan kepada beliau, begitu juga dengan kes Dato’ Seri Hj Abd Hadi Awang Presiden PAS yang di tuduh orang no 2 Al Qaeda, telah menyaman akhbar tersebut dan ternyata beliau menang dan sekarang beliau bebas dari tuduhan tersebut.
Yang satu lagi senyap dan tak berani nak saman takut mungkin tersangkut, hanya allah dan empunya diri saja yang tahu, tup-tup nama orang yang terlibat dalam perbicaraan ini dulu tak boleh disebut lagi sekarang ini, kenapa dan mengapa.
Rakyat makin keliru bila perbicaraan dari mula sampai jatuh hukuman tidak ada seorang pun yang pernah ditunjukkan rupa wajah yang membunuh yang disabitkan dengan hukuman gantung sampai mati itu. Banyak andaian boleh dan telah dibuat bahawa mungkin lepas ni ada kambing hitam lain yang akan digantung sampai mati tetapi yang dua orang ni akan lepas bebas kepelusuk dunia kerana tidak ada orang yang kenal mereka , atau kalau kenal pun hanya manusia bertopeng sahaja.
Baru-baru ni sebelum PM Pak Lah berhenti, telah diluluskan satu RUU bernama RUU Perlindungan Saksi dimana seseorang saksi boleh dilindungi identity mereka , diubah kad pengenalan, dipindah tempat tinggal dan diberi pekerjaan atau elaun khas untuk sara hidup mereka sehingga tidak ada sesiapa pun yang tahu identity sebenar mereka apabila mereka berada ditempat yang baru.
Umum menaruh syak dalam isu ini mungkin kebetulan dengan kes ini yang mana rupa sebeanr pesalah dalam kes ini tidak pernah dilihat oleh orang awam, maka kemungkinan RUU ini mungkin digunakan untuk menjadi pelindung kepada mereka berdua walaupun mereka bukan saksi tetapi pesalah, tetapi dek kerana apa mereka tidak ditunjukkan rupa kepada awam. Apa motif dan apa tujuan disamping banyak lagi kekeliaruan yang boleh ditanya dan tidak ada diberi jawapan sehingga kini.
Kebiasaan dalam sesuatu kes jenayah bunuh, alat yang digunakan untuk membunuh perlu dikenalpasti , dibuat ujian balistik kalau pistol atau senapang, macam kes Datuk Taha Talib dulu, bagaimana C4 boleh dikeluarkan dari simpanan di stor simpanan, bagaimana data kemasukan Altantunya boleh dihilangkan daripada data imigresen saperti diberitahu dalam perbicaraan kes ini, kenapa saksi penting yang disebut nama dalam perbicaraan tak dipanggil, kemana menghilang En Bala sesudah membuat 2 SD yang berbeza dan banyak lagi soalan yang rakyat masih keliru hendakkan jawapan tepat dan jitu. Yang penting apakah sebenarnya 'motif' pembunuhan tersebut dilakukan. Kenapa dan mengapa jahat sangat 2 orang pegawai polis ini sanggup menjadi pembunuh yang tak tahu punca kedatangan beliau kesini pun. Kenapa susah susah dari jauh datang kemari hanya untuk menyerah nyawa untuk dibunuh oleh mereka berdua saperti diputuskan oleh mahkamah tersebut.
Amat malang kamu wahai Altantunya Shariibuu. (? Aminah).

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.