Diri ku ini

My photo
Pendang, Kedah, Malaysia
Berkhidmat untuk semua kerana Allah, Kedah sejahtera, nikmat untuk semua. PAS for All. Malaysia kaya, kenapa rakyat miskin. email: pendang@parlimen.gov.my

Sunday, July 26, 2009

Menyantuni vateran PAS yang uzur.

Ahad 19 Julai 2009.
Sebagai menghargai jasa mereka yang telah lama berjuang didalam PAS Pendang dan memajukan PAS khususnya di kawasan Kubor Panjang, maka pada Hari Ahad lepas, 19 julai, isteri kepada AP Pendang, telah mengadakan kunjungan hormat dan lawatan kepada mereka yang sakit dan kurang berkemampuan bersama AJK Muslimat Pendang sambil menyampaikan sumbangan.
Seramai 10 bekas aktivis dan veteran PAS telah menerima kunjungan tersebut. Antara kampong yang dikunjungi adalah sekitar Kubor Panjang dan Pokok Asam.
Bagi bekas AJK PAS kawasan Pendang Ust Zakaria Hj Ahmad,

beliau cukup gembira diatas kunjungan tersebut sambil member nasihat agar amilin PAS meneruskan perjuangan kerana baginya UMNO sekarang sudah dalam keadaan sangat lemah dan inilah ketika dimana kita perlu melonjakkan sedikit lagi usaha agar mereka dapat diganti dengan PR sebagai pemerintah Negara ini pula.

Segala ketidakadilan yang dilakukan termasuk diskriminasi didalam pengagihan peruntukan kepada rakyat amat jelas berlaku semasa BN memrintah, contoh paling nyata adalah penggunaan bangunan milik Majlis Daerah Pendang dan dewan sekolah baik menengah atau rendah.
Semasa mesyuarat UMNO di Pendang baru-baru ni, 17 dan 18 Julai, mereka bebas menyewa bangunan dewan tersebut tanpa gangguan dan dimasa lain pula pihak PAS juga dibenarkan menggunakan dewan berkenaan asalkan membayar sewa tetapi semasa BN perintah, tobat lahum mereka tak membenarkan PAS menggunakan dewan tersebut. Itu hanya contoh kecil yang Nampak jelas dan boleh dinilai oleh rakyat, tetapi kezaliman lain yang sukar dilihat adalah pengagihan pembangunan dikampong terutama pengagihan bantuan saperti bantuan kemiskinan dan pinjaman tekun dan PPRT dan rumah mesra rakyat semuanya ada pertimbangan politik bukannya ikut keperluan atau kemiskinan penduduk.

Yang pelik dan ajaibnya menteri Pertanian baru-baru ni juga dengan jelas membuat kenyataan tidak membenarkan pegawai pertanian daripada menghadiri mesyuarat dengan kerajaan negeri Pakatan berkuatkuasa serta merta, kalau macam nilah cara, macam mana Negara kita nak maju dan dapat bantu rakyat. Kerajaan PR didalam tindakannya tidak pernah mengabaikan atau memandang dari parti mana mereka asalkan ianya merupakan tugas yang perlu dipikul, maka itu adalah hak mereka untuk menghadiri perjumpaan dan dalam hal politik, MB kata itu hak individu pegawai asalkan tidak mengabaikan tugas dan tanggungjawab .
Memang kita banyak kali menghadapi berbagai bentuk tekanan dan diskriminasi didalam menyalurkan bantuan kepada rakyat . Kalau kita rajin memasuki kampong sudah pasti kita akan dapati antara rungutan yang datang dari penduduk adalah ketidak puasan hati dalam mengagihkan prasarana asas kepada mereka , saperti mini tar dikampong, lampu jalan dan sistem perparitan. Ana sering menyatakan didalam parlimen bahawa untuk melakukan culaan memang tidak susah dikampong sekarang ni, kalau tidak ada mini tar, itu mesti rumah penyokong PAS , kalau ada itu UMNO, kerana mini tar sekarang ini buklan hanya diturap didalam kampong, tetapi sudah sampai ketangga penyokong UMNO. Lihatlah di Sawa Kechil, Kpg Mahawangsa, Pokok Asam dan banyak lagi Kampong di DUN Sg Tiang. Maklumlah peruntukan sebanyak 500 ribu setahun diberikan melalui dana daripada tabung PM kepada ketua bahagian untuk projek di sesuatu kawasan Parlimen. Perlu diingat dana tersebut bukan duit dari kocek BN atau UMNO atau gaji PM, tetapi adalah hasil kumpulan wang yang disatukan, yakni hasil dari duit negara yang dikutip dari komuditi negara dan cukai dari rakyat, saperti getah, sawit, minyak serta cukai langsung dan tak langsung.

Untuk antara perbualan dengan veteran PAS dalam kunjungan santunan veteran ini.
Moga mereka terus ceria dan dapat memberi pandangan yang cukup bernas dan menambah semangat kepada amilin parti yang baru berjinak dengan jamaah ini.

No comments:

Lawat Parlimen

Lawat Parlimen
ADUN Kedah diketuai Speaker dan Timbalan telah datang mengunjungi Parlimen baru-baru ni untuk menyaksikan hari ini dalam sejarah bekas mangsa kezaliman ISA dua kali YB Sdr Yusof Husin mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara. Kami hanya sempat berbicara seketika waktu rehat dan selepas itu mereka mempunyai agenda lain untuk dibereskan. Diharap dimasa akan datang kita akan dapat melakukan yang lebih baik lagi apabila kehadiran direncanakan dengan teliti melalui Setiausaha Sekretariat parlimen PAS Sdr Wan Johari Wan Omar.